Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model X ulykke i Mountain View

Startet av Bombus, mandag 26. mars 2018, klokken 19:20

« forrige - neste »

Bombus

2018 Nissan Leaf

Ingeniøren

Så ikke bra ut.....ser ut som hele bilen har eksplodert ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

Det ser ut som en fil som ender rett i midtdeler. Sykt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

gigafactory

Sitat fra: P85TMS på mandag 26. mars 2018, klokken 20:56
Bilder, info og masse spekulering i denne tråden på TMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-crash-on-us-101-mountain-view-ca.111505/

Fra tråden:

SitatIt is an X, and I would say that the main battery pack was not involved in the fire as there isn't enough fire damage. And the fire damage appears to be confined to the interior. Maybe they were a smoker and a cigarette caused the fire? (It could have even caused the crash, I know someone that dropped a lit cigarette in their lap, and in trying to get it off of them they crashed the car into the side of a mountain.)

Uffffff.

JorgenM

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 26. mars 2018, klokken 21:29
Traff starten på midtdeleren !
Starten på midtdeleren?

Dette er 20 min sør for der jeg bodde i San Mateo. Har kjørt mye på 101. Midtdeler er det hele veien, så med mindre det var vegarbeid på stedet finnes det ikke noe opphold av midtdeleren.
Ellers veksler vegen mellom 3- og 5-felts. Hastigheten går normalt i 100-110, med unntak av rushtid når det er mye trafikk.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

SurSnasen

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 27. mars 2018, klokken 00:48
Fra tråden:

SitatIt is an X, and I would say that the main battery pack was not involved in the fire as there isn't enough fire damage. And the fire damage appears to be confined to the interior. Maybe they were a smoker and a cigarette caused the fire? (It could have even caused the crash, I know someone that dropped a lit cigarette in their lap, and in trying to get it off of them they crashed the car into the side of a mountain.)

Tidenes dårligste teori/bortforklaring?
Om sigarettglør kan forårsake så hurtig brannutvikling så vet jeg hvilken bil jeg IKKE skal kjøpe.

Espen Hugaas Andersen

Det høres ut som Model Xen egentlig var i tre alvorlige ulykker. Først når den traff midtdeleren, og deretter i to påfølgende kollisjoner med andre biler. Da er det ikke så rart skadene er såpass store.

Det virker ikke som brannen hadde noen betydning for utfallet. Jeg leste at sjåføren ble tatt ut av bilen før det begynte å brenne skikkelig. (Og så stor kan ikke brannen ha vært, gitt at mesteparten av bilen ikke har brent opp.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Så videoen i artikkelen, og det er jo tydelig at det gikk litt tid før det begynte å brenne. Man ser jo begynnelsen av brannen, og sjåføren er allerede ute.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Setter en tier på at dette er autopilot som følger merkingen også som ignorerer stillestående objekter fremfor.

Når det kommer til brannen så er det jo tydelig at batteripakken er revet i filler og at det er derfor det brenner. At brannen ikke er større er konformitet brannvesenet allerede var på stedet når brannen begynte.

Alt i alt, det er ennå mye som kan og må forbedres rundt bil og sikkerhet.

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. mars 2018, klokken 21:40
Det ser ut som en fil som ender rett i midtdeler. Sykt.

Er nok ikke en fil det der. Det er heltrukne linjer (på hver side av midtdeler) og ser man på video så ser det ut til at de sakte går mot hverandre jo lenger bak på veien man kommer. Det er nok laget ekstra langt stykke for å få ekstra sikkerhet før midtdeler starter for det ser ut til av (motor)veien deler seg.

Enten har sjåføren misforstått eller så har vedkommende tatt en sjanse og gitt gass som fa.. for å "brenne" forbi køen, men feilberegnet det å komme seg inn igjen. Uansett ser det ut til at det må ha vært ganske stor fart.

SitatVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Løve


Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ingeniøren

Så støtdemperne på enden av fildeleren var sammentrykt eller demontert. Skulle vel blitt erstattet av en ny som ikke var gjort enda. Noen bør vel svare på hvorfor dette ikke var gjort og kun erstattet av et par kjegler. Samtidig skal man jo ikke kjøre inn i enden av en fildeler...
Etter Uber hendelsen for litt siden det en syklist ble drept og så denne setter vel autonome biler et skritt tilbake.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA