Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sammenlignbare biler rent praktisk?

Startet av Fagasstraps.com, torsdag 22. mars 2018, klokken 12:10

« forrige - neste »

Fagasstraps.com

Hvilken bil synes dere den kan sammenlignes med? Av egen prøvesitting og bagasjerom erfaring. Hengervekt osv. Så ender jeg opp med at bilen er litt mer praktisk enn en Citroen C4 Cactus. Ferdig priset med samme utstyr til 300.000 kr. Hurtigfylling i hele europa fra dag 1. Med samme 750kg hengervekt, automat og vinterhjul. Prisen er prutbar.



Jaguar tilsvarende utstyrt koster ca. 700.000 kr. Med varme i seter, panorama, tilhengerfeste og vinterhjul. Prisen er ikke prutbar.

Felles: Bilene er like høye.
Cactus får du lastet mer opp til taket. Jeg vil tippe at hvis man laster opp til taket og bakruten på begge bilene, selv om I-Pace har 20cm lenger bagasjerom så ender man opp med å laste det samme. Liter spesifikasjoner måler bare opp til seteryggen.
Med I-Pacen så får du bedre bakseter, og bredere midtkonsoll. Men kneet kan treffe midtkonsollen på I-pacen. Det gjør du ikke på Cactusen.

Jeg klarer ikke å sammenligne bilen med annen fordi, I-Pacen er utformet som en høy sedan. Kanskje en Audi A4 Avant, men den vil fortsatt være mer praktisk enn I-Pace. Jeg sliter virkelig, fordi den virker mye mindre enn F-Pace.

Hvilke andre biler synes dere den er sammenlignbar med? Hvis man ser bort ifra el-drivverk.

S.S

Om dette franske rælet er din sammenligning, tror jeg muligens du er på feil forum.
For min del er den ene en billigbil jeg aldri ville vurdert å kjøpe, mens den andre er, vel, en Jaguar...  Sammenligning ferdig... 
Du kan faktisk få en ganske bra BIL for 300 000,-

Xander

Hvorfor kjøper noen Porsche Cayenne til godt iver en mill når man kunne kjøpt en Skoda Kodiaq?
Bilkjøp er ikke bare fornuft!

Fagasstraps.com

Sitat fra: S.S på torsdag 22. mars 2018, klokken 13:35
Om dette franske rælet er din sammenligning, tror jeg muligens du er på feil forum.
For min del er den ene en billigbil jeg aldri ville vurdert å kjøpe, mens den andre er, vel, en Jaguar...  Sammenligning ferdig... 
Du kan faktisk få en ganske bra BIL for 300 000,-

Nevnte du noen bil som I-Pace var sammenlignbar med? Nei. Noen andre som har lyst til å prøve å komme på en bil I-Pace kan sammenlignes med? Rent praktisk. Du kan gjerne vurdere alt mulig for min del i en annen topic. Denne posten var for å drøfte hvilke andre biler er i samme størrelse rent praktisk. Inkl. tilhengervekt osv. Siden I-Pace har en veldig spesiell utforming innvendig.

Sitat fra: Xander på torsdag 22. mars 2018, klokken 13:43
Hvorfor kjøper noen Porsche Cayenne til godt iver en mill når man kunne kjøpt en Skoda Kodiaq?
Bilkjøp er ikke bare fornuft!


Porsche Cayenne kan i allefall sammenlignes med Touareg. Siden det er samme bil. I-Pace derimot er ikke samme som F-Pace.

4Matic Fanatic

Kan like godt sammenligne den med en Leaf, de har tross alt flere fellestrekk enn den Cactusen.. :-1:

Skal du først sammenligne ville jeg valgt en Mercedes-Benz GLC 350e.
Den har jeg prøvekjørt, er en veldig bra bil med minst tilsvarende byggekvalitet, går som et lite uvær og har trekk på alle 4.
Kan dra vesentlig større hengervekt - men den er ikke helelektrisk, selv om den ser bra ut er den ikke i nærheten av I-Pace designmessig og den er sannsynligvis vesentlig tregere på svingete vei.

Fagasstraps.com

#5
Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 22. mars 2018, klokken 14:22
Skal du først sammenligne ville jeg valgt en Mercedes-Benz GLC 350e.
Den har jeg prøvekjørt, er en veldig bra bil med minst tilsvarende byggekvalitet, går som et lite uvær og har trekk på alle 4.

Du mener vell GLC Coupe. GLC 350e er generelt en mye mer praktisk bil enn I-Pace.

Edit: Ah, du får GLC Coupe 350e også... Ja blir nok det nærmeste du kommer til I-Pace, godt levert.

Edit: 500l bagasjerom i GLC Coupe, 656l i I-Pace uten luftdempere - ca.80 liter fra frunk inkl. ca. 570l bak i I-Pace. 550l med luftdempere. Akselbredden er nesten lik på 2900mm på I-Pace mot GLC Coupe på 2873mm.

Mens GLC Coupe kan trekke 2500kg.

Både GLC Coupe 350e og I-Pace har ca. samme start pris og kan spekkes mot himmelen.

At en bil er praktisk har alt å si på bruktbilmarkedet. Finn.no har 17 GLC Coupe og 79 GLC SUV. 5 ganger så mange vanlige GLC som Coupe. Det sier mer om hva folk ønsker når de kjøper ny bil. Hele problemet med upraktisk rekkevidde ser jeg på som løst med I-Pace, så lenge et hurtig-lade nettverk er etablert i løpet av 2019. Resten av bilen er derimot ikke hva folk flest kjøper av bil i Norge.

Xander

#6
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 22. mars 2018, klokken 13:47
Nevnte du noen bil som I-Pace var sammenlignbar med? Nei. Noen andre som har lyst til å prøve å komme på en bil I-Pace kan sammenlignes med? Rent praktisk. Du kan gjerne vurdere alt mulig for min del i en annen topic. Denne posten var for å drøfte hvilke andre biler er i samme størrelse rent praktisk. Inkl. tilhengervekt osv. Siden I-Pace har en veldig spesiell utforming innvendig.

Forslag kan være Volvo XC60 Hybrid med alt utstyr. Veldig lik størelse til i-Pace, sammenlignbar motorytelse og aksellerasjon. Kvalitetsinteriør. Bortsett fra tilhengervekt, så burde det være to biler som godt kan sammenlignes. En topp specket Volvo XC60 Hybrid er nok noen tusenlapper dyrere enn en lik utstyrt i-Pace

Stikkkontakt

Jeg har sett i-Pace live, og første som slo meg var Porsche Macan. Proporsjonene er ikke lik, men lignende. Men i-Pace har litt mer plass enn den overalt.
I tillegg koster Porschen det doble med tilsvarende utstyr og ytelser.

Nordlands

Antall annonser sier ikke nødvendigvis så mye om etterspørsel, det er jo også uansett fortsatt noen som ønsker Coupe og SAV/SAC vs. SUV.

Den første posten gir forøvrig et ganske feil inntrykk. I-Pace er da nesten 30 cm bredere og 10 cm høyere enn Cactus, har 6-7 cm høyere bakkeklaring i normal modus og nesten dobbel bakkeklaring i hevet modus. Akselavstand 40 cm lengre tilsier også at plassen innvendig er en helt annen klasse. Ikke mulig å få ordentlig justering av seter eller ratt inn-ut i Cactus, også latterlig midtkonsoll og lave koppholdere. Ikke firehjulstrekk.

Jeg synes også BMW X4 og Porsche Macan er mer naturlige å sammenligne med, inntil eTron og EQC kommer.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

lr-80

#9
Skulle jeg bestilt en annen sammenliknbar bil nå, uten tanke på type drivlinje, hadde nok XC60 T6 stått øverst. Eller kanskje til og med F-Pace. Sikkert mer praktiske biler. Høyreiste stasjonsvogner som A4 Allroad? Som andre har påpekt er det en andel av norske bilkjøpere som ikke måler millimeter men ser på helt andre karakteristika. Bakkeklaring og firehjulsdrift er to eksempler. Luksus vs hardplast er et annet eksempel.

Som svar på ditt spørsmål om hva som er sammenliknbart PRAKTISK - så vil det i mitt tilfelle være fremkommelighet og rekkevidde, i langt større grad enn noen millimeter til eller fra rundt høyre kne. Vi bytter en svær Landrover og en liten i3 mot én praktisk elbil som skal dekke alle behov.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

turfsurf

Skal man sammenligne med Macan så må vel Q5 nevnes og. Men hva med konsernsøsken Velar? Evoque er vel litt mindre.

Men etter min mening så er det ikke noen fossiler som er lett sammenlignbare. I-Pace er veldig bred i.f.h.t lengden, mere sportsbilaktig. I tillegg er kupeen til en viss grad en størrelse over, minus setebredde bak. Høyde er mere allroad enn SUV.

En veldig fin kombinasjon hvis man ikke trenger plass til 5 på langtur, og kan leve med ski o.l. utenfor bilen. Om ett par år når hurtigladernettverk på 100+ kW er på plass en meget attraktiv bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GreenBeHH

Dette var en utrolig rar sammenligning. Skulle en valgt en Citroën å sammenligne med så kunne det vært en DS5.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Fagasstraps.com

#12
Sitat fra: GreenBeHH på torsdag 22. mars 2018, klokken 16:50
Dette var en utrolig rar sammenligning. Skulle en valgt en Citroën å sammenligne med så kunne det vært en DS5.

Det er jo satt veldig på spissen den sammenligningen. Jeg trodde at bilen skulle få plass til hundebur o.l. bak. Nei. Selvfølgelig er det typer som får handlagde bur tilpasset maks til bilen, som ivrige TMS eiere. Personlig hadde jeg gledet meg til å se bilen. Det Jaguar gjør på I-Pace er gjort med vilje. De kunne godt laget en tradisjonell SUV, men da hadde ingen kjøpt denne. Jaguar har alltid vært et merke for grå gamle menn i Norge. Men jeg skjønner taktikken fullt og helt. Få oppmerksomhet rundt merke, ønsker de en mer praktisk bil kjøper de F-Pace. Enkel utnytting. Andre firmaer som gjør det samme; Tesla model 3 før model Y selv om Y' er mye mer etterspurt enn 3. I alle markeder. USA, Europa og Kina. Akkurat som Nissan Leaf 40kw ville aldri solgt bra hvis de tilbød 60kw pakken ved siden av. Kona kommer ikke engang til å bli levert som 40kw. Jeg hadde gledlig tatt 5-10% av rekkevidden, for et større og brukanes bagasjerom. I dagens marked så er det så lett å bli utnyttet. Du finner ikke et bilde av bagasjerommet i katalogen. Det sier sitt.

Nordlands

Hvilken brosjyre er det du ser i?
Side 34-35 er kun om practicality og viser bagasje plass med og uten seter nede.
Det kommer nok også tilbehørskatalog etterhvert, på de engelske sidene kan man ses at det tilbys egen "pet pack" som omgjør bagasjerommet til hundebur.
http://gear.jaguar.com/gb/en/i-pace/interior/interior-protection/t4k1160-t4k1601-pet-pack-with-mat/#tertiary-tabs

Edit: Forøvrig også mye annet tilbehør til bagasjerom.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

Tja, bagasjerommet er nesten 1 m dypt, rett over 1 m bredt og 45cm til undersiden av hattehylla. XC60, GLC, V70 og X3 nivå. Men skrå bakluke gjør det litt mindre praktisk, særlig sammenlignet med V70.
Kunne godt tenkt meg en Grand Picasso elektrisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA