Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første lading, stusser litt...

Startet av Svein_H, torsdag 29. mars 2018, klokken 14:59

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Barskog på mandag 16. april 2018, klokken 15:24
Så da må det være 16A ladebøtta til NoFuel som ikke leverer slik som lovet, hvis jeg leser tråden rett? Har du rukket å kontakte dem?

Det er bare å teste den på en Tesla. Da kan man se både verdien på pilotsignaler, spenning og hva bilen faktisk trekker i A og kW på displayet i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Svein_H

Sitat fra: Barskog på mandag 16. april 2018, klokken 15:24
Så da må det være 16A ladebøtta til NoFuel som ikke leverer slik som lovet, hvis jeg leser tråden rett? Har du rukket å kontakte dem?

Jeg fikk ladebøtta gjennom forhandler, byttet bort wallboxen. De har fått beskjed om målingene og har tatt det videre, veldig greit at alt går gjennom dem syns jeg. Elektrikeren syntes også det var merkelig, han mente at den burde dra mye mer, men ville ikke spekulere i hva som var galt.

Håper at det er kun bøtta og at det ikke er noe galt med bilen, syns det har vært veldig mye småkluss nå, og med en helt ny bil er ikke det noe gøy i det hele tatt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barskog

Høres klokt ut!
Men blir interessant å se hva som gjorde at sikringen gikk gjentatte ganger. Hadde elektriker noen teori om det?
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Svein_H

Sitat fra: Barskog på mandag 16. april 2018, klokken 18:34
Høres klokt ut!
Men blir interessant å se hva som gjorde at sikringen gikk gjentatte ganger. Hadde elektriker noen teori om det?

Vi snakket om det, men kom vel egentlig ikke til noen konklusjon. Imidlertid kommenterte han at montøren hadde brukt en 15A sikring og ikke 16A slik jeg trodde, trolig pga nye regler grunnet nettopp overlast og temperatur som nevnt tidligere i denne tråden.

Sikringen gikk 2 ganger, begge gangene ble forvarming brukt, og vi diskuterte dette litt. En mulig årsak kunne være at bilen var nesten eller nettopp fulladet, og at forvarmingen ved oppstart ga en liten spenningstopp som slo ut en allerede varm sikring, men dette er som sagt bare spekulasjoner. Spurte om det var mulig å få byttet til 16A sikring, men det fikk jeg ikke noe svar på...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rav4_EV

Tror dessverre elektrikeren har målt feil her. Høres ut som om man har benyttet målinger som regner reaktiv kraft i fratrekk. Derav 10,9 A. Ladebøtta krever 16A sikring. Her ligger feilen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Svein_H

Nå kunne jeg sagt et eller annet sarkastisk om anonyme forumfolk som vet mer enn fagfolk, men jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, så jeg har bare videreformidlet svaret ditt til elektrikeren, så får vi se. Jeg har uansett ingen kompetanse om dette, jeg må bare stole på de som skal kunne faget sitt, og jeg er ikke interessert i å havne midt i en pissekonkurranse.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rio

#81
Sitat fra: Svein_H på mandag 16. april 2018, klokken 19:47
Nå kunne jeg sagt et eller annet sarkastisk om anonyme forumfolk som vet mer enn fagfolk, men jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har, så jeg har bare videreformidlet svaret ditt til elektrikeren, så får vi se. Jeg har uansett ingen kompetanse om dette, jeg må bare stole på de som skal kunne faget sitt, og jeg er ikke interessert i å havne midt i en pissekonkurranse.

På dette forumet er det faktisk en god del fagfolk, og mange med mer erfaring og kunnskap enn svært mange elektrikere.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Barskog

Bor du på Østlandet, Svein_H? Hadde vært interessant å målt med utstyr i bilen din og sett hva ladebøtta tilbyr bilen. I en tidligere post nevner du bilen estimerer cirka 18 timer fra 27% til fulladet. Dette skal normalt ta 12 timer med 16A. Det kan derfor tyde på at den leverer for lite, men dette kan kun bekreftes ved å måle i bilen.

At sikringen er underdimensjonert med 15A kan også være en feilkilde, ikke vet jeg. Men da snakker vi om to forskjellige feil her, med hvert sitt utslag, hvis jeg har fulgt godt nok med i tråden.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Svein_H

Jeg bor på østlandet ja, og det var ikke min hensikt å fornærme fagfolk her inne, men når det kommer til å velge mellom et ansiktsløst nick og en elektriker som står foran meg og utfører jobben sin tenderer jeg til å velge det siste.

Siden bilen ikke har blitt aktivert hos Renault ennå har jeg kun manuell registrering å gå ut fra, men jeg har ført "kjørebok" siden dag 1 og lagt inn alt i et regneark.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barskog

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Rav4_EV

Noen er tøffe nok til å både sette fullt navn og telefonnummer i signaturen, Svein_H.  ;)

Ta gjerne kontakt med meg, direkte.
Har utviklet alle de forskjellige "hytteladerne" og svarer gjerne på spørsmål.

Se min nystartede tråd som kanskje kan legge ballen død.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

HCO

Sitat fra: Svein_H på mandag 16. april 2018, klokken 20:13
Jeg bor på østlandet ja, og det var ikke min hensikt å fornærme fagfolk her inne, men når det kommer til å velge mellom et ansiktsløst nick og en elektriker som står foran meg og utfører jobben sin tenderer jeg til å velge det siste.

Kanskje greit å ikke gå så høyt ut før man har orientert seg. Flere av de som skriver her inne er noen av norges fremste eksperter på elbil generelt og lading spesielt.

Så mens jeg er i gang må jeg få lov å si at du godt kan moderere tonen i noen av innleggene dine. Ingen her inne får betalt for å gi deg gode svar og tips på veien.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Jon Braathen

Zoe er vel den bilen som har mest ladetap ved lav effekt.
For å oppnå minst ladetap anbefales det 3fas 16/32A lader .

https://pushevs.com/2016/12/17/renault-zoe-charging-time-efficiency/

Du burde koste på deg en skikkelig trafo +ladestasjon med 3fas hjemme.. Da blir det andre boller!
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

_OE_

Ang Zoe og Zapcharger anlegg hvordan fungerer det?... Må de *Stakkars* Zoe eierne ut med penger her oxo for å få ladet? Tenker på Vi som har IT anlegg

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Griffel

Sitat fra: EV666KM på søndag 20. mai 2018, klokken 19:07
Må de *Stakkars* Zoe eierne ut med penger her oxo for å få ladet? Tenker på Vi som har IT anlegg
Ja et IT nett er et IT nett selv om du kobler til en ladsestasjon uten transformator.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA