Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading ved skianlegg

Startet av stefse, onsdag 28. mars 2018, klokken 18:07

« forrige - neste »

stefse

På fjellet med fossilen og egolf, og irriterer meg smått over at det finnes lite lademuligheter ved bakkene. Tvinges til å kjøre fossilt, enda både strømtilgang og parkeringstid ville ha passet greit for en sakteladestasjon, spesielt ved alpinanlegg. Endog schuko på 10A ville utgjort den lille forskjellen man trengte for å velge elbil.
Har observert enkelte motorvarmeruttak, kun for ansatte. Man kunne selvsagt spurt om å få lade der, men hvem vet hva man møter på. ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Lading ved sesonganlegg er en nøtt. Det blir lang tilbakebetalingstid på investeringene og mye effektavgift.

Ladeoperatørene skyr slike løsninger som pesten siden det gir tvilsom lønnsomhet.

Samme problemstilling ved fornøyelsesparker.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

:sukk:
Det er vel fremdels lov å sette opp ei rad med schuko-stikk for motorvarmere?
Hvis det skal være mening i elektrifisering av bilparken, må det være lademuligheter der folk ferdes..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Tiden da man kunne sette opp en rekke schukouttak for lading er nok forbi. I praksis ender det gjerne opp med rundt 10.000-50.000 kr per ladeboks inkludert installasjonskostnader. Så tilkommer effektavgift som svir ekstra mye om vinteren.

Er du villig til å betale 10 kr/kWh for å dekke kostnadene?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 28. mars 2018, klokken 20:04
Tiden da man kunne sette opp en rekke schukouttak for lading er nok forbi. I praksis ender det gjerne opp med rundt 10.000-50.000 kr per ladeboks inkludert installasjonskostnader. Så tilkommer effektavgift som svir ekstra mye om vinteren.

Er du villig til å betale 10 kr/kWh for å dekke kostnadene?
Sørsmålet er hvordan dette her tjener saken. Ser ut som det er lettere å få gjort noe med effektavgiften enn prisene på ladeutstyret.  Den som hadde vist dette, kunne satt opp schuko stikk rundt om kring før alle disse forskriftene kom, og de stikkene hadde vært godt på vei nedbetalt med simple betalingsmetoder og normalt vedlikehold.

50 kr pr besøk tenker jeg smertegrensa går ved.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

Jeg kunne også godt betalt en 50 lapp for å komme tilbake til full eventuelt nesten fulladet bil etter en dag i slalombakken. Greit med forvarming uten å tappe batteriet ytterligere også da strømmen kommer fra nettet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

Vi kan vel takke de nye forskriftene som gjør at en ladeplass fort koster 25' eller mer.

Hvis man sier at det koster 50 kr pr dag og sesongen er 3 mnd og noen lader hver dag (noe som er urealistisk), drar du inn 4500,- I året....

Det må nok sponses solid fra myndighetene om det skal bli noe av..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pudderjagar

Da var no kokon forferdelige prisar dere presenterer her. Høyrest ut som reine dommedag.

For å ta eit alpinsenter så har dei mykje betre forutsetningar for å legge til rette for lading. Dei har allerede store straumuttak frå nettet og veldig ofte byggningar i nærhet til parkeringspasser. Dermed kan ein sette opp type2 boksar på rad og rekke med enkle middler. Set ein opp 15 sleke bokser så vil nok prisen gå ned mot 3000 - 4000 pr stykk pga kvantumsrabatt og felles kabelføring.

Ein god del skianlegg har dette tilbudet allerede i dag.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Carl Anton Stenling

#8
Man får nok ikke på plass ladepunkter for kr 3-4.000 per stykk. Vi har nettopp forsøkt dette på jobben og da er kostnaden rett i overkant av kr 10.000 per punkt (boks og installasjon samlet) når man installerer mange samtidig.

For lastbalanserte løsninger må man forvente vesentlig høyere pris.

I utgangspunktet er ikke rundt kr 10.000 i investering per punkt avskrekkende, men problemet er at brukstiden per år blir kort siden dette er typisk sesongbruk.

Skal man få til en slik ordning så må skianlegget nesten se på det som en service som ikke nødvendigvis har full kostnadsdekning.

Med den massive overgangen til elbiler så skal det mye utbygging til for at alle kan lade ved alpinanleggene. Derfor er det nok smart at ladingen skjer mot betaling slik at man unngår unødvendig lading.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. mars 2018, klokken 09:43
Vi kan vel takke de nye forskriftene som gjør at en ladeplass fort koster 25' eller mer.

Prisforskjellen mellom en schuko på 16A kurs uten B-vern og en ladestasjon på 16A kurs med B-vern trenger ikke være mer enn ca. 5000,- så jeg ville ikke gitt forskriftene så mye skyld.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Da kjem heilt anpå kor langt ein må etter straum og ikkje minst kva ladestasjon ein velger. Mange elektrikere velger å tilby veldig dyre ladestasjoner og dermed går prisen veldig opp.

Ser og at kompetansen hjå ein del elektrikere er lav når da gjeld elbil og dermed sikrer de seg med tungvinte og dyre løysingar.

Utan graving og utviding av eksisterende inntak bør ei ladestasjon kome ned mot 4000 pr stykk ved 15 til 20 stasjonar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Kristian O

Skianlegg er ofte turområder på sommeren. Det burde kunne strekke «ladesesongen» til 6-9 mnd i attraktive områder.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Carl Anton Stenling

#12
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 29. mars 2018, klokken 17:26
Utan graving og utviding av eksisterende inntak bør ei ladestasjon kome ned mot 4000 pr stykk ved 15 til 20 stasjonar.

Vi betalte mer enn det for installasjon alene (sikringer, fremføring av kabler og oppkobling) på jobben. Da kommer ladeboksen i tillegg.

Dersom du greier å tilby løsninger ned til kr 4.000 per ladepunkt ferdig installert så kan du få mange oppdrag :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

goggo

#13
En hurtigladestasjon ved nærmeste butikk eller senter er nok en bedre løsning enn å tilby saktelading på slike steder. Det er jo gjerne noen hytter i nærheten også som brukes hele året og kanskje noen fastboende tilogmed, så da blir det ikke bare sesong inntjening.
Og så er det jo slike som meg - som er mere på fjellet på sommeren enn på vinteren. En hurtiglader (med en 22KW stolpe som backup) er alltid velkommen.

Jeg ser Åseral og Bortelid (Vest-Agder) allerede har fått Fortum hurtigladere, og dette er vel for å dekke både hytter og skianlegg. For ikke å snakke om BKK sin flotte hurtigladestasjon på Sinnes.

Har vi virkelig så dårlig tid at vi ikke kan ta en 10-20 min ladepause på en hurtiglader?

Personlig så mener jeg at tiden for saktelading (bortsett fra ved boliger og arbeidsplasser) er forbi nå.
Det var i 2010 -2014 det folkens :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ingeniøren

Sitat fra: goggo på torsdag 29. mars 2018, klokken 19:07
En hurtigladestasjon ved nærmeste butikk eller senter er nok en bedre løsning enn å tilby saktelading på slike steder. Det er jo gjerne noen hytter i nærheten også som brukes hele året og kanskje noen fastboende tilogmed, så da blir det ikke bare sesong inntjening.
Og så er det jo slike som meg - som er mere på fjellet på sommeren enn på vinteren. En hurtiglader (med en 22KW stolpe som backup) er alltid velkommen.

Jeg ser Åseral og Bortelid (Vest-Agder) allerede har fått Fortum hurtigladere, og dette er vel for å dekke både hytter og skianlegg. For ikke å snakke om BKK sin flotte hurtigladestasjon på Sinnes.

Har vi virkelig så dårlig tid at vi ikke kan ta en 10-20 min ladepause på en hurtiglader?

Personlig så mener jeg at tiden for saktelading (bortsett fra ved boliger og arbeidsplasser) er forbi nå.
Det var i 2010 -2014 det folkens :)

mvh
Hugo

Enig, og så slipper man at anlegget herpes av elbilhatere når det står øde og forlatt i lavsesong. 25' var for øvrig det hvert punkt kostet når vi fikk 100 ladeplaser på jobb for et par år siden, med balansering mm. Man må jo sette opp noen ellers blir det slik det er på kjøpesentere - alltid opptatt av noen som lader eller ikke lader.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA