Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forskjell på ladekabel til i3 og e-golf?

Startet av Amigakongen, lørdag 24. mars 2018, klokken 10:10

« forrige - neste »

Amigakongen

Noen som veit om det er forskjell på den blå ladekabelen til i3n(94ah) og gul ladekabel til e-golf?
2015 BMW I3 - 11800km

Oddaa

#1
Sitat fra: Amigakongen på lørdag 24. mars 2018, klokken 10:10
Noen som veit om det er forskjell på den blå ladekabelen til i3n(94ah) og gul ladekabel til e-golf?
Kablene er begge type 2 og skal kunne brukes om hverandre dersom det er dette du spør om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

turfsurf

I3 har vel en 3 fas 32A kabel som standard, det har vel ikke Golf.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#3
Kablene kan vel brukes om hverandre. Til e-Golf leveres det vel 3x16A kabel, så den vil vel kunne brukes til å lade i3 med inntil 11 kW ?  Men siden i3 også støtter 32A 1-FAS 7,4 kW , vil e-Golf kabelen begrense ladefarten til 3.6 kW.

Edit: Ser et det er usikkert om dette faktisk stemmer. Har ikke testet det.

Amigakongen

Prøvde å hjelpe noen med en e-golf som ikke fikk ladet i Charlottenberg i helga.
Fikk ikke ladet på 22kw stolpen på i3'n med golf kabelen. Blinket bare rødt. Tenkte på det i etterkant, at jeg kunne ha prøvd min egen kabel. Men 3,6kw laderen virket. Dette var golf med det lille batteriet. Sa de hadde prøvd tesla laderne også. Virket heller ikke. Er disse 3fas og?
2015 BMW I3 - 11800km

Trond.m

#5
Nye i3 94Ah skal kunne lade med 2-FAS kabel. De ble nemlig levert med 2-FAS kabel i starten på grunn av leveringsproblemer med 3-FAS kabel. Men man må kanskje stille ned ladehastigheten for AC inne i bilen hvis man skal bruke en 2-FAS 16A kabel fra en tidligere e-Golf. Men jeg trodde det skulle virke, også på en 22kW 3-FAS Type 2 ladestasjon. Kanskje noen eksperter som kan forklare litt om hvordan bilen eller ladestasjonen han «vite» om man har en 16 eller 32A kabel. Er det en form for merking / fysisk forskjell på kontakten ?

turfsurf

Type2 kabler kodes med en motstand. Både bil, kabel og ladebokser kan begrense farten. Det har vært en del problemer med ladebokser som nektet å lade med 16A kabler hvis de var stilt til f.eks 32A. Dette i stedet for å regulere ned strømtrekket til 16A som hadde vært det korrekte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. mars 2018, klokken 09:23
Type2 kabler kodes med en motstand. Både bil, kabel og ladebokser kan begrense farten. Det har vært en del problemer med ladebokser som nektet å lade med 16A kabler hvis de var stilt til f.eks 32A. Dette i stedet for å regulere ned strømtrekket til 16A som hadde vært det korrekte.

Nesten korrekt. Bortsett fra at 16A-kabler ikke finnes, de kablene som selges som "16A" er egentlig 20A. Så det korrekte hadde vært å regulere ned strømtrekket til 20A.

Jeg har testet dette på EcoLite som jeg selger, i kombinasjon med Teslaen som viser pilotsignalet på skjermen. Når jeg bruker en 20A kabel endres teksten på skjermen fra "32A/32A" til "20A/20A". Da fungerer det som det skal. Det er korrekt at mange andre ladestasjoner ikke fungerer på denne måten, og derfor selger jeg bare 32A type 2 kabler (selv om kunden har f.eks en Leaf som bare kan lade på 16A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA