Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krav til kabel for 16A/220V

Startet av janhelge, lørdag 25. oktober 2008, klokken 16:16

« forrige - neste »

janhelge

Jeg har tenkt til å legge opp en jordkabel for et ladeuttak, og jeg hadde tenkt at denne skulle kunne takle 16A. Hvor tykk ledning må jeg ha da? - Jeg har allerede vært på Biltema (favorittbutikken :-) ) og fått tak i en 2,5mm2 norsk jordkabel, men det hadde vært greit å få bekreftet av kloke hoder her at denne kabelen tåler 16A.

Jeg har forstått det slik at denne kabelen kan legges rett i jorden, uten at det er krav til noen form for stålrør som beskyttelse. Er det rett?

Siste spørsmål i denne omgang: Et parti av kabelføringen blir ned langs en betongvegg. Er det der krav til at kabelen skal ligge inne i et stålrør, eller er denne "norsk jordkabel" fysisk sterk nok til at den kan festes rett på veggen uten ytterligere form for beskyttelse?

mvh Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

Griffel

Sitat fra: janhelge på lørdag 25. oktober 2008, klokken 16:16
Jeg har tenkt til å legge opp en jordkabel for et ladeuttak, og jeg hadde tenkt at denne skulle kunne takle 16A. Hvor tykk ledning må jeg ha da? - Jeg har allerede vært på Biltema (favorittbutikken :-) ) og fått tak i en 2,5mm2 norsk jordkabel, men det hadde vært greit å få bekreftet av kloke hoder her at denne kabelen tåler 16A.

Jeg går ut fra at det er snakk om PFSP 2x2,5/2,5
Den tåler mer, men det er vanlig å benytte 16A sikring. Husk også jordfeilbryter.

Sitat fra: janhelge på lørdag 25. oktober 2008, klokken 16:16
Jeg har forstått det slik at denne kabelen kan legges rett i jorden, uten at det er krav til noen form for stålrør som beskyttelse. Er det rett?

Ja denne kan legges rett i grøft, uten mer beskyttelse, men det er vanlig å benytte et merkebånd. Noen bruker et trykkimpregnert bord for ekstra beskyttelse med det er ikke et krav. 50 cm er vanlig dybde på kabel. Sand under og over kablen så gjerne et trykkimpregnert bord før alminnelig fyllmasse.

Sitat fra: janhelge på lørdag 25. oktober 2008, klokken 16:16
Et parti av kabelføringen blir ned langs en betongvegg. Er det der krav til at kabelen skal ligge inne i et stålrør
Nei. Men vurder  om den trenger en beskyttelse i overgang bakke vegg.

Dersom du graver grøft legger ned kabel og fyller og så får en elektrikker til å gjøre resten blir det til og med lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janhelge



Ja - jeg hadde selvfølgelig tenkt å la elektriker gjøre tilkoblingen. Tusen takk for hjelpen Griffel!

mvh Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA