Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på en-fase

Startet av mb-lynet, fredag 23. mars 2018, klokken 21:02

« forrige - neste »

S.S

Jkirkebo:
Kan du bekrefte at det MÅ være en trefas ladestasjon for å lade 32A enfas på B?
Jeg hadde forståelsen at det går greitt, med enfas ladestasjon, med trefas ladekabel. (Ser selvfølgelig at om ladestasjonen har enfas kontakt ut, går det ikke, men tenkte ladestasjon med fast kabel)
Er det ikke slik at laskingen kan skje der ladekabelen er tilkoblet?
Altså N på ene lederen, og legge sammen L1 og L2 på andre lederen?

jkirkebo

Sitat fra: S.S på lørdag 01. september 2018, klokken 08:51
Jkirkebo:
Kan du bekrefte at det MÅ være en trefas ladestasjon for å lade 32A enfas på B?
Jeg hadde forståelsen at det går greitt, med enfas ladestasjon, med trefas ladekabel. (Ser selvfølgelig at om ladestasjonen har enfas kontakt ut, går det ikke, men tenkte ladestasjon med fast kabel)
Er det ikke slik at laskingen kan skje der ladekabelen er tilkoblet?
Altså N på ene lederen, og legge sammen L1 og L2 på andre lederen?

Du kan i prinsippet laske i pluggen men dette er skikkelig knotete å få til for å si det mildt. Det er ikke skruterminaler inne i det, pinnene er krympet på med spesialverktøy. Ikke noe man får til hjemme i praksis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Trenger ikke nødvendigvis krympeverktøy. Lodding fungerer veldig bra.   ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

S.S

#48
Er det innafor å lodde?

Og til JK, takk, da forstod jeg ;-)

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


S.S

Inntaksikringene mine hadde fortinnede kabelender.  Etter en del år og litt dårlig kontakt, smeltet tinnet pga litt varmgang, som igjen forårsaket skikkelig dårlig kontakt og isolasjonen smeltet av kablene ut gjennom veggen...
Klemhylser er bedre.

elektrolux

Ulemper og fordeler med begge metodene.

Lodding gir bedre kontakt i korrosivt miljø, men stiver opp en ellers bevegelig del og gir med det et stresspunkt på hver side av loddingen som blir følsom for vibrasjon.

Generelt svært lite vibrasjon i elbiler....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Så lenge produsenten går god for modifiseringen går det greit. Det er jo produsenten som gjennom CE merket går god for at regelverket er fulgt. Endrer man dette i ettertid er ikke produktet lenger lovlig å omsette.
Bør vel tydelig merkes slik at man ikke ødelegger biler som forventer at standarden er fulgt.
Hittil har jo noen ødelagt en Zoe på slik lasking. Man vet jo ikke hvilken kommende elbil som vil ha de samme utfordringer. Da er det jo kjedelig å få søksmål mot seg som den profesjonelle part som har levert det.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA