Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterienes levetid

Startet av Sense, onsdag 21. mars 2018, klokken 16:08

« forrige - neste »

Sense

Det er en kjent sak at nye Leaf ikke har et reguleringssystem som sikret ideell batteri-temperatur.
Det er også kjent at lithium ion-batterier bør unngå for høy eller for lav temperatur for at batterienes levetid ikke skal bli forringet.

I en youtube video jeg kom over kom det derfor som en overraskelse på meg de restriksjonene Nissan setter for bruk av bilen for å opprettholde levetiden på batteriene.

I brukermanualen EV-20 står det følgende:
- Unngå å utsett bilen for omgivelser med ekstreme temperaturer over lengre tid.
- Unngå å utsett bilen for kaldere en -25 grader celsius for mer enn 7 dager. (Bilen er altså ikke beregnet for Finnmark eller Røros.)
- La batteriene avkjøle seg før du lader. (Du kan altså ikke sette i ladekabelen så fort du har parkert, som en vanlig elbil. Du må vente til batteriene er avkjølt først, så kan du gå tilbake til bilen og sette i ladekabelen.)
- Parker bilen i avkjølte områder og utenfor direkte sollys eller andre varmekilder. (Alle Leafer må altså ha en avkjølt garasje.)
- Unngå å utsett bilen for vedvarende områder med høy temperaturer eller kjøre bilen på lengre motorveistrekninger med flere hurtigladinger. Bruk kun normal-lading, og mimimer bruken av semihurtig- og hurtiglading. (Bilen er altså ikke beregnet for noen langtur, uten at du setter av ekstra tid til å lade bilen på sakte-lading.)
- Kjør mest moderat og bruk ECO-funksjonen i stor grad.

Kilde : Kilde: Professor John D. Kelly
Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=WlxBOJrEKAo

Disse instruksene opplever jeg som ganske inngripende restriksjoner, og var ikke noe jeg ble gjort oppmerksom på når jeg bestilte bilen.
Hva tenker dere?



Joltus

Dette kan de jo ikke etterprøve allikevel....

Trond.m

Dette er vel typisk amerikansk jus, hvor det i utgangspunktet må anses som et unntak at noe i det hele tatt virker  ;)
Varme skal man nok ikke være spesielt engstelig for i vårt land. Det er noe annet hvis bilen daglig står parkert i solen i Arizona i 40 varmegrader.
Hvis bilen står parkert i under 25 kuldegrader, så bør man forsøke å få tilkoblet strøm slik at frostsikringen kobles inn. Eller kanskje den kobles inn uansett hvis det er tilstrekkelig strøm på batteriet ?

Desti


tomrh

Om batteriet blir kaldere enn -25 grader så tar det ikke skade forutsatt at man ikke drar strøm fra det eller lader det, for det er da den skadelige prosessen lithium plating øker i omfang der lithiumioner konverteres til metallisk lithium. Begge deler skal det være sperre for i den gamle modellen, dvs. at verken får startet eller ladet bilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beckern

Jeg så kritkken og den er delevis malplassert. Alle elbiler burde ha advarsel mot å parkere på glovarme p-plasser daglig. Det er ikke noe mer kjøling på i3 enn Leaf når bilen står parkert og batteriene liker ikke 60 grader der heller.
Unngå lading med varmt batteri er nok et godt råd for ta best mulig vare på batteriet. Men det er ikke det samme som å plugge lader rett i med moderat til lav temp på batteri.

Tror ikke mange av disse advarslene er særlig relevante i norge.

25 minus handler vel om å la bilen stå i -25 i 7 dager uten bruk. Brukes den daglig vil ikke batteritemp falle så mye.

Sense

Joda, det er nok en del juss involvert. Men det er vel det vi må forvente i en reklamasjons-diskusjon med Nissan om batteri-bytte.

Ser for meg 4 ubehagelig spørsmål:
1. Har du parkert bilen i sollys?
2. Har du kjørt bilen på motorvei over lengre avstand?
3. Har du satt bilen på lading når du parkerte bilen?
4. Har du noen gang semi- eller hurtigladet?

Det er vel ingen som ikke har "misbrukt" bilen på noen av disse punktene. Da blir det nok enklere for Nissan å nekte reklamasjoner.

For meg er disse begrensningen bekymringsfullt. Synes det er rart om andre opplever det samme.

Trond.m

#7
Det er enkelt
1) Nei
2) Nei
3) Nei, ikke som jeg kan huske
4) Ja, av og til

:+1:

Joltus

1. nei, det står jo i manualen at man ikke skal gjøre.
2. nei, det står jo i manualen at man ikke skal gjøre. Og eg bor i Norge.
3. Nei er du gal? Laderen min er satt opp til å lade automatisk når nettleien er lav, og det er den aldri når eg parkerer bilen. Lading foregår kun når batteriet er nedkjølt. Hvorfor stiller dere så dumme spørsmål??
4. Sukk... Selvsagt. Men da passer eg jo alltid på temperaturen. Har dessuten knapt hatt behov for dette siden det er så syyyyyk rekkevidde.

Trond.m

 :D.. tror uansett dette er en søkt situasjon. Husker fortsatt garantibetingelsene på en langrennstøvel fra Alpina. Det stod at skigåing var en «hasardiøs» aktivitet med ekstremt stor risiko for personskade. OT, men garantibestemmelser som er utformet for å inkludere amerikanere er helt hysteriske.

bob-bob

Sitat fra: TM på onsdag 21. mars 2018, klokken 16:32
Dette er vel typisk amerikansk jus, hvor det i utgangspunktet må anses som et unntak at noe i det hele tatt virker  ;)
Varme skal man nok ikke være spesielt engstelig for i vårt land. Det er noe annet hvis bilen daglig står parkert i solen i Arizona i 40 varmegrader.
Hvis bilen står parkert i under 25 kuldegrader, så bør man forsøke å få tilkoblet strøm slik at frostsikringen kobles inn. Eller kanskje den kobles inn uansett hvis det er tilstrekkelig strøm på batteriet ?
Varmeteppe starter opp automatisk for beskytte batteriet selv om bilen ikke er tilkoblet. Om batterikapasitet skulle synke til veldig lavt nivå skrur det seg av , men det er likevel ikke skadelig så lenge man ikke belaster batteriet hardt til å begynne med når man kjører. Dette vil i praksis ikke være noe problem.

Trekkoppbil

#11
Det er spekulasjoner om at Leaf E Pluss vil komme med termisk styring, så den bilen kan det være vært å se fram til. (Nå er det vel andre problemer med batteriene i Bolt, og enkelte av dem er bytta ut etter ett år)

Det viktige er vel å følge med på batteritemperaturen for den som ikke har termisk styring, og ta de grep som trengs ut fra situasjonen.
Enkelte mener at 20C+ er ideel temp for lithiumceller.

Skal man parkere ute i kulda om vinteren, gjelder det å lade før batteriet rekker å bli kaldt. Og start vinterturen med fullada batteri, så du rekker å kjøre inn en lunk, før du skal hurtiglade.
Har man kjørt batteriet varmt på langtur om sommeren, gjelder det å la det hvile til morgenkvisten eller lengre, før man lader opp.
Det er høye strømmer som gir varmt batteri, og det er høye strømmer man bør unngå i kaldt batteri. Derfor bør man kjøre jevnt og økønomisk i ekstreme temperaturer, og la bilen trille i nøytral der det er hensiktsmessig, så det går minst mulig strøm ut og inn av batteriet. Og det er fordelaktig å begrense hurtiglading over halvfullt batteri, for at det ikke skal går varmt.



Sense

Sitter med en følelse at Nissan har bommet skikkelig på å utelate temperatur-regulering av batteriet, ihvertfall når andre sammenlignbare konkurrenter som Zoe og Huyndai har dette som en selvfølge.
Og når Nissan legger alle begrensningene dette medførerover på kundene, så er jeg sikker på at de mister kunder på det.

leafnor

Det går nok litt bedre enn hva man frykter. Batteriet lader "allerede" til 0,1 under maks, så det er ikke 100% om bilen er fulladet.
Og så virker det som de har redusert ladeeffet enda mer når det blir ordentlig varmt enn hva de hadde på 24kWt Leaf. Jeg har erfart begrensing til 40 kW når det ble 52 grader, virker som på 40 kWt er det 22 kW.
Leit å sitte å se på, men bevarer tross alt batteriet.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA