Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 2 og Kona - hvordan er størrelse/plass-forskjellen?

Startet av JEG, lørdag 24. mars 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

JEG

Kanskje et dumt spørsmål, men eneste sammenlikningen jeg finner god informasjon om er rekkevidde.

Hvordan er de mtp:
- Plass i baksete?
- Plass i bagaserom?

Jeronan

Why not go to BnH for example and see one up close and personal?

Nothing beats seeing it for yourself up close and even take it for a testdrive.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JEG

True. Men dersom det er betydelige forskjeller, så er det jo ikke noe poeng i det. Dessuten er det ikke bare å gå å sen en Kona.

Vet at en Superb er større enn en Golf, men vet ikke hvordan Leaf er i forhold til Kona.

Noen som vet?

Jeronan

#3
Sitat fra: JEG på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:46
True. Men dersom det er betydelige forskjeller, så er det jo ikke noe poeng i det. Dessuten er det ikke bare å gå å sen en Kona.

Vet at en Superb er større enn en Golf, men vet ikke hvordan Leaf er i forhold til Kona.

Noen som vet?

Hahaha sorry. So many people talking about the Leaf and the missus at home, that I associated Kona in your title with your wife.  :laugh:

Must be weekend and classic case of a "Missed in translation".

When it comes to the Hyundai Kona, I have seen video's of the car at the recent Auto show and was shocked at how small and cramped it all looked.
The trunk is small as well and compared to new new 2018 Leaf, I think the Leaf wins it on trunk space.

https://m.youtube.com/watch?v=ZkWlzuJRrjg


PS. You can check out the ICE version of the Kona. Should be pretty much the same, just that the floor will be a bit higher of course in the EV version.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

arthur

Sitat fra: JEG på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:46
True. Men dersom det er betydelige forskjeller, så er det jo ikke noe poeng i det. Dessuten er det ikke bare å gå å sen en Kona.

Vet at en Superb er større enn en Golf, men vet ikke hvordan Leaf er i forhold til Kona.

Noen som vet?

Står vel en Kona hos alle florhandlerne, dog ikke elbil-versjonen, men allikevel? Bagasjerommet på elbilen blir en tanke større enn på fossilbilen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jeronan

Sitat fra: arthur på søndag 25. mars 2018, klokken 07:03
Sitat fra: JEG på lørdag 24. mars 2018, klokken 21:46
True. Men dersom det er betydelige forskjeller, så er det jo ikke noe poeng i det. Dessuten er det ikke bare å gå å sen en Kona.

Vet at en Superb er større enn en Golf, men vet ikke hvordan Leaf er i forhold til Kona.

Noen som vet?

Står vel en Kona hos alle florhandlerne, dog ikke elbil-versjonen, men allikevel? Bagasjerommet på elbilen blir en tanke større enn på fossilbilen.

You would expect that, but if you look at the video above then that seems not to be the case.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JEG


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: JEG på søndag 25. mars 2018, klokken 12:52
Men noen som vet hvordan de er mtp bakseteplass?
Leaf har bedre beinplass (avstand mellom framseter og bakseter).
Kupé størrelsen på forrige og nye Leaf er forøvrig den samme.

brako79

Sitat fra: JEG på søndag 25. mars 2018, klokken 12:52
Men noen som vet hvordan de er mtp bakseteplass?
Kun sett på fossil-kona. Mitt inntrykk er at den er trang i baksetet for voksne, og bagasjerommet er vel pp størrelse med en e-golf. Kun synsing. Må låne en kona igjen før jeg bestemmer meg om jeg skal flippe e-golfen før jeg har kona som ventepølse.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

arthur

Ventepølse før/for hva da? Selv har jeg bestilt både Kona og Niro og så får tiden hva vise hva jeg ender opp med å gjøre både med den ene og den andre. Trolig kan man fortsatt et par år til (?) selge ny elbil med fortjeneste så lenge kølappen har et lavt nok nummer!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

brako79

Sitat fra: arthur på onsdag 28. mars 2018, klokken 12:32
Ventepølse før/for hva da? Selv har jeg bestilt både Kona og Niro og så får tiden hva vise hva jeg ender opp med å gjøre både med den ene og den andre. Trolig kan man fortsatt et par år til (?) selge ny elbil med fortjeneste så lenge kølappen har et lavt nok nummer!
Ventepølse før Niro. Golfen er for liten for oss som familie og kona er vel omtrent det samme. Niro er 20cm lenger, og det er ihvertfall i baksetet og håper det er litt ekstra i bagasjerommet.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

AppleKnocker

Sitat fra: JEG på lørdag 24. mars 2018, klokken 17:43
Kanskje et dumt spørsmål, men eneste sammenlikningen jeg finner god informasjon om er rekkevidde.

Hvordan er de mtp:
- Plass i baksete?
- Plass i bagaserom?
Kona er en liten bil etter fossilutgaven å dømme. Ikke mye større enn en VW eUp selv om man sitter høyere. Nissan Leaf derimot begynner vel å nærme seg størrelsen til forrige generasjon Skoda Octavia.

Bagasjeplass og baksete er vesentlig romsligere på Leaf.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA