Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sett og hørt fra Nissan-forhandlere

Startet av Joakim Sveli, fredag 12. august 2011, klokken 10:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. august 2011, klokken 20:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. august 2011, klokken 15:09
Som nevnt tidligere vil ikke Nissan godkjenne mer enn 10A over lang tid fra våre Schuko-kontakter. Derfor vil de at 16A-ladekabler skal være fast tilkoblet nettet, evt. via CEE-stikk.
Men våre Schuko er jo godkjent for kontiunerlig 16A belastning i mange 10-år i følge min elektrikernabo.
Varmvannstanken min på 3kW har nå stått plugget inn med schuko i snart 10 år uten problem.

Resultatet av Nissans valg er at det kommer piratkabler på markedet der du kan velge høyere strøm, og hvordan er da kvaliteten på disse?.....

3kW er ikke 16A men 13A. Og jeg tviler på at den står og forbruker 13A i 8 timer i strekk. Typisk blir det vel maks en time eller til nød to i slengen før den stopper opp en stund. Tilsvarende på stekeovner, 16A i noen minutter og så av og på.

Forøvrig tror jeg det er krav til at større VV-beredere nå skal fast tilkobles nettet, og tilsvarende for varmeovner ?

Jeg kommer i farten ikke på noe slags annet utstyr med Schuko-kontakt som trekker 16A i 8 timer i strekk. Jeg har riktignok en varmepumpe som kan trekke 4kW kontinuerlig i flere dager om det er kaldt nok, men den er fast tilkoblet en 32A 3-fase kurs med 10mm2 kabler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ole C

#46
Dere senior medlemene av dette forumet er en smule flinke til å spore av på forum trådene.  Setter strek  for lade boks\klump\kontakt\10A\16A diskusjonen.

-------

Det siste jeg har hørt fra forhandler er at jeg skal få på første levering :-) . Ikke at jeg tror på han   .... hehe, men kan jo drømme :-)

Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

kenmyh

Jeg venter fortsatt på informasjon fra selgeren min.. Vil bestille bil nå! :p
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Boogie

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. august 2011, klokken 16:28
Sitat fra: Boogie på tirsdag 23. august 2011, klokken 15:56
Forøvrig kan det nevnes at laderen i bilen kan nyttiggjøre hele 18A.
Hvor har du denne 18A-infoen fra ? Jeg har tenkt å bruke en SPX EVSE og den kan stilles inn på 20A om jeg trekker ut en slik kurs. Kan jo vurdere det om det er noe poeng...

Jeg måtte dobbelsjekke min kilde, og fant ut at fonten (skrifttypen) hadde lurt meg. Det skulle være 16A og ikke 18A. Sorry.
Laderen er på 3,84kW som ved 240V gir oss ca 16A.
Så selv om din EVSE fra SPX tillater 20A, så får man ikke mer enn max 16A.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

ducktolate

#49
Jeg skulle ordne med alle detaljer før bestilling av Leaf i Trondheim. Men så fikk jeg høre at de ikke tar innbytte i den bilen jeg skal skifte ut?
Jeg har ikke tidligere hørt om at forhandlere ikke tar innbytte ved bestilling av ny bil.
Da jeg bestilte iMiev, var ikke det noe problem i det hele tatt. Nå er det riktignok en Mitsubishi som skal byttes inn, men jeg har jo byttet inn biler ved tidligere kjøp som ikke så ut til å være merke avhengig.
iMiev kontrakten ble kansellert da den ikke klarte ant km som jeg er avhengig av og noe jeg hadde i kontrakten.

Det hørtes ikke ut som de tok innbytte i det hele tatt ved salg av Leaf. Er dette gjengs policy rundt om i landet?


Edit: Nei det er ikke Nissan policy, jeg har nå vært i kontakt med Nissan Norge, og det er helt opp til hver enkelt forhandler.
Jeg har derfor funnet meg en annen forhandler.

RuneW

Sitat fra: ducktolate på onsdag 07. september 2011, klokken 10:43
Edit: Nei det er ikke Nissan policy, jeg har nå vært i kontakt med Nissan Norge, og det er helt opp til hver enkelt forhandler.

Det var da enda godt, for jeg må i alle fall bli kvitt min gamle bil på et vis...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ole C

Jeg får ikke innbytte på min Toyota Corolla Verso 2005 (7seter) modell, på Birger N Haug. Kan på en måte forstå dem , jeg bor i Ålesund og de må ta den usett. Men det har ikke vært noe problem for Toyota forhandlere å ta innbytte usett tidligere.  Kjørt Toyota i siden 1999 og jeg er litt spent....  Ikke så imponert over lokale Nissan forhandleren og ikke Nissan Nordic .

Hadde jeg vist hva RAV EV eller IQ EV , Prius Plug-in koster og når de kommer så hadde jeg nok lagt hele Leaf på hylla........

..back on track....   Birger N Haug i Oslo vil ikke ta innbytte på min bil......
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

jkirkebo

Sitat fra: Ole C på onsdag 07. september 2011, klokken 20:52
Jeg får ikke innbytte på min Toyota Corolla Verso 2005 (7seter) modell, på Birger N Haug. Kan på en måte forstå dem , jeg bor i Ålesund og de må ta den usett. Men det har ikke vært noe problem for Toyota forhandlere å ta innbytte usett tidligere.  Kjørt Toyota i siden 1999 og jeg er litt spent....  Ikke så imponert over lokale Nissan forhandleren og ikke Nissan Nordic .

Hadde jeg vist hva RAV EV eller IQ EV , Prius Plug-in koster og når de kommer så hadde jeg nok lagt hele Leaf på hylla........

..back on track....   Birger N Haug i Oslo vil ikke ta innbytte på min bil......

Hvorfor styre med innbytte ? Man får da alltid bedre betalt ved å selge den selv, til tider betydelig bedre betalt ?

Corolla Verso burde være en enkel bil å selge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. september 2011, klokken 21:25
Hvorfor styre med innbytte ?

Du mener det er mer styr med innbytte enn privatsalg?

Jeg har bare solgt en bil privat, men synes det gikk en del timer og penger (med klargjøring, annonsering, NAF-test, papirmølle, pruting og klaging for hver minste lille skramme og sist, men ikke minst, skrekkblandet angst rundt betalingen). Jeg er villig til å få litt mindre betalt og slippe dette - men det er muligens bare meg. Jeg er nok av den mer nervøse typen  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

elektrolux

Der er alternativer som er bedre enn innbytte:

F.eks be forhandleren om å selge bilen din på kommisjon for deg. Du kan velge om kjøp av ny bil må vente til din er solgt eller ta det helt uavhengig av hverandre.

Ulempen med denne metoden er at du må bruke en av de andre bilene dine ( som du kanskje ikke har) i mellomtiden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. september 2011, klokken 17:46
Der er alternativer som er bedre enn innbytte:

F.eks be forhandleren om å selge bilen din på kommisjon for deg. Du kan velge om kjøp av ny bil må vente til din er solgt eller ta det helt uavhengig av hverandre.

Ulempen med denne metoden er at du må bruke en av de andre bilene dine ( som du kanskje ikke har) i mellomtiden.

Evt. kan man selge bilen til en oppkjøper. Det er det forhandlerne ofte gjør med innbyttebiler om det er biler de ikke vil ha stående for salg selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ole C

Begynner å bli lei ventinga  , så her er det siste jeg har fra selger  ???  :

"Lite nytt å melde. Biler er blitt forhåndsfordelt.  Det er litt frem og tilbake om selve datoen for salgsstart fortsatt, så ikke bli bekymret om det fortsatt går noen uker."


Er det noen andre som tenker januar eller februar før vi begynner å få biler , eller er det bare jeg som begynner å bli lei av å vente..........
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Ladefabrikken

Helt enig med deg Ole. Hvorfor klarer de ikke å komme med en salgs dato. Dette er den samme metoden som Appel har holt på med i årevis. Sikert en tåplig måte å få igang blest om produktet sitt.  >:(
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

daggad

Apple begynner jo å selge kort tid etter lansering !? 
Det er vel derfor de er blitt så rike.. ;)

Men det virker litt rart med Nissan ja, men nå vil de vel ikke love noe de ikke klarer å holde.
Men de gnir seg vel litt i hendene nå importøren. Dollaren er lav og vil i alle fall ikke øke mot norske kroner vil jeg tro.

Det som er mest utrolig synes jeg er at ikke Ford, Mazda, VW, Toyota, osv ikke er klarere i sine planer/lanseringer for elbil. Nissan og Mitsu har jo tatt en rå innersving her !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på fredag 09. september 2011, klokken 11:16
Apple begynner jo å selge kort tid etter lansering !? 

Største forskjellen er vel at Apple ikke selger skinnet før bjørnen er skutt. Faktisk så sier benekter de gjerne at de i det heletatt er på jakt engang intil bjørnen faktisk er flådd og skinnet er klart for salg.  ;)

Bilprodusentene derimot er gjerne tidlig ute med å slå seg på brystet med elbil-prototyper for å vise at de satser på miljø.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA