Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med Tesla den dagen de går konkurs?

Startet av Leif Nilsen, onsdag 28. mars 2018, klokken 11:55

« forrige - neste »

Leif Nilsen

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/hedgefondforvalter-spaar-tesla-kollaps-innen-fire-maaneder/24297356

Vil tro de går konkurs, og hva da?
Hva med dele produksjon?
Vil mange sitte med katta i sekken her....
Har snakket med flere, Tesla er oppskrytt, er superbil, bortkastede penger, en investering.
Meg selv kjøper ikke Tesla, holder meg til merke som har bilforhandlere og deleverksted over hele landet i alle byer

Burger

"Det skal sies at Vilas Capital er posisjonert for kursfall i Tesla, og at Thompson således har interesse av å snakke ned aksjen."
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Espen Hugaas Andersen

#2
Det er ingenting som tyder på at Tesla skulle gå konkurs. De har masse penger og kan ganske lett hente inn mer penger.


https://www.youtube.com/watch?v=BHS0H5AwGjU
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

#3
Ja, ingen tvil om at mange her snakker sin egen lommebok. Noen er posisjonert for et fall i verdien av Teslas aksjer mens andre håper at bilen de har bestilt blir produsert og at selskapet overlever.

I mellomtiden blir det nye utsettelser, pengene renner ut i et enormt tempo og bare tiden vil egentlig vise hvor lett, eller vanskelig, det vil være å få inn stadig nye penger. Slike endringer skjer "over natten" eller enda raskere!

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/03/Tesla-har-falt-27-prosent-kan-falle-40-prosent

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/03/Moody-s-nedgraderer-Tesla
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Agmuns

Tesla går nok ikke konkurs med det første. De blør penger, men det kan de stoppe hvis de tar seg sammen og konsentrerer seg om bilene sine.

Den store utfordringen til Tesla er byggekvaliteten. Den er sikkert bra etter amerikansk standard, men etter europeisk standard er den langt under forventet opplevd kvalitet for en tilsvarende bil fra et europeisk bilmerke. Det er for øvrig ikke unikt for Tesla, men normen for alle biler fra USA (og Asia).

Dette har gått bra så langt fordi de fleste kundene er "fanboys" av Tesla som merke og elbil som teknologi og tillater derfor litt slækk uten noe mer enn litt syting på forumet angående lang ventetid for å få utbedret det. Jeg tror det kommer til å bli et problem når de selger Model 3 til "hvermannsen" i større skala. Da kommer det langt flere vanlige bilkjøpere som ikke i like stor grad tilgir feil og måneder med venting for å få fikset banale feil.

Mtp at de skal fikse så å si alle feil på alle biler i Norge frem til de er 5 år gamle (pluss 5 år i tillegg til bilens alder for bruktbilene de selger), så sier det seg selv at de må skjerpe seg hvis de skal holde hodet over vann. Ikke fordi bilene nødvendigvis er dårlige, men hvis de får et rykte på seg blant folk flest om at de ikke er til å stole på fordi det "alltid" er noe småtteri som de bruker en evighet på å fikse.

Amoss

Sitat fra: Leif Nilsen på onsdag 28. mars 2018, klokken 11:55
...

Her finner du en tråd der de spekulerer på hva som evnt. kan komme til å skje dersom Tesla skulle gå konkurs. Det er litt mer produktivt enn å fastslå egne ønsketenkninger som fakta.

En konkurs er slett ikke umulig, og derfor relevant å spekulere rundt. Men ved å stille spørsmålet slik du har gjort så setter du det bare på spissen og får en avvisning av problemstillingen fra de som ikke er enige i forutsettingen, og støtte fra (andre?) Tesla-troll som ønsker dem ditt pepper'n gror (ofte uten å se at de derved også støtter de som ønsker alle elbiler samme plass).

Denne tråden kan taes opp igjen den dagen det evnt. ikke lengre er noen tvil om at de faktisk vil gå konkurs, inntil den dagen bør den ligge død og begravet som en troll-stein i ura.
Model S 85D

bmw2002

Mulig noen kinesere ser verdien i merkevaren og kjøper opp konkursboet i såfall mister vel folk garantien, men ting fortsetter som før. Så vil sikkert bilene få bedre kvalitet når Musk er ute av bildet.

Utover merkevaren er det lite som har verdi: koster ikke mye å bygge ladestasjoner, en fabrikk som fungerer dårlig og ikke har de noe teknologi som andre ikke har.

Uansett ser nok noen muligheten til å tjene penger på å lage/selge deler. Men delene blir nok dyrere enn før.

arthur

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mars 2018, klokken 13:34
Sitat fra: Leif Nilsen på onsdag 28. mars 2018, klokken 11:55
...

Her finner du en tråd der de spekulerer på hva som evnt. kan komme til å skje dersom Tesla skulle gå konkurs. Det er litt mer produktivt enn å fastslå egne ønsketenkninger som fakta.

En konkurs er slett ikke umulig, og derfor relevant å spekulere rundt. Men ved å stille spørsmålet slik du har gjort så setter du det bare på spissen og får en avvisning av problemstillingen fra de som ikke er enige i forutsettingen, og støtte fra (andre?) Tesla-troll som ønsker dem ditt pepper'n gror (ofte uten å se at de derved også støtter de som ønsker alle elbiler samme plass).

Denne tråden kan taes opp igjen den dagen det evnt. ikke lengre er noen tvil om at de faktisk vil gå konkurs, inntil den dagen bør den ligge død og begravet som en troll-stein i ura.

Er det ikke litt sent å tenke på hva man skal gjøre først den dagen selskapet, eventuelt, er konkurs? Når selskapet opplever at deres kredittverdighet settes ned så er vel det et aldri så lite varsel om at ting ike er så bra som det burde eller skal også ratingselskapene anses som troll eller påstås å ha personlig vinning av en konkurs?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 28. mars 2018, klokken 16:32
Er det ikke litt sent å tenke på hva man skal gjøre først den dagen selskapet, eventuelt, er konkurs?

Jo, som jeg skrev så er en diskusjon hva som evnt. kan komme til å skje dersom Tesla skulle gå konkurs interessant og legitimt nok. Men det var altså ikke debatten som ble initialisert i denne tråden, kun en invitt til slike innlegg som det rett etter mitt forrige innlegg og den påfølgende kranglen dersom noen gidder å bite på slik trollfor. :p


Model S 85D

arthur

Nja, i den grad det er trolling og snakk om å bite på så er vel nettopp du eksponenten for det? Forøvrig er det mange oppslag i pressen både i Norge og internasjonalt som omtaler den høyst reelle muligheten for en konkurs i Tesla. Årsaken er i all enkelhet at det renner penger ut, biler blir ikke produsert (raskt nok) og investorers tålmodighet er ikke alltid så lang som man kan håpe på. Når Moodys nedgraderer Tesla så er det ikke uten grunn, eller? At du personlig ikke liker tanken på en konkurs er høyst forståelig, men endrer ikke de faktiske forhold mht Tesla hva angår økonomi og produksjon!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

#10
Sitat fra: arthur på onsdag 28. mars 2018, klokken 18:06
Nja, i den grad det er trolling og snakk om å bite på så er vel nettopp du eksponenten for det?

Tvert i mot. Jeg har ikke gått inn i debatten på TP's premisser, kun påpekt at dersom han seriøst var interessert i å diskutere problemstillingen så fantes det alt en seriøs tråd for det. Er hensikten derimot kun trolling så kan han godt holde seg her. Har heller ikke sagt noe for eller i mot mulig konkurs, kun at den pr. dags dato fortsatt ikke er noen kjensgjerning slik TP prøver å gi inntrykk av.


Sitat fra: arthur på onsdag 28. mars 2018, klokken 18:06
Forøvrig er det mange oppslag i pressen både i Norge og internasjonalt som omtaler den høyst reelle muligheten for en konkurs i Tesla.

Pek meg på det presseoppslaget som bekrefter at Tesla har slått seg konkurs? Om du ikke er istand til det så er det som jeg sa helt legitimt å diskutere OM det skjer, og hva som skjer DERSOM det skjer. Å omtale en konkurs som ufravikelig sannhet er og blir trolling selv om aksjekursen har gått kraftig ned de siste dagene. Dette har lite å gjøre med hva jeg liker eller ikke liker å tenke på, men kanskje mer med hva de liker å tenke på som initialiserer eller prøver å vedlikeholde en debatt på de premissene.

Model S 85D

arthur

Joda, du biter på og lar deg hisse opp, hver gang ser det ut til, men skjønner at du har et visst behov for å ta Tesla i forsvar. Ikke farlig å innrømme det vel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 28. mars 2018, klokken 21:08
Joda, du biter på og lar deg hisse opp, hver gang ser det ut til, men skjønner at du har et visst behov for å ta Tesla i forsvar. Ikke farlig å innrømme det vel?

Feil igjen, jeg har IKKE diskutert hverken hva som skjer NÅR Tesla går konkurs eller OM de går konkurs eller ei og har hverken gått til angrep på eller forsvar for Tesla i denne tråden. Forsvar trenger de ikke her da premisset er feil, og angrep i denne tråden er reservert troll. Eneste jeg har diskutert her er premisset for tråden er feil.

Så nei, er overhode ikke opphisset over så lettgjennomskuelig amatørmessig trolling. Dere må nok jobbe litt hardere dersom dere skal få til noe slikt ;)  I det minste LATE som om det er noe dere mener seriøst...
Model S 85D

Gnilre

http://money.cnn.com/2018/03/28/news/companies/tesla-model-3-cash-crunch/index.html

Tesla har noen økonomiske utfordringer fremover blir diskutert i artikkelen. Men de trenger vel ikke gå konkurs. Kan de være gjenstand for oppkjøp på en mye lavere aksjekurs ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

arthur

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mars 2018, klokken 22:47
Sitat fra: arthur på onsdag 28. mars 2018, klokken 21:08
Joda, du biter på og lar deg hisse opp, hver gang ser det ut til, men skjønner at du har et visst behov for å ta Tesla i forsvar. Ikke farlig å innrømme det vel?

Feil igjen, jeg har IKKE diskutert hverken hva som skjer NÅR Tesla går konkurs eller OM de går konkurs eller ei og har hverken gått til angrep på eller forsvar for Tesla i denne tråden. Forsvar trenger de ikke her da premisset er feil, og angrep i denne tråden er reservert troll. Eneste jeg har diskutert her er premisset for tråden er feil.

Så nei, er overhode ikke opphisset over så lettgjennomskuelig amatørmessig trolling. Dere må nok jobbe litt hardere dersom dere skal få til noe slikt ;)  I det minste LATE som om det er noe dere mener seriøst...

Dine innlegg befester ytterligere mitt inntrykk at i alle fall teksten i spørsmålet her var vanskelig for deg å "svelge" hvilket indikerer en viss "opphisselse" fra din side.  8)

Forøvrig ønsker jeg ikke at Tesla skal gå konkurs, langt derifra, men muligheten er så absolutt til stede hvis de ikke snart klarer å snu pengestrømmen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA