Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte støpsel på ladekabel

Startet av Asbjørn Sundal, tirsdag 03. april 2018, klokken 00:58

« forrige - neste »

Asbjørn Sundal

Jeg skal installere en 16A sikring som går til et CEE stikk, derfra en riktig dimensjonert skjøteledning med CEE i begge ender til bilen (kan ikke grave ned kabel/legge fest helt frem). Planen er å bruke en ladekabel med valgbar ampere som leveres med CEE plugg, men akkurat har jeg ikke råd så jeg må bruke 10A kabelen som fulgte med bilen (KIA Soul EV).

For sikkerhets skyld tenker jeg å bytte ut Schuko støpselet på ladekabelen med et CEE støpsel slik at jeg kan koble meg på uten å gå veien om schuko (som ikke er like sikker). Er det forbundet med noe problem? Kan jeg risikere å miste garantien hvis jeg gjør det?

Kangoo

Sitat fra: Asbjørn Sundal på tirsdag 03. april 2018, klokken 00:58
Jeg skal installere en 16A sikring som går til et CEE stikk, derfra en riktig dimensjonert skjøteledning med CEE i begge ender til bilen (kan ikke grave ned kabel/legge fest helt frem). Planen er å bruke en ladekabel med valgbar ampere som leveres med CEE plugg, men akkurat har jeg ikke råd så jeg må bruke 10A kabelen som fulgte med bilen (KIA Soul EV).

For sikkerhets skyld tenker jeg å bytte ut Schuko støpselet på ladekabelen med et CEE støpsel slik at jeg kan koble meg på uten å gå veien om schuko (som ikke er like sikker). Er det forbundet med noe problem? Kan jeg risikere å miste garantien hvis jeg gjør det?

Jeg bruker den løsningen du ønsker deg, noe som fungerer helt greit uten fare for varmgang i koblingene. Har hørt at noen produsenter av ladekabel har lagt inn overvåkning av temperatur i støpselet, men kjenner ikke til om det gjelder kabelen til KIA. Pass da på at denne overvåkningen ikke blir skadet, og at den ligger fint plassert i CEE-støpselet.
Anbefaler deg å lage til en liten sladd med schuko-støpsel i ene enden og CEE-skjøtekontakt i andre enden, så kan du la denne ligge i bilen sammen med ladekabelen, i tilfelle du har behov for å lade fra vanlig schuko når du er ute på reise.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

elektrolux

Du mister nok garantien om du bytter støpsel på originalkladden din. Gjør heller som Kangoo skriver og bruk en overgang til Cee. Slike koster like over hundrelappen på Clas Olson og Biltema.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kangoo

#3
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. april 2018, klokken 06:55
Du mister nok garantien om du bytter støpsel på originalkladden din. Gjør heller som Kangoo skriver og bruk en overgang til Cee. Slike koster like over hundrelappen på Clas Olson og Biltema.

Jeg har ikke brydd meg om garantien på selve ladekabelen, men valgt å bytte til CEE for å sikre at det ikke skal bli varmgang i noen av overgangene.
Derfor er den lille sladden laget som en overgang fra CEE-støpselet på ladekabelen (etter at jeg byttet støpsel) og over til vanlig schuko. Da kan fortsatt denne ladekabelen brukes andre steder der det ikke finnes en blå CEE-kontakt tilgjengelig.

Bruker oftest den fine Mode3 -kabelen jeg kjøpte av deg, hver gang jeg har behov for å lade offentlig, f.eks. hos IKEA.

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-5-meter-32?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Asbjørn Sundal

Hvis jeg bare kapper ledningen litt nedenfor schuko støpselet på ladekabelen og lager CEE skjøt der vil vel sannsynligvis teperaturføleren ikke bli skader (eller bare fungere når schuko er koblet på

jkirkebo

Sitat fra: Asbjørn Sundal på tirsdag 03. april 2018, klokken 10:17
Hvis jeg bare kapper ledningen litt nedenfor schuko støpselet på ladekabelen og lager CEE skjøt der vil vel sannsynligvis teperaturføleren ikke bli skader (eller bare fungere når schuko er koblet på

Øh, nei. Det går ledninger fra temperaturføleren til ladekladden. Disse vil kappes når du kapper vekk schukoen. Uten temp-føler er det min erfaring at de fleste ladekladder går i "nød-modus" med 6A ladestrøm. Det gjelder ihvertfall Nissan sine.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Soul hadde ikke temp føler i schuko i 2015, men mye har skjedd siden den gang.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25594.0

Disclaimer: Det du legger opp til, bryter med gjeldende forskrifter, men:

Siden dette er et midlertidig opplegg ville jeg kanskje heller ha byttet CEE hunkontakten på skjøteledningen til en Schuko hunkontakt. Da beholder du original schuko, som kanskje har temp føler..

Ulempen er at du får schuko og ikke CEE, men den vil uansett kun trekke 10A.
Et annet alternativ er å kjøpe en brukt ladekladd med CEE, slik som denne:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116411507

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Asbjørn Sundal

Den hadde jeg ikke sett. Det er en sånn kabel jeg har planer om å skaffe meg etter hvert. Hadde egentlig tenkt på en som går helt opp til 32a, men hjemme er 16 Max.

Dette blir faktisk mitt permanente opplegg så lenge jeg bor her. Pratet med en elektriker, og han sa at så lenge skjøteledningen er 2 x2,5 og av god kvalitet vil dette være dønn trygt. Svakeste punkt for varmgang ville være der den faste installasjonen gikk ut gjennom veggen

Kangoo

#8
16A er sikkert nok til din hjemmelading!
Lader du over natten, så holder det rikelig med 10A.

Kjøper du denne kabelen, så har du både CEE-kontakt og mulighet for å endre strømstyrken, men også den fordelen at din originale ladekabel kan ligge trygt i bilen i tilfelle du trenger lade på en vanlig kontakt hos venner eller på en eldre lade-stolpe.
Mye bra på FINN ;-)

Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA