Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til plassering av og type hjemmelader for Zoe?

Startet av lilleblå, lørdag 18. august 2018, klokken 15:30

« forrige - neste »

lilleblå

I dag bestilte vi etter lang tenketid vår første elbil, en Zoe. Ut fra brukernavnet mitt kan du sikkert se fargen ;-)

Den vil brukes primært til 11 mils reise til/ fra studie/ arbeid. (5,5 hver vei, med begrenset lademulighet på destinasjon). Dermed passer Zoes rekkevidde godt inn. Hadde den en prøvedag tidligere i uken, og ved kjøring slik vi er vant med fra eksosbil så brukte bilen 1,72 kWa/ mil. Da i 100-sone nesten hele veien, samt litt småkjøring. Til sammen 14,4 mil. Tok absolutt ingen hensyn til å spare forbruk.

Vi henter nok bilen til uken (ny fra forhandler), og en eller annen gang kommer de (lade-montør) til oss for å montere laderen. Vi har helt nytt strømskap, men samme inntak som før, så hovedsikringer er 50A. Dermed antar jeg at vi kun kan ha 3,6/ 3,7 kW lader. Stemmer?

Bør kanskje uansett ikke ha større lader da vi ser for oss å bytte familiebilen til elbil innen 1-5 år også? (Altså 2 elbiler)

Jeg har forstått at lader kan "brumme" litt, og dermed bør plasseres bort fra soveromsvindu. Er det slik som med varmepumper (på hus) at de helst bør plasseres nede på muren i stedet for på treveggen også? Altså for å hindre at lyd skal forplante seg i huset?

Da vi fikk montert nytt sikringsskap i huset så la vi også inn en del ekstra trekkerør opp til loftet (kaldtloft på 70-talls hus). Kan dermed få lagt strømkabel opp på kaldtloft og ned i yttervegg. Står dermed ganske fleksibel til plassering.

Tips tar i mot med takk. Hvis dette er godt dekket i annen tråd her inne så post gjerne linker til annen tråd. (Har ikke funnet noe om dette ennå.)

minibiti

Sitat fra: lilleblå på lørdag 18. august 2018, klokken 15:30
I dag bestilte vi etter lang tenketid vår første elbil, en Zoe. Ut fra brukernavnet mitt kan du sikkert se fargen ;-)

You chose the best color! :)

Sitat fra: lilleblå på lørdag 18. august 2018, klokken 15:30
Den vil brukes primært til 11 mils reise til/ fra studie/ arbeid. (5,5 hver vei, med begrenset lademulighet på destinasjon). Dermed passer Zoes rekkevidde godt inn. Hadde den en prøvedag tidligere i uken, og ved kjøring slik vi er vant med fra eksosbil så brukte bilen 1,72 kWa/ mil. Da i 100-sone nesten hele veien, samt litt småkjøring. Til sammen 14,4 mil. Tok absolutt ingen hensyn til å spare forbruk.

With the standard PodPoint 3.6 kW, you get roughly 3 kW to the battery, so roughly 5h to add 15 kWh to your battery pack.

Sitat fra: lilleblå på lørdag 18. august 2018, klokken 15:30
Vi henter nok bilen til uken (ny fra forhandler), og en eller annen gang kommer de (lade-montør) til oss for å montere laderen. Vi har helt nytt strømskap, men samme inntak som før, så hovedsikringer er 50A. Dermed antar jeg at vi kun kan ha 3,6/ 3,7 kW lader. Stemmer?

The bigger PodPoint (11 kW) cost quite a bit extra and I am not even sure you can get it anymore
But the normal one already needs a 20A course and takes 16A.
So depending on how much else you have running as the same time during the winter, you might not have the capacity for more indeed.

Sitat fra: lilleblå på lørdag 18. august 2018, klokken 15:30
Bør kanskje uansett ikke ha større lader da vi ser for oss å bytte familiebilen til elbil innen 1-5 år også? (Altså 2 elbiler)
I am not sure I follow you here...
If you are going to have 2 cars, either you can plug them at the same time via a load balancer and let them charge both all night, or have a stronger charger and switch from the 1st one to the 2nd one before you go to bed.
Remember also that charging during the night will be an advantage after 2021 when they put the new prices in place which will probably penalize people who use too much electricity at one given time (better try to even out your consumption throughout the day)

Sitat fra: lilleblå på lørdag 18. august 2018, klokken 15:30
Jeg har forstått at lader kan "brumme" litt, og dermed bør plasseres bort fra soveromsvindu. Er det slik som med varmepumper (på hus) at de helst bør plasseres nede på muren i stedet for på treveggen også? Altså for å hindre at lyd skal forplante seg i huset?
Yes it is a bit noisy but not too much. It does not spread through the walls like the vibrations of a heat pump.
But I would definitely not have the podpoint right under my bedroom window, especially if you sleep with the window open :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

hsa77

Det er ikke ladestasjonen som brummer det er trafoen. Kaldloft er sikkert ikke et dumt sted å sette den, men da blir det fort noen ekstra meter med kabel og litt ekstra jobb for elektrikeren som ikke følger med i standardpakka til Renault.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

lilleblå

Takk for svar!

Sitat fra: hsa77 på søndag 19. august 2018, klokken 11:19
Det er ikke ladestasjonen som brummer det er trafoen.
Så det er en trafo som settes inne, og et ladepunkt med elektronikk som henger på veggen?

Sitat fra: hsa77 på søndag 19. august 2018, klokken 11:19
men da blir det fort noen ekstra meter med kabel og litt ekstra jobb for elektrikeren som ikke følger med i standardpakka til Renault.
Har god plass på kaldloftet, og korteste veien ut er over loftet. Jeg legger ikke ledninger gjennom vegger nede (som vil være lenger), og har ikke lagt opp skjult rør til elektrisk ute. Skapet står i innervegg, så det å legge over loftet er korteste veien og lettest å komme til. Fra skap, opp vegg, over loft og ned i yttervegg er ca 9 meter.

Ved 20A sikring så regner jeg med at det legges ut 3 x 6mm2 (2x6 mm2 + jord) fra skap. Stemmer? Legges det trefas mellom trafo og ladepunkt da? 4x 6 mm2?

Får høre med elektriker når de ringer. :-)

Sitat fra: minibiti på lørdag 18. august 2018, klokken 16:33
You chose the best color! :)
Yes, Blue was the only color my wife wanted (not only Zoe's color chart, but for any car), and that was the only color the dealer actually had in stock. Was just rolled in to the showroom, and without plates. I fancy that color too. Not so boring.. Our other car is silver grey. Easy to keep shiny, but quite boring :-)

SitatI am not sure I follow you here...
I was referring to simultaniously charge 2 cars. Since I have only 50A main fuse I will probably need to limit my charging to 2x 3,7 kW. Or about 7 kW. Else I don't use that much electricity. Have a fairly big house, but have 3 effecient heat pumps that have kept the peak power low. The water heater consumes 2kW. The only thing that draws a lot of power (or can) is the induction cook top in the kitchen (20A fuse). Even the tumble dryer requires less now with the heat pump technology. :-)

Sitatcharging during the night will be an advantage after 2021
Exactly! That is why I am planning on having simultanious charging of two cars. (at night)

hsa77

#5
Sitat fra: lilleblå på søndag 19. august 2018, klokken 12:40
Takk for svar!

Sitat fra: hsa77 på søndag 19. august 2018, klokken 11:19
Det er ikke ladestasjonen som brummer det er trafoen.
Så det er en trafo som settes inne, og et ladepunkt med elektronikk som henger på veggen?
Helt korrekt. Det er en standard podpoint ladeboks med type2 kontakt som monteres i nærheten av der du ønsker å lade bilen. For alle andre biler enn for ZOE  (og i alle andre land enn Norge) er det jo kun denne ladeboksen man trenger. I og med at ZOE kun vil lade på TN nett må vi i Norge ha en skilletrafo, det er som sagt trafoen som brummer og den kan du like greit plassere på kaldloft dersom det ikke medfører masse ekstra kabling.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

lilleblå

Så i og med at andre biltyper ikke bryr seg om TN/ IT etc så kan det samme ladepunktet brukes av andre biler med type 2 kontakt?

minibiti

Yes, once you have your podpoint installed, any car with a Type 2 cable (towards the charger at least) can charge.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA