Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med Tesla den dagen de går konkurs?

Startet av Leif Nilsen, onsdag 28. mars 2018, klokken 11:55

« forrige - neste »

krl

Daimler har satt av litt penger til å bygge batterifabrikk for EQ-serien i USA. Denne artikkelen virker ikke overoptimistisk med tanke på fremdrift, så kanskje det er bedre å kjøpe seg inn igjen i Tesla? https://www.al.com/business/index.ssf/2018/06/mercedes-benz_battery_plant_pr.html

Magnus Hansen

Jeg kan vedde ganske penger på at Apple, Google og bilprodusenter ikke er interessert i å bli minoritetsaksjonær i Tesla. Det må dreie seg om et fond, bank, investeringsselskap eller lignende. Eller en konstellasjon av slike.

JorgenM

Jeg tror Tesla hadde hatt godt av å bytte ut Elon Musk med en ny CEO, det hadde gitt inntrykk av at man ønsker å gjøre noe med krisen og investorer hadde blitt litt mer positive til å investere i firmaet.
Kanskje stoppet all produksjon i noen måneder og rettet opp i problemene rundt byggekvalitet og service FØR man pøser enda flere "halvferdige" produkter på markedet. Hele opplegget virker som en råtten snøball som har fått rullet alt for langt pga EN manns iver i å få ut flest mulig produkter på kortest mulig tid.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Magnus Hansen

Stoppet produksjonen noen måneder?!? Da hadde de gått konkurs..

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fredag 10. august 2018, klokken 11:34
Hele opplegget virker som en råtten snøball som har fått rullet alt for langt pga EN manns iver i å få ut flest mulig produkter på kortest mulig tid.

Og hvorfor ivrer han så mye for dette?  Er ikke det nettopp for å tilfredsstille investorer så godt som mulig i kvartalsresultatene? Ser ut som om han nå prøver å imøtekomme denne kritikken ved å ta bedriften privat, slik at de slipper å ha disse kvartalsresultatene hengende over seg, og heller ta seg den tiden de trenger for å gjøre ting rett. Men så klart "stoppe all produksjon i noen måneder" er som Magnus sa helt urealistisk.
Model S 85D

krl

Sitat fra: JorgenM på fredag 10. august 2018, klokken 11:34
Jeg tror Tesla hadde hatt godt av å bytte ut Elon Musk med en ny CEO, det hadde gitt inntrykk av at man ønsker å gjøre noe med krisen og investorer hadde blitt litt mer positive til å investere i firmaet.
Kanskje stoppet all produksjon i noen måneder og rettet opp i problemene rundt byggekvalitet og service FØR man pøser enda flere "halvferdige" produkter på markedet. Hele opplegget virker som en råtten snøball som har fått rullet alt for langt pga EN manns iver i å få ut flest mulig produkter på kortest mulig tid.
Vel.. Det er i alle fall andre som har mye større problemer med kvaliteten for tiden https://www.telegraph.co.uk/news/2018/08/08/south-korean-bmw-drivers-claim-carpark-bans-engine-fire-fears/ . 27 BMW-branner på et halvår i ETT land! Tenk om dette hadde skjedd med Tesla?

Snøball? De råtne eggene er bedriftene som fortsetter å produsere bensin- og dieselbiler. Selv om det er skadelig for mennesker. Der er ikke Elon og Tesla.

Magnus Hansen

Når det gjelder Elon Musk, så er han så tett knyttet til Tesla at er skifte vil bli sett på som svært negativt. Når selskapet er mer etablert med god inntjening og god produksjon er situasjonen en annen. Det Tesla trenger må er en drivende dyktig COO. Drømmescenariet er sånn Apple mot slutten av Steve Jobs liv. En toppsjef som er god på produktene, samt å skape blest og interesse pluss en COO (Tim Cool) som er ekstremt dyktig på effektiv produksjon og supply chain

JorgenM

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 10. august 2018, klokken 11:40
Stoppet produksjonen noen måneder?!? Da hadde de gått konkurs..
Altså, stoppet med hensikt å løse problemene slik at det ikke baller på seg videre. Det tror jeg investorer hadde sett positivt på, og selvsagt endel av planen. Noen måneders stopp er ikke krise, de virkelig store inntektene på EV kommer ikke før etter 2025 og DA bør man ikke ha en slik snøball som jeg nevnte.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

emurof

#218
Sitat fra: JorgenM på fredag 10. august 2018, klokken 11:34
Jeg tror Tesla hadde hatt godt av å bytte ut Elon Musk med en ny CEO, det hadde gitt inntrykk av at man ønsker å gjøre noe med krisen og investorer hadde blitt litt mer positive til å investere i firmaet.

Krise?

Mer positive investorer?

Jeg ser ingen krise, og de store investorene i Tesla sitter rolig.

Sitat fra: JorgenM på fredag 10. august 2018, klokken 13:21Altså, stoppet med hensikt å løse problemene slik at det ikke baller på seg videre.

Det er jo det de har gjort. De har stoppet produksjonen flere ganger for å fikse opp i problemer.

1317142119

Sitat fra: emurof på fredag 10. august 2018, klokken 13:41
Jeg ser ingen krise, og de store investorene i Tesla sitter rolig.
Gjør de? Etter forrige pedo-rant beordret til og med investorene som heier på han at han skulle jekke seg ned flere hakk i sosiale medier. Nå har han igjen vært ute på Twitter i Trump-stil, noe som nok en gang skaper uroligheter rundt Tesla som merkevare.

JorgenM

Sitat fra: krl på fredag 10. august 2018, klokken 12:12
Vel.. Det er i alle fall andre som har mye større problemer med kvaliteten for tiden https://www.telegraph.co.uk/news/2018/08/08/south-korean-bmw-drivers-claim-carpark-bans-engine-fire-fears/ . 27 BMW-branner på et halvår i ETT land! Tenk om dette hadde skjedd med Tesla?
My point exactly :)

BMW har milliardoverskudd og er vel den produsenten som tjener mest per solgte bil. De kaller in noen 100k biler nå og fikser problemet uten at det har innvirkning av betydning på økonomien.

Hvis det hadde skjedd med Tesla slik du skriver er jeg redd det hadde sett værre ut... Nettopp derfor burde de ta en pause og fikse problemene.

Det er mitt forslag til løsning i alle fall :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

krl

Poenget er at det hadde dukket opp x antall negative gærninger på div. forum og i aviser og skrevet hyklerske artikler om brannfare ved elbiler.

Når det skjer med bensinbiler, som faktisk har et unntak fra ADR-forskriften for å kunne frakte med seg eksplosiv vare, så er det merkelig nok tyst.... Folk er vel vant til at det skal være litt risikabelt med bensin- og dieselbiler.

BMW ordner nok opp, men det hadde Tesla også gjort. I motsetning til BMW var Tesla svært raskt ute og ordnet ekstra beskyttelse under batteriet når det viste seg at det var et mulig problem der. Og dette skjedde etter én hendelse med én bil. Ikke etter 27 hendelser som her med BMW..... Hvem er proaktiv og effektiv? Hmm..

JorgenM

Kan ikke sette 2 slike enkelthendelser opp mot hverandre, i såfall er det nok av eksempler motsatt vei også ;)

Nå var det jo en negativ gærning, slik du skriver, som bare måtte nevne den hendelsen i Sør-Korea i denne tråden også, selv om det er helt urelevant i tråden :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fredag 10. august 2018, klokken 14:47
Nå var det jo en negativ gærning, slik du skriver, som bare måtte nevne den hendelsen i Sør-Korea i denne tråden også, selv om det er helt urelevant i tråden :)

Det som var relevant til debatten som gikk var at også andre produsenter har problemer med kvaliteten på bilene de produserer, uten at det medfører at de "stopper produksjonen i noen måneder" for å fikse det.

Ingen nekter på at Tesla har problemer med kvaliteten på enkelte biler, eller at det er ett behov for å gjøre noe med det. Men ekstrempåstander om at CEO må gå eller at produksjonen må stoppe i flere måneder for å fikse problemet er å kaste ut babyen med badevannet.

... ut over det så ser det ut som om de kvalitetsproblemene Tesla har er noe de faktisk tar fatt i og fikser fortløpende. Mitt inntrykk er at det er mindre og mindre snakk om dette, og ved å slippe innspurten til kvartals-avsluttinger så tipper jeg at de har kontroll på det meste av problemene.
Model S 85D

What-a-watt

Rush ved kvartalsavslutning: Tror fremdeles de holder på med dette. I juli ble det registrert 70 biler, og inntil 8 august 9 biler. Nå går ryktene ut på at det kommer mange biler mellom midten og slutten av september (deriblant min håper jeg...). Hvis det derimot ikke kommer noe rush, ser det dårlig ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA