Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Buddy Premium stopper

Startet av Buddy10, tirsdag 27. mars 2018, klokken 20:38

« forrige - neste »

Buddy10

Hei
Har en Buddy premium 2010 modell. Den har stått uten strøm siden oktober, altså 5 måneder. Tidligere ville ikke batteriet lade, nå tok de plutselig lading. Førsøkte å kjøre den, starter og går alt fungerer, MEN den stoppet etter 50 meter. Det er strøm på den, viser 90%. Hører at motoren forsøker å trekke, men rikker seg kun sakte bortover. (Noen cm) Synes også at det lukter brent av fra batteriene. Har noen tips om hva dette kan skyldes, evt hva som bør sjekkes ut? Gode tips belønnes med 100 kr over vipps.

Mvh.
Forhåpentlig kommende entusiast

bosonic

Skaff deg et voltmeter og koble til ladepluggen. Få hjelp av en medhjelper til å holde målepinnene mens du forsiktig prøver å kjøre bilen. Mest sannsynlig vil du se at spenningen synker drastisk når motoren begynner å trekke strøm. Motorkontrolleren har en funksjon som kutter motoren når batterispenningen kommer under kritisk spenning. Dersom jeg husker riktig så er nedre grensespenning 49V (for 72V batterispenning) Regner med at bilen har blybatteri (?) Når disse står uten strøm begynner forfallet å sette inn og du må mest sannsynlig erstatte de med nye.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Høres ut som dårlig kontakt et sted i tillegg til defekt batteri
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Buddy10

Takk for tips.
Dersom batteriene «bare» er dårlige burde vel bilen klare å kjøre noen meter dør den stanser? Instrumentpanelet viser at batteriene er 100% oppladet og alt annet elektrisk fungerer. Er det noe poeng å nullstille carcontrolleren?

Rav4_EV

Bilen gjetter bare at batteriene er 100% ladet. Trolig har du en eller flere celler som er defekte. Mål derfor batteriet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Buddy10

Bør jeg koble batteriene fra hverandre siden de er seriekoblede? Er det noe annet som kan være defekt?

ØysteinBuddy

I tillegg til svake batterier kan jeg vedde underbuksa mi på at børstene i motoren sitter fast og kommutatoren/ankeret har ett belegg som hindrer nok kontakt.
Man KAN fikse dette selv, bare pass på å ha tenning av når du har fingrene inni der.
Få løsnet alle 8 børstene.
Jekk opp bilen bak, sett bilen i revers og legg noe på gassen så hjulene går rolig og jevnt rundt.
Lag deg ett verktøy av F.eks en avklipt isskrape (ca 4 cm bred) og litt smergel som du teiper fast og hold dette rolig inntil «ankeret» innenfor børstene. Puss det så rent som mulig så du får klart og fint kobber.
Har du tilgang på trykkluft kan du gjerne blåse rent inni der også.

Tut og kjør, lykke til :)
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

Buddy10

Sitat fra: ØysteinBuddy på torsdag 29. mars 2018, klokken 12:19
I tillegg til svake batterier kan jeg vedde underbuksa mi på at børstene i motoren sitter fast og kommutatoren/ankeret har ett belegg som hindrer nok kontakt.
Man KAN fikse dette selv, bare pass på å ha tenning av når du har fingrene inni der.
Få løsnet alle 8 børstene.
Jekk opp bilen bak, sett bilen i revers og legg noe på gassen så hjulene går rolig og jevnt rundt.
Lag deg ett verktøy av F.eks en avklipt isskrape (ca 4 cm bred) og litt smergel som du teiper fast og hold dette rolig inntil «ankeret» innenfor børstene. Puss det så rent som mulig så du får klart og fint kobber.
Har du tilgang på trykkluft kan du gjerne blåse rent inni der også.

Tut og kjør, lykke til :)

Takk skal du ha. Skal ta turen ut i garasjen nå og forsøke å rengjøre børstene/ankeret. Vet du om man får kjøpt nye børster noen plass dersom det viser seg at de et helt gåen? Er flere som nevner at de mener det kun kan være en dårlig kontakt. Noen som har noen forslag til hvilken kontakt det kan være?
På forhånd takk.

ØysteinBuddy

Mulig de har løse på Buddy Electric eller hos noen som driver med elmotor, men er sjelden de er helt utslitt.
Med dårlig kontakt tror jeg ikke noen mener det er en fysisk kontakt.
Heller det at det er dårlig forbindelse ett sted i ledningsnett eller kontaktpunkter.
Kan også sjekke releene som sitter over sikringsboksen i dashbordet.
Ser du tegn til varmgang i noe plastikk der må dette også utbedres.
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA