Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10 eller 16A

Startet av Asbjørn Sundal, onsdag 28. mars 2018, klokken 20:15

« forrige - neste »

Asbjørn Sundal

Lurer fælt på noe her. Som nevnt i en annen tråd har jeg planlagt å montere 16A i sikringskapet til CEE kontakt videre en kraftig 20m lang PUR 2,5 kvadrat kabel (over plen og under rhododendronbuskene) med CEE i begge ender og så bruke en ladekabel med CEE kontakt til bilen. Siden bilen jeg skal kjøpe (KIA Soul) lader på max 6,6 kW, er det noe poeng å ha 16A? Hvis den lader med 6,6 kW på 10A, vil den vel ikke kunne lade noe fortere ved 16A.

Ladekabelen jeg har tenkt å bruke er denne:
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mode-2/elon-ladekabel-type-1-til-cee-og-schuko/n6015/pn6029/

Noe jeg ikke har skjønt her?

Vesterskog

Sitat fra: Asbjørn Sundal på onsdag 28. mars 2018, klokken 20:15
Lurer fælt på noe her. Som nevnt i en annen tråd har jeg planlagt å montere 16A i sikringskapet til CEE kontakt videre en kraftig 20m lang PUR 2,5 kvadrat kabel (over plen og under rhododendronbuskene) med CEE i begge ender og så bruke en ladekabel med CEE kontakt til bilen. Siden bilen jeg skal kjøpe (KIA Soul) lader på max 6,6 kW, er det noe poeng å ha 16A? Hvis den lader med 6,6 kW på 10A, vil den vel ikke kunne lade noe fortere ved 16A.

Ladekabelen jeg har tenkt å bruke er denne:
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mode-2/elon-ladekabel-type-1-til-cee-og-schuko/n6015/pn6029/

Noe jeg ikke har skjønt her?
10 a = 2,3 kw

6,6 er jo tilnærmet 32a

Såvidt jeg vet er soul med en fase lader

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Rio

Sitat fra: Asbjørn Sundal på onsdag 28. mars 2018, klokken 20:15
Lurer fælt på noe her. Som nevnt i en annen tråd har jeg planlagt å montere 16A i sikringskapet til CEE kontakt videre en kraftig 20m lang PUR 2,5 kvadrat kabel (over plen og under rhododendronbuskene) med CEE i begge ender og så bruke en ladekabel med CEE kontakt til bilen. Siden bilen jeg skal kjøpe (KIA Soul) lader på max 6,6 kW, er det noe poeng å ha 16A? Hvis den lader med 6,6 kW på 10A, vil den vel ikke kunne lade noe fortere ved 16A.

Ladekabelen jeg har tenkt å bruke er denne:
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mode-2/elon-ladekabel-type-1-til-cee-og-schuko/n6015/pn6029/

Noe jeg ikke har skjønt her?

Laderen i bilen kan trekke opptil 6,6 kW, dvs. ca 28 A. (230 x 28 = 6,6 kW).

Ladekladden sier til laderen (den i bilen) at den maks kan trekke 10 A, dvs. 2,3 kW.

Med en ladekladd på 10 A lader du altså med ca 1/3 av hastigheten som bilen kan lade.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Har du en laderegulator på 16 A (og kabler/installasjon som støtter det) så lader du med 3,6 kW, altså halv hastighet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Og setter du opp en ladestasjon på en 32A kurs, så kan du lade med 6,6kW

CitB59EL

Ville kjøpt en ladestasjon. Da blir det min 4mm2 på 16A. Du lader 60% raskere med 16A vs 10A og det utgjør STOR forskjell! 16A er nok for vår bruk med 2 elbiler på 1 ladestasjon. Disse bilene går samlet ca 45000 km samlet iløpet av året.

Asbjørn Sundal

Takk for god oppklaring. Mye å lære seg  :)

Asbjørn Sundal

Så hvis jeg skal sette opp 16A kurs bør jeg ha 2x4 mm kabel og ikke 2x2,5?

elektrolux

Gjerne det, og enda bedre å legge opp en 20A kurs på 3x4mm2 kabel, så har du marginene på riktig side.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Asbjørn Sundal

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. mars 2018, klokken 13:16
Gjerne det, og enda bedre å legge opp en 20A kurs på 3x4mm2 kabel, så har du marginene på riktig side.

Problemet er at jeg ikke har mulighet for fast opplegg ved garasjen. Kan grave ned ca 2 m, men resten må gå i en skråning under busker. Hadde planlagt 16A med CEE kontakt og en kraftig skjøteledning med CEE i begge ender (og en ladeboks/kabel med CEE i stedet for fast installasjon).

Rio

Sitat fra: Asbjørn Sundal på torsdag 29. mars 2018, klokken 12:22
Så hvis jeg skal sette opp 16A kurs bør jeg ha 2x4 mm kabel og ikke 2x2,5?

Det vanlige er å legge ut 3 x 4 mm2 (to ledere og jord) med 20 A sikring, og et 16 A ladeuttak fast installert.

Siden du vurderer 16 A CEE så må sikringen begrenses til 16 A. Da bør fastinnstallasjonsdelen være 4 mm2, og skjøteledningene være 2,5 mm2. CEE-kontakten på veggen må stå minst 1,6 m over bakken, for den er uten barnesikring.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA