Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen

Startet av tomrh, tirsdag 20. mars 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

Nivtsorf

Hei,

Til dere som er gode på rekkevidde;

Noen som har noe fornuftig å si om rekkevidden med å kjøre med "rails" på taket?
Har 2 av de originale på og virker litt pes å skru de av og på. Tenker for småkjøring gjør det ikke stort, men når vi etterhvert skal ut på sommerferie blir det kanskje merkbart?
Nissan e-NV200 Evalia 7 2019

Rosstopher

Sitat fra: Nivtsorf på mandag 17. juni 2019, klokken 13:31
Noen som har noe fornuftig å si om rekkevidden med å kjøre med "rails" på taket?
Har 2 av de originale på og virker litt pes å skru de av og på. Tenker for småkjøring gjør det ikke stort, men når vi etterhvert skal ut på sommerferie blir det kanskje merkbart?

Regner med at du mener takstativ, altså to stenger som går på tvers, som man kan feste f.eks. skiboks til?
Jeg kjører med takstativ hele året på min nåværende bil. Det som plager meg mest er at det støyer i høy fart. Vet ikke hvor plaget e-NV200 er av støy ovenfra. På nåværende bil har jeg anskaffet et aerodynamisk takstativ som skal påvirke forbruk og rekkevidde mye mindre, og som viktigst av alt ikke støyer i motorveihastighet. Ser slikt finnes til e-NV200 også, og det blir nok noen slike på oss når/hvis vi kjøper e-NV200: https://www.autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/nissan/nv200/thule-753-wingbar-takstativ-komplett-nissan-ev200-2009
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Nivtsorf

Ja, to stenger på tvers, er det originale til Nissan, ikke tenkt over støy etter at jeg satte det på, mulig ikke er så mye, eller at det er mye traust kjøring på meg om dagen. Uansett kjekt å ha på taket, skal ha en boks etterhvert og det får bli av den ekstra aerodynamiske typen.
Nissan e-NV200 Evalia 7 2019

Ebe

Sitat fra: Rosstopher på søndag 16. juni 2019, klokken 11:44
Ser det er flere av dere som har vært på langtur med eNV200 40kWh. Hvordan er reell ladefart/ladetid når man hurtiglader for første, andre og tredje gang på tur?

Ett bilde kan si mer enn 1000 ord. Dette var vår tredje lading i påska.

Det som var positivt var at temperaturen SANK mens vi ladet, fordi batterikjøleren var kraftigere enn temperaturstigning når ladehastigheten synker så mye.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Rosstopher

Sitat fra: Ebe på søndag 23. juni 2019, klokken 16:20
Dette var vår tredje lading i påska.

Altså man kan forvente ca. 10 mil i timen på lading nummer 2 og 3? Har du oversikt over hvor mye raskere det går med lading nummer 1?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ebe

Jeg har ligget på mellom 40-45 kw på lading nr. 1.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kalfsvag

#67
Har nylig gått fra Nissan Leaf (2014) til en ny Evalia med 40kWh batteri.

Første langtur var Bergen-Kinsarvik t/r (drøy 15 mil hver vei).

Turen bort var på 16 mil inkludert noen avstikkere. Skyer og ca 15 grader. Gjennomsnittlig forbruk var 15,0 kWh/100km, og det var 30% igjen på batteriet da vi var framme. Det var mye trafikk, så farten var sjeldent særlig høy.

Turen hjem igjen brukte vi 16,5 kWh/100km, men glemte å notere andre detaljer. Regner med at forskjell i forbruk var pga høyere fart.

Veldig fornøyd med rekkevidden, ser ut som den glatt klarer 20 mil på sommeren.  Vi pleier å ha en 2-3 mils sikkerhetsmargin på rekkeviden når vi kjører, og når vi trekker fra den føler jeg at rekkevidden er doblet og vel så det i forhold til 2014-leafen.

Morten Styren Jauert

Ny loggført bestenotering. Fra arbeid og hjem. 70 km, hvorav ca 55 km motorvei, E6 gjennom Østfold. Tistedal -Moss. Nullet alt av målere. 13 grader, vindstille, overskyet, tørr veibane. Startet med 100%. Fikk haik med trailer ganske umiddelbart på E6. Vel fremme viser batteriet 74%. 26% brukt altså. 13.9 kWh/100 km i forbruk. Hvilket gir 269 km rekkevidde med dette forbruket. Det sier jeg meg meget fornøyd med.

tomrh

Joda, hyggelig bestcase det der.  :+1:

For meg har worstcase større verdi. At jeg i regn, motvind, 5 grader og småkupert (ikke uvanlig i Trøndelag) kommer meg minst x kilometer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Om sommeren kan man nok forvente mer enn 135 km, som jeg gjetter er vinterens worstcase? Et typisk scenario om sommeren er at det begynner å regne og blåse kraftig i mot, mens temperaturen faller til ensifrede plussgrader. Litt utenfor gjennomfartsårer, langt mellom hurtigladere, grov asfalt, det er bakkete og ingen biler å legge seg bak for å redusere luftmotstand. Det optimistiske estimatet man gjorde før turen, sprekker. Selv om man kjører så økonomisk man kan, renner det ut ekstra strøm. Å ha gjort erfaringer med faktisk forbruk og rekkevidde under slike omstendigheter kan være en lifesaver.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

De siste dagers kraftige regnvær med mye vind har gitt forbruk på 19-20 kWh/100km, selv med 12-13 grader utetemperatur. Har vært nødvendig med varme og ac for å bekjempe dugg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elbilkjøper Trøndelag

Er det noen som har kjørt e-NV200 minst 13 mil på vinteren, med fullastet bil?
Med varmeanlegg på, og fortsatt hatt igjen batteri?

Har full bil (to voksne, tre små barn, ski og et lass med bagasje) når vi kjører til hytta (Trondheim - Stugudal i Tydal), med svært begrenset tilgang på ladestasjoner underveis.

fisken

Bor selv på Stjørdal og prøvde selv strekningen i påska med bar asfalt, 15grader, varmeapparat av, 2 voksne og 1 barn. Fult bagasjerom og meget økonomisk kjørestil. Kom frem til hytta i Stugudal med 13% batteri. På vinterstid MÅ du stoppe i Ås å lade hvis du i det hele tatt kommer dit. I tillegg til dette er bladfjærene bak i kombinasjon telen helt forferdelig(om jeg skal bruke fine ord). Etter denne erfaringen valgte jeg faktisk å selge bilen, da kjørekomfort og forbruk rett og slett var på trynet på disse veiene.
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA