Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelengdecomputer Leaf Tekna 2014 hvordan nullstille???

Startet av MichaelG, søndag 25. mars 2018, klokken 09:31

« forrige - neste »

MichaelG

Hei vi har nettopp skaffet vår første elbil. Kjøpt på Birger N Haug Leaf Tekna 2013 (November). Når den blir 100% ladet viser den bare 148 km (PS bilen er bare gått 38000 km) selv om jeg har null stilt tripp teller og forbruk. Trodde den skulle vise 199km. Noen som kan hjelpe en fersking med noen triks, bilen har 12 streker og BNH sier at batteri er sjekket og i god stand. Bor i Asker og skal planlegge en tur til Koppang. Takk

Leaftekna2018

Sitat fra: MichaelG på søndag 25. mars 2018, klokken 09:31
Hei vi har nettopp skaffet vår første elbil. Kjøpt på Birger N Haug Leaf Tekna 2013 (November). Når den blir 100% ladet viser den bare 148 km (PS bilen er bare gått 38000 km) selv om jeg har null stilt tripp teller og forbruk. Trodde den skulle vise 199km. Noen som kan hjelpe en fersking med noen triks, bilen har 12 streker og BNH sier at batteri er sjekket og i god stand. Bor i Asker og skal planlegge en tur til Koppang. Takk

Kjørelengden den viser er kun et gjettometer

Den beregner antatt kjørelengde basert på forrige tur..

Jeg erter kona med denne selv,da den som regel viser 120 km når hun har hatt den, mens jeg som regel får 160-170 km antatt rekkevidde på min

Ikke noe bekymre seg for mao


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

leafnor

Hei.
Gratulerer som EL-bil eier.
Som nevnt, tallet er et estimat på hvor langt du kan kjøre basert på data fra siste kjøretur (Siste del av siste kjøretur). Hvor langt du virkelig kan kjøre kan ikke bilen vite, bare anta.
Derfor kalles også dette tallet GOM, gessometer.
For å få 199 km på GOM må du klare å kjøre over en "ukjent" distanse med et forbruk av energi som tilsvarer at batteriets energimengde er nok til 199. Det er nok aldri slike forhold i Norge som gjør en kan kjøre 199 fra full til helt tom. På en lukket bane med tørr veg, varm luft (Har med luftmotstand å gjøre) og snittfart på et sted under 50 km/t kan en trolig nå 199. Og da uten varme eller AC på.

Det er mange tråder på forumet om GOM og hvor langt en Leaf kan kjøre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MichaelG

Takk for raske svar. Så går altså ikke ann å nullstille? Men går bare på forrige kjøretur. Er det ellers noen måte jeg kan sjekke batteriet på, siden jeg ikke har prøvd bilen på langtur ennå og litt vanskelig å beregne lade intervall. Ellers et lite fersking spørsmål. Er det noe spesielt å huske på før jeg skal lade på hurtiglader. Skal bilen stå i ro noen minutter før jeg begynner for å kjøles ned eller andre gode råd. Holder det å bare opprette en App på grønn kontakt og forum for på Statoil holder det vel med vanlig kort. Dette ble litt av hver.

leafnor

#4
For virkelig å finne ut av batteriet, skaff det LeafSpy.
Bruk søkefunksjonen i forumet, så finner du nok lesestoff om Leafbatteriet til hele påsken :+1:
Tips, les her også: http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Leaf_Spy_Pro&redirect=no

Skaff deg RFID-brikke fra Fortum og Grønn Kontakt. Registrer deg som bruker på deres hjemmesider, og last ned app så kan du starte lading derfra.

Youtube er "akademi" på det meste:
https://www.youtube.com/watch?v=GIIwTGNf3t8
https://www.youtube.com/watch?v=5dPtlyT0a5I

Når du kommer til hurtiglader, slå av bilen, og start lading uten å vente. Det er etter lading batteriet er varmere og eventuelt har "godt" av å kjøles, og det gjør det best ved å kjøre.

Når du har startet hurtigladingen (Du ser at lampene blinker og det lades) kan du trykke to trykk på startknappen i bilen og så på med varmeapparatet (Trykk auto på det så du er sikker på at det lager varme).

Når lading er ferdig, ikke glem at du må "starte" bilen med å trykke inn bremsepedal og så startknappen igjen selv om den var på og du kjørte varmeapparat under lading.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MichaelG


Trekkoppbil

Gjettometeret anslår gjenværende  kjørelengde ut fra kjørestil. Og den endrer gjettinga si hele tida, ettervhert som du slå av og på varmeappararet, og ettersom hvordan du har kjørt de siste kilometerene, osv.
I praksis vil den vise få km når du er på toppen av en stigning, og mange kilometer når du har nådd dalbånn. Sånn sett kan du like gjerne bruke instrumentet som en høydemåler.

På langtur er kunsten å lese av hvor mange kwt du har, og stadig lese topologien og avstander framover, og beregne forbruket ut fra kjørestil, og legge om kjørestil og slå av varmen når det kniper. Det er et orienteringsløp.

199 km rekkevidde gjelder fritt fall.
12 mil kan være realistisk hvis man kjører økonomisk når batteriet er nytt. Kjører man ekstremt økonomisk kan man komme lengre, men ofte vil man komme kortere. Rekkevidda varierer mye og avhenger av så mange forhold. Høy fart, ujevn kjøring, varmeapparat og våte veier trekker ned.
For biler som er 4,5 år gamle vil kapasiteten variere mye fra bil til bil. Har du 12 barer, er  SOH sannsynligvis over 85%.
Jeg ville satse på opptil 10 mil økonomisk kjøring før første lading, hvis man kommer så langt, og deretter lade hver 5. mil.
På Leafen får man ganske høy ladehastighet opptil ca 40-60% SOC ved ideel temperatur, og deretter går ladestrømmen nedover. Hurtiglader man for høyt opp, er det tidkrevende og batteriet kan gå seg varmt. På langtur må man spare inn hvert sekund man kan, ellers går dagen, og derfor gjelder det å optimalisere kjørestil og lading.
Med ett 5 år gammelt batteri, går kanskje ladestrømmen ned når man kommer opp i 8-9 kwt, og da får du kanskje lyst til å lade hver 3. mil,  mens på et nyere batteri får du kanskje 47 kw inntil du når 12-13 kwt eller mer, og da vil du gjerne lade hver 5. mil. Ladehastigheten avhenger av ulike forhold. Har du et iskaldt batteri, vil ikke hurtiglading gå særlig fort.
På denne tida av året er det bra temp for langkjøring. Batteriet blir ikke så varmt som på sommeren, og det går fortere å kjøle det ned etter at du er kommet fram, så det vil være klart til bruk morgenen etter. Pass på å starte med fullada batteri, så du slipper å hurtiglade før batteriet har fått litt lunk.

elekTrond

Vælkømmin omborl' tel elbil(forumet)! Åssen går det med planlegginga?
Sitat fra: MichaelG på søndag 25. mars 2018, klokken 09:31
[...] Bor i Asker og skal planlegge en tur til Koppang. Takk
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 26. mars 2018, klokken 23:45
[...] På langtur er kunsten å lese av hvor mange kwt du har, og stadig lese topologien og avstander framover, og beregne forbruket ut fra kjørestil, og legge om kjørestil og slå av varmen når det kniper. Det er et orienteringsløp. [...]
Håper du har fått ordnet deg ladebrikke(r) før turen. Mer stabilt enn SMS og app. Når det gjelder orienteringsløp er det to verktøy som gjelder:

       
  • kart, og
  • god, romlig (3D) stedsans
Jeg kan ikke hjelpe deg med det siste, men kartografi er jeg brukbar på:Begge

       
  • lar deg velge din bil
  • lar deg sjonglere med bilens egenskaper og startverdier
  • hjelper deg å planlegge reiserute
  • viser topografi i den grad du har den legningen
    
  • GE er god på optimalisering av rute
  • GE kan lage ruter lengre enn én ladestopp
  • GE viser all verdens ladepunkt og tilbydere (verbund)
  • GE lar deg manipulere og favorisere ulike ladetyper/punkt/etc
  • GE kan legge inn n kWh kapasitet på din bils batteri ved start
    
  • GR lar deg legge inn bl.a.:

            
    • n kWh kapasitet på din bils batteri
    • n kW forbruk til varmeapparat
    • aktuell totalvekt m/ folk og fe
    • rullemotstand
    • kjørestil
    • snitthastighet
    • ...
      
    • Det var det jeg kom på i fartha  ::)
Da jeg hentet min bil i Asker for to år siden, tegnet jeg et ladekart på et A4-ark som jeg hadde med meg på reisa. Det inneholdt distansene mellom de ulike ladepunktene merket Fortum og GK. Ikke var det såå mange ladesteder som i dag, ei heller hadde jeg lyst til å kjenne på angsten. Ved å følge trafikken (i venstre fil), kom jeg til C&D ved McD's på Gardermoen hvor jeg valgte å stoppe. Da hadde jeg brukt 3/4 (12/16) på ~80 km. Etter lading til ~80% SOC, roet jeg ned til 80-90 km/t ("det holdt i ett minutt, men ikke i fem ",) Sjøl om jeg sprakk, rakk jeg fram til daten min på Hamar kl åtte - uten flere pitstop.
'13 Mjau

MichaelG


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA