Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med Tesla den dagen de går konkurs?

Startet av Leif Nilsen, onsdag 28. mars 2018, klokken 11:55

« forrige - neste »

Måkemannen

4 måneder er gått. Tesla lever i beste velgående.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


DagfinnN

Sitat fra: Måkemannen på søndag 05. august 2018, klokken 16:07
4 måneder er gått. Tesla lever i beste velgående.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Men neste måned hilsen trollene.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Roy Aasen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 05. august 2018, klokken 18:35
Sitat fra: Måkemannen på søndag 05. august 2018, klokken 16:07
4 måneder er gått. Tesla lever i beste velgående.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Men neste måned hilsen trollene.

Helt klart at det går adundas neste måned ja ;D ;D :D

Måkemannen

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 05. august 2018, klokken 18:44
Sitat fra: DagfinnN på søndag 05. august 2018, klokken 18:35
Sitat fra: Måkemannen på søndag 05. august 2018, klokken 16:07
4 måneder er gått. Tesla lever i beste velgående.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Men neste måned hilsen trollene.

Helt klart at det går adundas neste måned ja ;D ;D :D
Åjadda

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk


Løve


bno

Tror dette er tråden som er mest relevante (selv om jeg ikke ar lest hele enda).

Dette er vel et nytt scenario:
"«Elon Musk sa i en tweet at han har funnet en investor som vil kjøpe Tesla og ta det av børs.
Et saudiarabisk fond har kjøpt seg kraftig opp i det siste og er mest sannsynlig de som vil ta over selskapet»

Hva kan man utlede av dette (utover at fossilmafiaen) kjøper ut selskapet?

Kjøper man ut for å legge ned? eller
kjøper mann ut for å gå "all green"?

Mange Saudi fond er også storeiere i eks. Tysk bilproduksjon....

Vel ordet er fritt...

Espen Hugaas Andersen

#201
Tviler sterkt på at det er Saudiere som er finansieringen til Musk. Da har jeg mer tro på Apple, Google, e.l.

Men uansett er det ikke snakk om et typisk oppkjøp, der alle aksjene blir kjøpt opp, og inntil 49,9% av aksjonærene blir kjøpt ut mot sin vilje. Musk sier han vil fortsette som CEO, og det vil fortsatt være slik at ingen har aksjemajoriteten. De som ønsker skal kunne fortsette å eie en bit av Tesla. Mest sannsynlig har han fått med seg noen av de store fondene på laget, og så i tillegg fått med Apple/Google eller lignende til å kjøpe opp de som ikke vil eller kan være med videre.

Det er snakk om at det er omkring 65 millioner aksjer som vil måtte kjøpes opp, og med 35 millioner aksjer shortet, så er det effektivt nærmere 30 millioner. Om da Apple/Google gjør dette (eller selv Saudierne), så ender de altså opp med omkring ~18% av selskapet (en investering på ca $12,6 mrd), altså mindre enn Musk. Kan hende andelen blir høyere, men det blir ganske sikkert langt unna 50%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

What-a-watt

Hva med VW?  ;D

Gjenopprette tillit, spesielt i USA
Tilgang til batterier (med fabrikk i Europa/Tyskland)
Har penger nok
Tilgang til høy teknisk ekspertise
Eier allerede prestisjemerker som Bugatti, Bentley og Lamborghini
osv.


Vollis47

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 09. august 2018, klokken 08:48
Hva med VW?  ;D

Gjenopprette tillit, spesielt i USA
Tilgang til batterier (med fabrikk i Europa/Tyskland)
Har penger nok
Tilgang til høy teknisk ekspertise
Eier allerede prestisjemerker som Bugatti, Bentley og Lamborghini
osv.
Det hadde jo vært en interressant og spennende situasjon. Og ikke minst ville det være svært nyttig for VW. De kunne derved fortsette med produksjon og salg av fossilbiler, samtidig som de kunne vise til en grønn linje. Og de ville dessuten kunne få tilgang til Teslas ladenettverk for fremtidige egne elbiler.

Men tror ikke det er særlig sansynlig at de gjør det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Kunne like godt vært BMW, men hvis det er en tradisjonell bilprodusent så kan det være nesten alle - man trenger ikke mye penger engang. En ambisiøs nok låneplan kan gjøre mye. Bittelille Porsche lånte opp 10 milliarder euro og forsøkte å ta over kontrollen på VW før VW tok igjen og kjøpte Porsche... Porsche lyktes nesten...

What-a-watt

Men var det risikokapital Porsche kunne få? Eller var den basert på panteverdi fra tradisjonelle lånegivere?

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. august 2018, klokken 08:35
Tviler sterkt på at det er Saudiere som er finansieringen til Musk. Da har jeg mer tro på Apple, Google, e.l.

Apple og Google er gode kandidater, spesielt den siste da vi vet at Elon har gode forbindelser med disse. Var jo en gang snakk om å få dem til å overta dersom Tesla skulle hatt gått under den gangen.

Men på den annen side så er det to andre kilder som peker seg ut: Under Q&A for Q2 resultatene for få dager siden ble det snakket om kinesisk finansiering av GF-III, og samme dag som Elon slapp nyheten kom også nyheten om at saudiene var i ferd med å kjøpe seg inn. Helt tilfeldig?  Godt mulig, men dersom f.eks. saudiene eller noen kinesere har ett ønske om å kjøpe seg godt opp i Tesla så er jo dette en gylden mulighet. Så jeg holder fortsatt en knapp på en eller begge disse kildene. Eller kanskje alle 4 (Saudi+Kina+Apple+Google)?

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 09. august 2018, klokken 09:32
Og de ville dessuten kunne få tilgang til Teslas ladenettverk for fremtidige egne elbiler.

Den tilgangen har de full mulighet til å skaffe seg idag dersom de ønsker - helt uten å behøve å kjøpe seg opp i Tesla. Det som kunne vært interessant for en Europeisk bilprodusent kunne kanskje vært å få etablert GF-IV i ett av sine produksjonsanlegg, f.eks. dieselmotorfabrikk? Eller få Tesla til å ta i bruk CCS (noe de kanskje vil gjøre uansett).
Model S 85D

Amatøren

#207
Tror nok Tesla fortsetter som før, men kanskje med nye investorer.

Skulle de bli overtatt av en av bilprodusentene som også er i Ionity samarbeidet så kan jo ett scenario være at alle SuC får CCS i tillegg og blir videresolgt til Ionity (med navnebytte slik vi til tider ser på bensinstasjon kjeder).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Løve


Burger

Google eier vel Waymo som har som mål å lage systemene som får biler selvkjørende og så selge/levere teknologi. De vil ikke produsere selv. Så om de plutselig skulle investere i en bilprodusent skurrer.

Så over i sølvfolieland, er det noen som har satset for hardt på shorting av Tesla at noen tjener på at de går over ende? Det hadde vært vakkert :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA