Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på en-fase

Startet av mb-lynet, fredag 23. mars 2018, klokken 21:02

« forrige - neste »

AreLib

ladet vår med tesla umc på 32a i 2 år før vi solgte, men når det er sagt så trekker bilen ikke 32a men heller et sted mellom 26-28a.
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

PaulusA

Ja, dette forklarer jo litt av saken

Uansett, vitenskapelig bevist er det ikke, og ingen som tilbyr slike løsninger er villig til å ta på seg et ansvar hvis det ikke fungerer.

Jeg valgte derfor selv og ikke gå for lasket lading.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Softblue

Mercedes Electric har en Tesla ombord lader, så jeg antar det er helt trygt å bruke en Tesla UMC ladekabel.
Jeg har brukt UMC mye på 400V, men ikke på 32A-1 fase. Jeg har blå connector for 32A 1-fase og ville ikke stusse på å bruke den.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

PaulusA

Ladere er Tesla, men hvis du leser tråden ser du at N leder ikke er samme tykkelse
Uansett, hvis ikke godkjent av Mercedes er det dyrt når det går galt
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 25. mars 2018, klokken 10:12
Sitat fra: krl på lørdag 24. mars 2018, klokken 22:31
Hvis den tillater 32A, og ikke tåler det, så er det en rimelig stygg designfeil! Har du dokumentasjon på dette?

Bare tull. Ingen designfeil. Tillater ikke 32A uten at noen jukser. Lasking av faser før bilen er ikke en del av standarden. Var bare noe Tesla startet med fordi de hadde lovet 1-fase 32A lading på biler uten dobbeltlader. Dette er nå slutt fordi Tesla har satt inn et venderele i bilen i stedet.
Tja.. Det er et lite smart design dersom det ikke ligger sikring på faselederene som ryker før lederen smelter. Hvorfor skal dette i det hele tatt være lovlig?

PaulusA

Når utstyr brukes utover spesifikasjoner kan man ikke klandre leverandøren etterpå
Sikring skal være i ladestasjon eller før ladestasjonen

Hvis man lasker gjør man noe systemet ikke er konstruert for
Litt vanskelig å svi systemet og etterpå klage på Mercedes

Med samme logikken skal man kunne lade 48A med lasking over alle tre fasene, med desto større katastrofe når det går galt
Gi oss 10mm2 på N leder og dette er mulig

Mener du da at hvis du hadde gjort dette og kabel smelter så er det Mercedes sin feil?
En lasking er kortslutning, og derfor imot sunn fornuft. Prøv dette med annet utstyr så forstår du problemet
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

Utfordringen er at man ikke kan basere seg på at folk leser på elbilforum eller facebook for å oppdatere seg på hvilken Type 2-kompatibel ladekabel som kan benyttes til bilen.

Bilen bør være sikret slik at det ikke kan trekkes mer strøm en ledningsnettet i bilen tåler. Det koster én sikring per fase..

PaulusA

Beklager
Men, dette er tullball
B kommer med egen, korrekt, ladekabel
Alle kabler som er vanlig type 2 kan brukes
Hvis du kortslutter en kabel vil alt av utstyr kunne ødelegges
Mener du at du virkelig skal ha egen ekstra sikring i alt elektrisk utstyr, så det tåler idiotkobling?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

Jeg skal ikke være for påståelig med tanke på om det er Tesla eller Mercedes som har gjort noe feil her, men dersom dette kan ødelegge bilen, eller føre til brann, så er det en designfeil.

Det er kanskje noe å rapportere til eltilsynet/DLE eller DSB slik at vi kan få på plass en tilbakekalling..

PaulusA

Synes man skal starte med å tilbakekalle alt elektrisk utstyr
I tillegg alle vanlige biler, de går jo "istykker" hvis man kobler på 24V, haha

Dette er jo ingen problemstilling, og man kan ikke kalle koblingsfeil eller brukerfeil en produktfeil
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

AreLib

følger med en type2-type2 32a kabel i alle bilene, om man så kobler seg til kompisen sin laskede stasjon eller en "offentlig" en(det finnes noen) uten å vite den er lasket hva da? Er Mercedes sitt ansvar å "idiotsikre" sånne ting hvis det ikke er beregnet for det. Vanlige folk kan ikke vite sånt. 
Sitat fra: PaulusA på tirsdag 03. april 2018, klokken 23:06
Beklager
Men, dette er tullball
B kommer med egen, korrekt, ladekabel
Alle kabler som er vanlig type 2 kan brukes
Hvis du kortslutter en kabel vil alt av utstyr kunne ødelegges
Mener du at du virkelig skal ha egen ekstra sikring i alt elektrisk utstyr, så det tåler idiotkobling?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

krl

#26
Sitat fra: PaulusA på onsdag 04. april 2018, klokken 13:53
Synes man skal starte med å tilbakekalle alt elektrisk utstyr
I tillegg alle vanlige biler, de går jo "istykker" hvis man kobler på 24V, haha

Dette er jo ingen problemstilling, og man kan ikke kalle koblingsfeil eller brukerfeil en produktfeil
Hvis du leser ditt eget innlegg på forrige side, så kaller du Tesla-laskingen for "tjuvkobling".

Du mener altså at det er helt OK at en produsent "tjuvkobler" eller kortslutter faser på en ladekabel slik at det kan føre til brann når kabelen benyttes på andre biler? Hva hvis dette skjer i en parkeringsgarasje under en blokk? Fin PR for elbilsaken.....

24V- vs. 12V-sammenligningen er helt på bærtur; det finnes ingen utbredt standard ladeplugg til bilbatterier. Og følgelig kan du heller ikke anta at noe går bra hvis du kobler ledinger fritt. Du må heller sammenligne f.eks. industrikontakter på 230V og 400V. Har disse samme konnektor? Nei. Og i boliger har vi til og med ulike typer støpsel for jordet og ikke-jordet apparat! Dette er fordi mange sluttbrukere ikke leser manualer selv om de bør lese manualer.


Støpseltypen er førstelinje-sikkerhet mot feilkoblinger. Sikringer kan sees på som andrelinje. Og når ingen av disse hjelper, så er du over på flaks og uflaks med tanke på om brukeren har lest manualer og/eller elbilforum. Elsikkerhet skal ikke baseres på flaks.

Derfor mener jeg at det er en relativt alvorlig designfeil her hos Mercedes (B Electric) eller Tesla (UMC-en) eller kanskje begge to. Det beste er å ha sikkerhet i dybden, altså minst to ting som må gå galt før det f.eks. oppstår brann.

jkirkebo

Sitat fra: krl på torsdag 05. april 2018, klokken 21:24
Derfor mener jeg at det er en relativt alvorlig designfeil her hos Mercedes (B Electric) eller Tesla (UMC-en) eller kanskje begge to. Det beste er å ha sikkerhet i dybden, altså minst to ting som må gå galt før det f.eks. oppstår brann.

Har vi eksempler på at ting har gått galt under lading av MB B-klasse på 32A da? Jeg har ikke hørt om noen. Min teori er at bilen er forberedt for dette, at det fungerer 100%, men at MB ikke gidder å støtte dette offisielt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PaulusA

Standarden for Type 2 kabel er brutt ved lasking, Tesla UMC, og derfor er det et brudd på sikkerhet rundt ladestandard.

At det ikke er kjente problemer ved bruk av lasket kabel for Mercedes er jo enda bra, men ikke engang Tesla hadde planlagt dette til å begynne med.

Sammenligning med andre strømsystemer er helt relevant, da du kan fint koble 230V utstyr på 2 faser av 400V, ved nettopp å tjuvkoble slik Tesla har gjort med UMC.
Rart, og ganske overraskende, at dere ikke ser parallellen her.

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

Hvis du hjemmemekker en kabel som ikke følger standarden, så er du klar over at du har gjort noe dumt (forhåpentligvis). Og det er vel også ulovlig å koble noe selv dersom en av lederne transporterer mer enn 25A.

Hvis noen kjøper en ladekabel i butikken, f.eks. av Tesla, og denne har en Type 2-konnektor, så forventer de aller fleste at denne kan benyttes på alle biler med Type 2. Det er de færreste som sjekker om kabelen er lasket vha. manualen eller multimeter.

Jeg er ikke enig i at en potensielt farlig løsning er OK fordi den er levert av en kjent bedrift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA