Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks i garasje/uthus.

Startet av TrondT, lørdag 24. mars 2018, klokken 16:15

« forrige - neste »

TrondT

Ladeboks opplegg i garasje/uthus.
Dette burde være av generell interesse.

Bilforhandlerne kan lite om ladebokser, de viser til elektrikere. Jeg ønsker å være forberedt når jeg kontakter elektriker, og ønsker forslag til opplegg.
Gjerne fra dere som allerede har installert.


Jeg ønsker å installere en ladeboks, gjerne med kapasitet opp til 11 kw.
Boksen skal dekke «alle» bilmerker. På kort sikt Golf og Mercedes B.

    1. Hvilken boks bør jeg velge.

Huset der strømmen skal tas fra har 3-fas 40Ax3 230V strømforsyning.
Jeg skal ha uttaket i en garasje/uthus og må grave ned en ledning.
Dette skal jeg gjøre sammen med andre ting som skal gjøres samtidig.
Jeg tenkte at det monteres et sikringsskap i garasjen, og at ladeboksen koples til denne.

   2. Hvilket ledningsopplegg bør jeg legge opp fra huset til garasjen.
   (Dimensjon/kapasitet på kabler)
. Elektriker skal selvfølgelig kople alt sammen.

Fra sikringsskapet i garasjen skal det være mulig å ta ut strømkurs til andre verktøy
   
   3. Sikringsskap. Innhold ?


Gode forslag?
EDIT:
Det er IT nett. 230V
Tenker type 2 ledning/lading.

2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Griffel

Har du 230V IT Nett eller 400V TN nett.
Med IT nett kan du ikke få 11kW. Med kun 40A hovedsikring bør du i så fall nøye deg med en enfas kurs 16A-20A.
Skal den passe til alle biler må det være en med type 2 kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

Kan være greit å grave ned 50 mm rør slik at eventuelle utvidelsemuligheter er på plass. Som Griffel nevner så er nok enfase 16-20 A best egnet gitt 40 A hovedsikringer.

Hva er kjøremønsteret ditt?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Jeg har 3 fas 40A i vårt hus, og 3 fas 25A kurs + 3 fas 16A til garasjen. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt ut en tre fas 25A til underfordeling i garasjen. Lader du bilene på natten er det ikke noe problem uansett. Da kan du sette opp to ladere med lastbalansering eller en med to uttak, eller koble på trafo hvis det blir behov. Eller kjøpe den nye Zappi laderen som kan overvåke forbruket i huset og gi resten til elbilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vesterskog

Jeg ville definitivt lagt ut 3G6mm2 til fordeling. Eventuelt trekkerør som nevnt her. Men om det ikke er fryktelig langt strekk så utgjør ikke økt kabel den store forskjellen.

Uansett legg 3 fas slik at du i de minste kan belaste en fase til verktøy mens en annen lader bil

Sent fra min C6603 via Tapatalk


elektrolux

#5
Med 3 x 40A og 230V TN nett er min anbefaling en dynamisk ladestasjon som Circontrol sin e-Home, eller Myenergi sin Zappi.

Vi forhandler begge disse, og fordelen med dynamisk styrt ladestyrke er at du får maks ladestyrke når det er lite forbrukt forøvrig, mens ladestyrken automatisk justerer seg ned om det er høyt forbruk i huset.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lars C. Krogenæs

Du har 230v IT nett, og 40A sikring.

Da er det viktig med stor kapasitet til lading!

Dette høres i første omgang feil ut, men:
Med 40A har du i utgangspunktet behov for all strømmen til husets øvrige behov. Om natten er behovet lite, og det er da du bør lade bilen. Med stor kapasitet ut i garasjen kan du lade i løpet av noen få timer.

Systemer som Elektrolux leverer, Zaptec home, Easee med Tibbers Pulse, eller Easee sin kommende Equalizer er da smarte systemer, slik at du kan lade med restkapasieteten.

Hjemme har jeg lagt opp 4X10mm ut til en undertavle i garasjen, og 32A 3-fas til Easee, samt en industrikontakt på 32A, samt en vanlig schuko. Har dog 63A tilgjengelig så har et overbelastningsvern på 40A på totalen i undertavlen. PFXP kablen kjøper du billigst fra Elmaterialer. Den kan du legge selv, da får du det også penest hvis du har under 10 tommeltotter. Må legges i rør i bakken, men kan legges i vegg uten rør. Selve tilkoblingen gjør installatør. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Daniel_0007

Sitat fra: Griffel på lørdag 24. mars 2018, klokken 16:31
Har du 230V IT Nett eller 400V TN nett.
Med IT nett kan du ikke få 11kW. Med kun 40A hovedsikring bør du i så fall nøye deg med en enfas kurs 16A-20A.
Skal den passe til alle biler må det være en med type 2 kontakt.

Stemmer ikke helt, zaptec og Easee har støtte for 3 fas it 230 volt men da trenger man en bil som støtter det og som foreløpig er kun tesla.
Model 3 2019 LR Rwd

Cral

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:26
Stemmer ikke helt, zaptec og Easee har støtte for 3 fas it 230 volt men da trenger man en bil som støtter det og som foreløpig er kun tesla.

stemmer ikke helt... Flere biler enn Tesla som støtter 3fase 230V lader, om enn med litt dårlige løsninger, som f.eks FL E-golf
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Rav4_EV

Ikke la deg lure av ivrige selgere og ladeentusiaster.

Kun om du kjører budbil eller drosje kan det være relevant å lytte til disse.

Finn ut hva ladebehovet ditt egentlig er. På en enfase 16A ladeboks får du rundt 20km per time. Parkerer du hjemme kl 18 og drar på jobb kl 07 har du ladet 260 km. Mer enn nok for de fleste.



22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA