Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første lading, stusser litt...

Startet av Svein_H, torsdag 29. mars 2018, klokken 14:59

« forrige - neste »

Svein_H

I dag tidlig da jeg kom ut i garasjen blinket dashbordet rødt, og feilmeldingen "Check connections" lyste mot meg. Prøvde å plugge ladekabelen ut og inn igjen, og sjekket at den gikk i lås, men feilmeldingen kom tilbake, og emblemet ved ladeporten blinket rødt og blått. Ahh, så kjekt og morsomt med ny bil..!  >:(
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bårdk

Kjipt. Fikk du sjekket ut veihjelpsordningen da?

Svein_H

Hvilken veihjelpsordning er det, noe som er inkludert med Zoe som jeg ikke vet om? SOC var på 92%, så jeg har nok strøm til å komme meg på jobb og hjem igjen, men har sendt mail til forhandler og bedt de ta grep, for nå begynner jeg å bli lei.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bårdk

Synes å huske at selger sa at det var ett års veihjelp første året, men jeg lyttet ikke så nøye da jeg har tilsvarende i min forsikring.

Svein_H

OK, det hørte jeg ingenting om, men har fått svar fra forhandler nå. Kan ringe Renault Veihjelp som både henter bilen uansett hvor den står og tar med gratis lånebil hvis man trenger det, men vet ikke hvor lenge man har slik veihjelp da.

Forhandler mente at feilmeldingen tydet på at feilen ikke ligger i laderen, så kanskje det er bilen som er årsaken til ladeproblemene mine likevel. Computeren skal uansett tilbakestille seg etter 10 minutter når bilen er låst, og da vil ofte den meldingen forsvinne fikk jeg beskjed om, så jeg får bare sjekke når jeg kommer hjem i ettermiddag. Ikke akkurat betryggende syns jeg, når bilen er kun en drøy uke gammel...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hsa77

Har sett denne meldingen flere ganger, da har alltid feilen vært på ladestasjonen. De gangene jeg har vært borti denne har jeg enten koblet meg til en stolpe på it-nett, noe som aldri kan fungere med zoe, eller så har det vært noe tull med godkjenning av ladebrikke på en Fortum-lader. De gangene jeg har hatt trøbbel på Fortum-lader har det løst seg ved en telefon til kundeservice. Hadde også denne feilmeldingen med zaptec-laderen da den sluttet å fungere.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sikker på at det ikke er en sikring som har løst ut, sitter det f.eks en sikring på nofuel-laderen din?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Svein_H

Jeg vet ikke mer enn det forhandleren har fortalt meg, men jeg skal som sagt sjekke når jeg kommer hjem fra jobb i ettermiddag.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

HCO

Sjekk også at Type2-kabelen sitter ordentlig i PodPoint-en. Jeg mener det er denne meldingen som kan dukke opp dersom kabelen har sklidd litt ut slik at PodPoint ikke får låst den.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

Takk for tipset, men jeg har ikke PodPoint, jeg valgte heller å gå for NoFuels 16A ladebøtte med CEE-plugg da jeg allerede hadde lagt opp en slik kontakt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Har fått igang ladingen igjen nå, det var heldigvis bare automatsikringen til ladekursen som hadde slått ut!

Uansett litt merkelig syns jeg, hvorfor skulle den gjøre det hvis det ikke var noe galt? Alt er lagt opp helt nytt og iht kravene, så da burde ikke sikringen slå ut på den måten uten videre. Det har tydeligvis skjedd utpå morgenkvisten en gang, siden bilen hadde ladet fra 30% i går kl 17:15 til 92% da sikringen slo ut (estimert ladetid 17:10). Jeg hadde satt forvarming til 06:15, det har jeg også gjort tidligere uten problemer, men da mest sannsynlig med fulladet batteri. Kan det ha vært en spenningstopp under forvarmingen som har gjort at sikringen slo ut, og hvorfor skulle det skje (bare tenker litt høyt her nå)..? Noen andre som har opplevd dette?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bjornie

Feilmeldingen "Check connections" er vanlig å få etter at Zoe har forsøkt å starte lading tre ganger uten å få det til. Har fått denne flere ganger, særlig ved forsøk på å lade på punkter som viste seg å være IT-nett  ::) Man kan få vekk feilmeldingen ved å la bilen stå avslått i 5 min (som er lenge å vente noen ganger).
2017 Renault Zoe ZE40 Intens

Svein_H

Ahh, så kjekt, det er jo drømmesituasjonen å få slike meldinger med en ny bil, og bare la den være avslått i 5 minutter. Hmm, det er jo omtrent den tiden det tar å fylle full tank på bensinbilen min...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bjornie

Man blir fort klok av skade, og slutter å prøve samme punktet tre ganger etter hvert...  ;)
2017 Renault Zoe ZE40 Intens

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA