Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vibrasjon ulyd foran ved akselerasjon

Startet av Peppa gris, mandag 26. mars 2018, klokken 18:14

« forrige - neste »

Peppa gris

Merker ulyd og vibrasjon ved akselerasjon når jeg har luftfjæringene på standard. Kommer ikke i low. Noen flere som opplever dette?

Har også en durelyd når jeg svinger i lave hastigheter. Tekniker mente dette kunne være arbeidslyd fra vinterdekkene. Noen som kjenner til dette?


Peppa gris

Hørtes kjent ut. Får høre med verkstedet hva de sier over påske. Jeg opplever ikke dette på low, men tenkte standard ver greit opp til påskefjellet på telen i veien. Var først da jeg merket det når jeg kjørte litt aktivt.

Men lyden ved svinging har vært der hele tiden. Hadde håpet noen kunne bekrefte at dette var lyd fra 19" nokian piggfrie.


Alexxx

Har ikke fått bilen enda :( Får den i/over påska.

jlan

Sitat fra: Peppa gris på mandag 26. mars 2018, klokken 19:09
Men lyden ved svinging har vært der hele tiden. Hadde håpet noen kunne bekrefte at dette var lyd fra 19" nokian piggfrie.
Ja, jeg hører noe ved svinging, med samme type vinterdekk. Skal  høre etter når sommerdekkene kommer på.

Jeg har også hatt litt av "acceleration shudder", men bare ved full akselerasjon i begynnelsen av turen i sterk kulde (noe jeg ikke gjør så ofte). Tror nok det er en drivaksel.

Jeg har også en dunkelyd ved rygging med full sving, dette skjer merkelig nok bare med sommerdekk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Har samme greia på min X, noe vibrasjoner under maks pådrag i standard høyde (noe jeg veldig sjelden kjører i) og mye "svingelyd" fra 20" Nokian R2 i helt lav parkeringsplass-fart.

Peppa gris


echrist

Sitat fra: gr på mandag 26. mars 2018, klokken 21:28
Har samme greia på min X, noe vibrasjoner under maks pådrag i standard høyde (noe jeg veldig sjelden kjører i) og mye "svingelyd" fra 20" Nokian R2 i helt lav parkeringsplass-fart.

Samme her, men med 19" R2.
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

smurf

Har også en merkelig lyd fra dekkene foran ved svinging. Har piggfri 20" Hakka.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Peppa gris

Jeg opplever det som en durelyd. Ikke som noe som tar i, men jeg kan kjøpe arbeidslyd fra dekkene. Om flere har dette er det jo greit.

Mer bekymret for lyden ved akselerasjon. Det høres fælt ut.

jlan

I så brede dekk oppstår det jo ganske store spenninger i sving. Yttersiden av dekket må gå betydelig lengre enn innersiden. Kanskje naturlig da at at det oppstår lyd når hver knott slipper veien og spretter tilbake til nøytralstilling.

Akselerasjonsstøyen ser ut til å være temperatur- og vinkelavhengig. Jeg er enig med dem som mener at det er selve CV leddet som er for hardt belastet, og som dermed "lugger".
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Simple_CV_Joint_animated.gif/280px-Simple_CV_Joint_animated.gif
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

AJ82

Ikke erfaring fra X og Hakka, men fra flere andre biler med Hakka R2. Disse dekkene durer endel. Snakket også med min lokale dekkpusher og han sa det samme.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Peppa gris

Blei en fin diskusjon dette. I går var det nokså kaldt når jeg dro på, sikkert rundt -5. I dag når jeg var ute på low hørte jeg ingenting. Godt å høre at flere opplever det samme, og jeg lever godt med å ikke akse max på høyere enn low.

Dekkene og arbeidslyd fikk vi jo en svært god forklaring på av overnevnte.

Da gleder jeg meg til å kjøre ned fra påskefjellet i en sykt flott bil. Har tidligere hatt Mercedes c-llasse, glk, m-klasse og gl. X minner veldig om m og gl som begge er amerikanske modeller. Var litt finurligheter på de også. Når jeg tenker meg om mener jeg det var litt lyd fra dekkene der også når jeg svingte.

Fortsatt god påske til alle.

geear

Sitat fra: jlan på tirsdag 27. mars 2018, klokken 11:29
I så brede dekk oppstår det jo ganske store spenninger i sving. Yttersiden av dekket må gå betydelig lengre enn innersiden. Kanskje naturlig da at at det oppstår lyd når hver knott slipper veien og spretter tilbake til nøytralstilling.
Tjah, mine Nokian er 255 foran og 275 bak, og jeg har hatt bredere dekk enn det som jeg aldri har observert slike lyder fra, så det er nok dekkspesifikt. 275 foran og 315 bak på X5en f.eks. Er vel heller ikke de samme rapportene med sommerdekkene til Model X i samme dim? På fossilbil er det en del motorlyd på så lav fart, så noe kamufleres nok, men heller allikevel mot noe dekkspesifikt. Kan ha med hjulvinkler også å gjøre..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA