Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ElbilAppen med ladekart og ruteplanlegger

Startet av phaugneland, onsdag 22. april 2020, klokken 15:07

« forrige - neste »

Arha

Sitat fra: SurSnasen på mandag 18. mai 2020, klokken 22:31
Noe jeg heller ønsker meg enn forslag til spesifikke ladestopp:

Man legger opp rute, med mulighet for waypoints. Når man får opp ruteforslaget, kan man også hente opp en kronologisk liste over ladeplasser langs ruten, og med angivelse av avstand fra start, gjenstående til mål, og angivelse av antatt gjenværende batteri ved ankomst.

På hver av ladeplassene kan man også klikke seg inn på en liste over attraksjoner, butikker, spisesteder, kiosker etc i umiddelbar nærhet til ladestasjonen. Så kan man velge seg ulike filtre for hva man ønsker ladeplassen skal tilby.
Støtter dette!  :+1:
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Orbit

CK sine lynladere er ikke 100% dekket i Elbilappen. Er det en feil i app'en, eller er det CK som ikke alltid oppdaterer Nobil ved utbygging? (Ser det er mulig å registrere lokasjoner i Nobil, men hvordan slår en opp hva som allerede ligger der?)

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. juni 2020, klokken 19:13
Nei, elbilappen viser dessverre ikke alle. Mangler bl.a CircleK laderne på Stjørdal. Viser heller ikke EV Power.

Sitat fra: Orbit på torsdag 25. juni 2020, klokken 23:19
Elbilappen mangler også CK i Gjøvik.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Operatørene sv hurtigladere sender inn info til nobil databasen, som Elbilforeningen drifter. Alle apper og innebygde kartløsninger i elbiler henter info fra denne databasen.

Jeg skal ta det videre internt i Circle K, og oppdatere info, slik at alt bor riktig fra Circle K sin side.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

Fra iOS 14 er det tillatt å bygge inn CarPlay-støtte i flere typer app'er enn tidligere. Kommer ElbilAppen til å få slik støtte?

Sitat fra: https://www.apple.com/ios/ios-14/features/
New app categories
CarPlay supports third-party parking, EV charging, and quick food-ordering apps. App developers have access to a variety of tools and templates that enable them to provide a smarter, safer way to use iPhone in the car.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tut tut

Eg har to ankepunkt mot appen:


  • Den lar meg velga å berre visa ladestasjonar min bil kan bruka i kartet, men denne innstillinga blir ofte nullstilt og må slåast på manuelt igjen. Det er irriterande, og skjer gjerne fleire gongar i løpet av ein dagstur. Det kan vera relatert til at telefonen avsluttar appen og at denne innstillinga ikkje blir lagra.
  • Når to eller fleire ladestasjonar er nærme kvarandre i kartet så blir symbola som markerer dei i kartet flytta på så dei ikkje skal overlappa. Det er ingen synleg markør for om symbolet viser faktisk posisjon eller om overlapp-algoritmen har slått inn. Det gjer det vanskeleg å lesa på kartet nøyaktig kor ein ladestasjon er når eg leitar etter straum, t.d. på eit industri/handelsområde der eg ikkje er kjent og det er fleire ladestasjonar.

Og så har eg eit forslag til betre turplanlegging:

Det hadde vore praktisk om eg kunne leggja inn ei planlagt reise, og når eg er undervegs så viser appen meg alle stasjonar framfor meg (og kanskje ein eller to bak meg) langs reiseruta med avstand til der eg er no, i tilfelle eg vil bruka ein annan stasjon enn appen foreslår.

Eg har inntrykk av at appen ikkje tek omsyn til høgare forbruk i bakkar eller regenerering i nedoverbakke, men eg veit ikkje om det er ein enkel jobb å leggja inn eller om det er ein kjempejobb.

eisa01

Har det alltid vært Chargetrip som står bak appen?
https://chargetrip.com

Prøvde appen først nå som v4 kom, og er passe grei, men har ikke statusinfo fra like mange leverandører som Chargefinder

Svk

har lastet ned denne appen + defa og chargefinder.
men denne virker genial, velger bil og kjørerute. appen finner utetemp og stimerer , genialt...


trenger jeg noen andre apper enn denne og ei blå ladebrikke?(venter på ny elbil, ikke hatt elbil siden 2015)

stian234

Appen viker ok.

Men jeg savner muligheten for å velge utetemperatur selv.
Vil nemmelig se hvordan ståa blir når jeg kjører østover fra vest når gradene i øst er ned mot -15.
Noen som vet om jeg kan legge dette inn selv?

vinterdekk

Har bare lekt med appen på kjøkkenbordet da jeg venter på elbil i bestilling. Ser at jeg som bor nordpå bare får tilgang til å lade på samme DC ladere som jeg får med Fortum Charge & Drive. Det er ikke så mye hjelp. Men veldig oversiktlig app, fint at man kan se andre nettverk enn de man kan lade på også.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Robertb

hei jeg brukte gjesteversjonen og manglet mulighet å velge en ¨via¨ mulighet.

Svk

lurte litt på det samme. fant ingen VIA.
må en være medlem for å få VIA mulighet? hender jo en skal til et sted og hjem igjen.
greit å vite ca hvor en må lade på hjemveien

Øivind

Hvorfor kan man ikke bare velge ladestasjon og trykke "kjør hit"??
Gidder ikke å bruke appen når jeg må legge inn bil, natterinivå, forventet og ønsket, samt hva vi skal ha til middag...
2019 e-NV200
2022 Kia EV6
2020 Kia e-Niro (solgt)
2014 Leaf (solgt)
2015 e-NV200 (solgt)
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser
https://youtu.be/943zitdv_xM

vinterdekk

#27
Jeg ser at «Vis alternative hurtigladere» når man får opp ett ruteforslag er gull verdt her nordpå hvor det fortsatt er mange eksempler på ensomme hurtigladere uten alternative ladesteder i nærheten. Jeg forsøker derfor å navigere dit ladere står tettest. Men jeg må trykke på ett og ett ladested for å se hvilke som har avtale med Ladeklubben.

Er det mulig å f.eks. ha ett mørkeblått omriss eller blått ladebrikke-ikon på ladere langs ruteforslaget som har avtale med Ladeklubben? Nå er det bare ett generisk grått emblem som viser alternative ladere, se vedlagt bilde.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#28
En ting som er merkelig med ElbilAppen er at den alltid åpner med kart over Oslo/østland hos meg. Den burde huske siste lokasjon eller lokasjonen som du faktisk befinner deg på.

Den sier for øyeblikket også «ingen internett» når jeg starter appen.

Oppdatering: Ser nå at dette ikke skjer hele tiden men kan noen ganger framprovoseres ved å avslutte og starte ElbilAppen på iPhone.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA