Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Burde Auto Pilot være gratis?

Startet av JorEl, torsdag 29. mars 2018, klokken 21:16

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

olavxxx

Nei.
Årsaken er at Tesla trenger cash for å utvikle AP.

nie

Nei.
Nå om dagen er det vel mer tydelig enn noen gang at Tesla må ta seg betalt for alle varer og tjenester som det finnes betalingsvilje for.
Når det gjelder AP så har det jo vist seg over tid at betalingsviljen blant folk er svært høy. Da ville det være nokså meningsløst å skulle gi denne gratis.

Amoss

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. mars 2018, klokken 10:54
Nei.
Årsaken er at Tesla trenger cash for å utvikle AP.
Sitat fra: nie på fredag 30. mars 2018, klokken 11:54
Nei.
Nå om dagen er det vel mer tydelig enn noen gang at Tesla må ta seg betalt for alle varer og tjenester som det finnes betalingsvilje for.
Når det gjelder AP så har det jo vist seg over tid at betalingsviljen blant folk er svært høy. Da ville det være nokså meningsløst å skulle gi denne gratis.

Merk at slikt aldri er gratis, akkurat som superladertilgangen heller aldri har vært gratis. Rett spørsmål hadde da heller vært "Skal AP være en del av standard funksjonaliteten som er inkludert i basisprisen på bilen?". Siden hardwaren alt medfølger som standard, så er ikke det ett urimelig spørsmål, og basisprisen ville i så fall måttet bli justert opp (eller kamuflert bak en prisjustering ned av andre årsaker).

Model S 85D

JorEl

#4
Jeg er jo en av de som syter med å betale for AP. "Trenger" kun ACC (adaptive cruse control). I mitt distrikt tror jeg ikke jeg får brukt AP så mye, derfor synes jeg det er mye penger. I tillegg er jeg helt sikker på at kona aldri kommer til å stole på AP, og har ingen interresse av og lære hvordan den skal brukes.
Hadde den kostet halvparten hadde vi tatt den med. Lurer hvor mange kunder som tenker slik? 10-40%?

Edit; Slik sett er vi vel glade for at andre kan betale mye for AP, om det gjør at base-price blir lavere..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: JorEl på fredag 30. mars 2018, klokken 12:43
Jeg er jo en av de som syter med å betale for AP. "Trenger" kun ACC (adaptive cruse control). I mitt distrikt tror jeg ikke jeg får brukt AP så mye, derfor synes jeg det er mye penger. I tillegg er jeg helt sikker på at kona aldri kommer til å stole på AP, og har ingen interresse av og lære hvordan den skal brukes.
Hadde den kostet halvparten hadde vi tatt den med. Lurer hvor mange kunder som tenker slik? 10-40%?

Edit; Slik sett er vi vel glade for at andre kan betale mye for AP, om det gjør at base-price blir lavere..

Er i mer eller mindre samme båt som deg, så er ikke gitt at jeg - på tross av hva jeg skrev over - vil stemme "ja" for å inkludere det som standard - enda.

På sikt forventer jeg at selvkjøring blir standard på mer eller mindre alle biler, så ett kanskje enda mer korrekt spørsmål ville være "Er tiden moden for å inkludere (delvis) selvkjøring som en standard funksjon?".
Model S 85D

dundun

Jeg orka ikke se hele videoen (hva er greia med eviglange videoer for å få frem et enkelt poeng?), men såvidt jeg forsto er argumentet hans at "verdien av datasettet/nevralnettet man kan oppnå ved at alle bilene har autopilot er større enn verdien av å ta betalt for autopilot".

Greit nok - men er det ikke sånn at Tesla uansett kjører nevralnettet på alle biler, uavhengig av om de har autopilot aktivert eller ikke? Min forståelse har hele tiden vært at det eneste som endrer seg når man aktiverer autopiloten i bilen er at en innstilling endres, men at programvaren uansett kjøres hele tiden i alle biler uansett. Det er jo også derfor det gir mening at alle biler shippes med all hardware.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Amoss

Sitat fra: kvasbo på fredag 30. mars 2018, klokken 14:32
Greit nok - men er det ikke sånn at Tesla uansett kjører nevralnettet på alle biler, uavhengig av om de har autopilot aktivert eller ikke? Min forståelse har hele tiden vært at det eneste som endrer seg når man aktiverer autopiloten i bilen er at en innstilling endres, men at programvaren uansett kjøres hele tiden i alle biler uansett. Det er jo også derfor det gir mening at alle biler shippes med all hardware.

Det var min tanke også helt til han kom til selve poenget. Det "datasettet" han mente hadde verdi var de gangene man "overstyrte" autopilot. Slik lærer bilen hva som får folk til å overstyre og hvilket "fasit" de menneskelige sjåførene velger istedet. Selv tror jeg det har mye mindre verdi enn reklameeffekten av at det er en standardfunksjon.
Model S 85D

dundun

Jeg tror ærlig talt ikke han vet spesielt mye om det han prater om. Jeg vet ikke hvor stor prosentandel som kjøper AP, men tipper det er plenty mange nok til å få data til å lære opp avvik.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

JorEl

Jeg tipper at om ikke AP blir bedre eller billigere så kan det bli litt negativ reklame, som forsterkes med nye løfter om det som skal komme...Trenger ikke flere løfter nå, trenger heller at Tesla viser gjennomføringskraft.
Er litt lei av Musk sine kjappe svar og lovnader, litt "Trumpaktig"..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Boomerang

"Burde autopilot være gratis?"

Nei!

Om det burde vært inkludert i kjøpsprisen?

Tja.. Kanskje, men da hadde vel grunnprisen reflektert dette.

hELgenen

Vil aldri ha det og foretrekker en opsjon for de som vil ha det. Kommer det standard vil jeg ha en måte å skru det av på. Koster det ekstra å kunne skru det av er jeg villig til å betale for det.

Sandvika

Har mye glede av det, men burde være gratis. Nesten litt drøyt å ta seg betalt for noe som er så umodent som AP 2 og beta og som man ikke kan presentere en plan for når man kommer ut av beta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA