Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da har jeg endelig bestilt meg en ny Twizy (min første)

Startet av paalao, onsdag 21. mars 2018, klokken 13:07

« forrige - neste »

paalao

Hei folkens,

Da har jeg endelig bestilt en Twizy til meg i Sandnes.
Den er sort Intens med vanlig tak, ryggesensorerer, halvdørere og Skvettlapper.
De skulle ha 939 for skvettlappene som de monterer på Motorforum Forus.

Dette er en som ble bestilt før av noen andre men de trakk seg for denne og tok en annen, så jeg får den forhåpentligvis i månedskiftet mai/juni.

Forhanddler har bestilt mange Twizier i det siste, 5 stk senest i går så det blir vel snart å ha Twizy treff i Sandnes/Sola/Stavanger området :)


elektrolux

Gratulere! Kan jeg komme med min Twizy killer.  :D

Tror jeg har tunet den opp akkurat nok til å vise dere bakskiltet, men er forberedt på ytterligere tilpassninger om nødvendig.  8)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

paalao

#2
Stilig sak, hva er det?
Blei forveden, så fant eg denne videoen.
Ser ut som en cockpit inni, stilig :)
https://www.youtube.com/watch?v=HlApDwcgzq0

elektrolux

Er en av 80 preserie Cree SAM. Skulle selges via Sveitsiske Coop, men til 150 000 kr + batterileie ble det selvfølgelig ingen suksess.

14 seriekoblede 12V blybatteri var heller ingen god oppskrift.

Med moderne motorstyring og batteri fra en Berlingo varebil fungerer den bedre, og fullførte Wave2017 som første SAM som har klart det noensinne.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

paalao

Har man kunnskaper til å fikle med slike så er vell det meste mulig.
Jeg tenkte å vente på en UNITI ONE fra Sverige, men de har ingen opplegg for service i Norge osv planlagt og da blir det for usikkert, dessuten kan produksjon og leveranse dra ut i tid.
Nå har jeg drømt om en Twizy i 8 år og med bompenge greiene som kommer 1 oktober fant jeg ut at nå var tiden.
Kona skal bruke den på jobb men etterpå er den "min"
Jeg er tidlig pensjonert og kan greie meg uten til kona kommer, men så har vi jo en diesel bil utenom.


Larsebass

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. mars 2018, klokken 19:13
Gratulere! Kan jeg komme med min Twizy killer.  :D

Tror jeg har tunet den opp akkurat nok til å vise dere bakskiltet, men er forberedt på ytterligere tilpassninger om nødvendig.  8)

Mindre mas med FWD-ene der enn på Model X, tenker jeg :) Kul bil!
Tesla X75D.

paalao

Da klokket jeg inn mine første 1000 km. kjempegøy å kjøre og jeg foretrekker Twizyen foran min 2007 Touran 170 HK Automatic på alle småturer innkludert til hytta som er 30 km borte.

HalvorV

Har ikke mer enn 250km med min men er veldg fornøyd.
Må bare få bestilt noen velfungerende vindu før regnet kommer... de orginale frister ikke mye.
Har også noen meter folie på vei for friske opp fargene noe.

Synd det ikke fungere med powerbox på de helt nye modellene, den kunne trengt litt mer ooomph.

Tesla Model Y Perfomance

RazAquato

#9
Det er mulig å tune de nye modellene, men det er en mer komplisert jobb.  - Dersom du er litt fingernem kan du demontere motorcontrolleren og sende den til Kenneth (Powerbox), så bytter han firmware og tuner den for deg :)

Sitat
The firmware update on the motor controller can not be reversed, so this may not be applicable to those who want to keep the warranty on the car. Your Twizy can be returned to the original power map but Renault will maybe be able to detect this if thay are going to diagnosing your controller since it does not have the original firmware anymore. The firmware we use is Sevcon's official firmware so this is not dangerous for your controller.


edit: Powerbox anbefales forøvrig på det varmeste, det blir en fantastisk doning når man får tunet den  :laugh:

HalvorV

Tesla Model Y Perfomance

paalao

Hvis du sender controlleren din til Kenneth og han skifter programvaren kan det ikke reverseres og da mister du garantien.
Men jeg forstår Kenneth har noen ekstra kontrollere slik at du kan kjøpe en og bytte frem og tilbake.
Dog er det visst en times jobb for en fagmann.
Men jeg må si jeg er tålig fornøyd med fart og akselerasjon som den er til mitt bruk så jeg har tid til å vente til kenneth kommer med en reversibel løsning.

HalvorV

Tesla Model Y Perfomance

RazAquato

#13
Jeg tviler.
Endringen (Twizy produsert etter juli' 16) var at Renault startet å benytte sin egen FW på motorcontrolleren fremfor å bruke Sevcon sin originale. (sevcon gen4?)
Ved å reflashe firmwaren mister man kodingen til UHC.. Powerbox må da emulere disse signalene, og ergo være tilkoblet til enhver tid.

....Ser ikke helt hvordan dette skal kunne reverseres, da renault sin firmware ikke er opensource.

Det eneste jeg vet er at Kenneth jobber med en metode for å få Powerbox til å kunne reflashe motorkontrolleren uten å måtte bruke IXXAT; men at det er problematisk da han må sende flere meldinger enn det Powerbox klarer å lagre...

ref. denne siden for mer informasjon

Anyway hvis du bor i nærheten av Bærum er det bare å sende en PM om du vil teste moddet Twizy  :)

Fart og aks er en ting, men det beste med PB (i mine øyne) er muligheten for innstilling av regen både ved slipp av gass samt ved bremsing, slik at man får mye kraftigere bremser. I tillegg gir det mindre slitasje på klossene slik at disse varer lengre.

Videre kan man stille inn at lading skal stoppe ved f.eks. 80%, slik at man ikke topplader batteriet hver gang. (som i teorien skal gi batteriet lengre levetid)

--edit--
ser nå at Kenneth låner ut utstyr for reflashing  :D

SitatYou have these choices on the new Twizy models.


  • Purchase a Powerbox and loan equipment from me to replace the firmware on your Motor controller. This is the easiest way but you will lose your warranty on the car since this can not be reversed.

  • Buy a Powerbox + 1 used Motor controller. Then you can replace your original Motor controller with this one. then you do not change your original Motor controller and if you have to use the warranty one day, you can just mount the original Motor controller back in to the car and deliver the car for service. then they can not see that the car has been tuned.

I have a few used Motor Controllers for the T80 that I can sell to those who want it :slight_smile:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA