Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er Tesla mere effektiv uten varmepumpe

Startet av Vind, onsdag 21. mars 2018, klokken 10:17

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Jejl på torsdag 22. mars 2018, klokken 09:58
Laderen(e) sitter under baksete, og en kan få litt varme derfra også pga tap i ladingen, hvis jeg har forstått det riktig.

Kun på model S. I model X sitter den i siden i bagasjerom.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nasatech

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 21. mars 2018, klokken 14:01
Batteriet viste gule stipler helt til jeg ankom Hamar, altså etter nærmere 3 timer siden avreise.

Har du alltid gule linjer så lenge når det er kaldt? Jeg hadde det og klagde til Tesla. Viste seg at den ene pumpen til kjølevesken til batteriet var gåen. Nå har de byttet den og batteriet når MYE fortere driftstemperatur.

Tok forøvrig bare en time å bytte. Har du forresten forvarmingavbatteriikonet i appen? Det er tre ikoner når man går inn i climate i appen når det er kaldt. Defrost (vindu), seter/ratt og batteri. Jeg hadde aldri batteriikonet, men nå dukker det opp når det er kaldt.

Jørund

Sitat fra: Cirion på torsdag 22. mars 2018, klokken 09:39
Sitat fra: Jørund på torsdag 22. mars 2018, klokken 08:34Tesla henter vel tapsvarme fra motor og omformer om jeg ikke husker feil. Dette reduserer forbruket til oppvarming en god del.
Sannhet med modifikasjoner. Den stenger sirkulasjonen til kupe i kulde. Så brukes varmekolbe for å varme kjølemediet til ca15 grader (hvis range mode er av). Sirkulasjonen går mellom battteri og drivverk, så varme som genereres av motor tilføres batteriet. Ergo kan man varme batteriet raskere ved å tråkke på litt i starten.

Det er enklere å holde kupeen varm når gulvet(batteriet) holder 15grader eller mer. Varme stiger...

Husker selvsagt ikke hvor jeg leste dette men det ble sagt omkring 1.5kW i bidrag for varming av bilen fra tap i motor og omformer. Kan være at det var i Teknisk Ukeblad. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Boomerang

Sitat fra: Nasatech på fredag 23. mars 2018, klokken 11:10
Tok forøvrig bare en time å bytte. Har du forresten forvarmingavbatteriikonet i appen? Det er tre ikoner når man går inn i climate i appen når det er kaldt. Defrost (vindu), seter/ratt og batteri. Jeg hadde aldri batteriikonet, men nå dukker det opp når det er kaldt.

Det kan jo ha å gjøre med at funksjonen med visning av batterivarme i app er relativt ny, vi snakker vel noen få uker.

Nasatech

Sitat fra: Boomerang på fredag 23. mars 2018, klokken 11:24
Sitat fra: Nasatech på fredag 23. mars 2018, klokken 11:10
Tok forøvrig bare en time å bytte. Har du forresten forvarmingavbatteriikonet i appen? Det er tre ikoner når man går inn i climate i appen når det er kaldt. Defrost (vindu), seter/ratt og batteri. Jeg hadde aldri batteriikonet, men nå dukker det opp når det er kaldt.

Det kan jo ha å gjøre med at funksjonen med visning av batterivarme i app er relativt ny, vi snakker vel noen få uker.

Ja, men hos meg var det en feil. Var den jeg stusset over først. Var på tur med en kamerat med lik bil. Sto utenfor samme hytte. Ankom samtidig så omtrent samme temp. Samme versjon av sw i bilen (nyeste). Han fikk ikonet og ikke gul linje, mens jeg fikk ikke ikonet og gul linje. Det viste seg, som sagt, at pumpen til kjøling/varming av batteriet var gåen.

Skal legges til at jeg har performance så jeg testet også med «Max battery temp» knappen i bilen. Sto det skulle ta over 2 timer!!

Lynet

Sitat fra: Jørund på fredag 23. mars 2018, klokken 11:14
Sitat fra: Cirion på torsdag 22. mars 2018, klokken 09:39
Sitat fra: Jørund på torsdag 22. mars 2018, klokken 08:34Tesla henter vel tapsvarme fra motor og omformer om jeg ikke husker feil. Dette reduserer forbruket til oppvarming en god del.
Sannhet med modifikasjoner. Den stenger sirkulasjonen til kupe i kulde. Så brukes varmekolbe for å varme kjølemediet til ca15 grader (hvis range mode er av). Sirkulasjonen går mellom battteri og drivverk, så varme som genereres av motor tilføres batteriet. Ergo kan man varme batteriet raskere ved å tråkke på litt i starten.

Det er enklere å holde kupeen varm når gulvet(batteriet) holder 15grader eller mer. Varme stiger...

Husker selvsagt ikke hvor jeg leste dette men det ble sagt omkring 1.5kW i bidrag for varming av bilen fra tap i motor og omformer. Kan være at det var i Teknisk Ukeblad. 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er garantert ikke noe tilførsel av varme fra motoren til kupeen. Kupeen varmes kun ved at et elektrisk element varmer luften direkte.

Det er mange som roter mellom kjølemedie og kjølevæske.
Kjølemedie er i AC-anlegget som kan kjøle både kupe og batteri.
Kjølevæske er som vanlig kjølevæske på en fossilmotor, den sirkulerer mellom motor, inverter, DCDC, batteri og radiator. Den kan også være innom en varmeveksler for å bli kjølt ned av kjølemediet i AC-anlegget.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jeronan

I am actually glad our Model S doesn't have a warmepumpe.

1. Pre-heating the car doesn't wake up the whole neighbourhood!

2. Resistive heating performs equally no matter the temperature outside, be it -5 or -20.

The only downside is that it's more power hungry, but I can live with that.
There are plenty of tricks to get energy consumption down, while still driving normally and have it nice and warm inside the cabin.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Råde

Sitat fra: Jeronan på lørdag 24. mars 2018, klokken 19:15
I am actually glad our Model S doesn't have a warmepumpe.

1. Pre-heating the car doesn't wake up the whole neighbourhood!

2. Resistive heating performs equally no matter the temperature outside, be it -5 or -20.

The only downside is that it's more power hungry, but I can live with that.
There are plenty of tricks to get energy consumption down, while still driving normally and have it nice and warm inside the cabin.  :+1:
Off topic: du har i3. Bråker varmepumpa (vifta) like infernalsk som på e-Golfen min?
On Topic: tror nok ikke tesla er mer effektiv uten varmepumpe alt annet likt. Det sees tydelig på golfen med og uten VP. Og nei, den trenger ikke en halv time på seg for å virke. Den virker etter et minutt eller to. 
e-Golf | X75D

Jeronan

Yes preheating the BMW i3 is a very loud affair!
The colder the louder it is.

I thought the Diesel preheaters on our previous Volvo's were loud.

It's not just the BMW i3, but heat pumps in general.
Our neighbour has a Kia Soul and that one is almost just as loud.

The Tesla is completely silent and pre-heats to 22 degrees within 5-10 minutes. So I don't miss the heat pump one bit.
Tesla would have to either sacrifice frunk or trunk space to make one fit. No thanks.
No heat pump can match that.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tellus

Når Tesla kommer med varmepumpe, vil vi oppleve en salig nyfrelst stemning i menigheten med ditto nedrakking på de bilene som fortsatt ikke har det.

I flere år hyllet menigheten Elon Musk fordi han valgte induksjonsmotor til Model S og senere Model X. Det var ikke måte på hvor mye bedre induksjonsmotor var enn permanentmagnetmotoren (som forøvrig stort sett alle andre benyttet). Når ryktene om at Model 3 hadde permanente magneter begynte å florere ble det først møtt med vantro og benektelse i menigheten. Etterhvert måtte selv de mest inhuga die hard teslafanatikerne innrømme at permanentmagnetmotoren er overlegen på ytelse. 

Slik vil det gå når også Tesla begynner å levere sine modeller med varmepumpe.

Øyvind.h

Trodde barnehagen hadde stengt for i dag, men tydeligvis noen som ikke er blitt hentet enda  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#26
Fordelene og ulempene med permanent magnet motorer vs induksjonsmotorer har vært velkjente hele tiden, og det hele handler om hvilke designkarakteristikker som er viktigst. Det samme gjelder og varmepumpe.

På vår i3 60Ah ville jeg ikke vært uten varmepumpe grunnet det lille batteriet, men med et 100kWh batteri er bidraget fra en varmepumpe så lite så sjelden at ulempene ikke er verdt det.

Edit: det er foresten ganske komisk å komme inn i garasjen om morgenen, det står i3en med varmepumpe som rakler som bare det, og vifter på full blås. Fra Teslaen er det ikke en lyd, jeg tar meg i å dobbeltsjekke at forvarmingen er på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


jkirkebo

Sitat fra: Tellus på mandag 26. mars 2018, klokken 19:30
I flere år hyllet menigheten Elon Musk fordi han valgte induksjonsmotor til Model S og senere Model X. Det var ikke måte på hvor mye bedre induksjonsmotor var enn permanentmagnetmotoren (som forøvrig stort sett alle andre benyttet). Når ryktene om at Model 3 hadde permanente magneter begynte å florere ble det først møtt med vantro og benektelse i menigheten. Etterhvert måtte selv de mest inhuga die hard teslafanatikerne innrømme at permanentmagnetmotoren er overlegen på ytelse. 

Nja, ikke på ytelse direkte men vel heller på effektivitet (som igjen betyr mindre varmetap å lede bort). Ulempen er ressursbruken, om alle biler skal bli elbiler og bruke PM synkronmotorer kan det bli et problem med tilgangen på magnetmaterialene. Derfor må man nok på sikt se på andre alternativer. Enten å bruke induksjonsmotor (asynkronmotor), eller evt. synkronmotor med viklet rotor.

På togene våre brukes induksjonsmotorer, og der er det ingen problemer hverken med ytelse eller kjøling. Én motor yter over 1000hk kontinuerlig, bortimot så lenge du vil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Kanskje lurt å sjekke power/weight ratio før man blander lokomotivmotorer inn i diskusjonen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA