Skrevet av Emne: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen  (Lest 4802 ganger)

teimann

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #45 på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 21:30 »
Jeg har flere ganger kjørt over 200 km uten å lade. Kjørte fra Sokndal til Suldal som er ca 220 km. Hjem igjen gikk også fint selv med varme delvis på. Den ene veien viste bilen 10% igjen. Hjem igjen  6% igjen. Jeg har flere ganger kjørt t/r Sokndal - Stavanger uten å lade underveis. Litt avhengig av hvor i Stavanger jeg skal, men dette pleier å bli litt over 200 km. Min erfaring er at varmeapparat, motvind, hastighet og kjørestil er det som har mest å si for hvor langt jeg kommer. Jeg er nokså sikker på at jeg med litt økonomisk kjøring (og uten å hindre andre) vil klare godt over 250 km ved ok temperatur og ikke mye vind og selvfølgelig ikke i motorveishastighet. Men gjettometeret er nok litt for optimistisk. Det har flere ganger vist anslått rekkevidde på over 310 km når jeg hadde kjørt ekstra økonomisk på forrige tur. Skal jeg klare det må vel gjennomsnittsfarten være ca 40 km/t og ellers gode forhold.

Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i økonomikjøring. Helt fra jeg på 80-tallet kjørte VW boble i økonomiløp på 0,38 l/mil.

Vi har hatt vår E-NV200 fra august 2018 og kjørt ca 17.000 km. Mest til og fra jobb på nesten 6 mil pr dag. Ellers har vi hatt noen turer til Danmark og noen andre litt lengre turer. Gjennomsnittsforbruk har vært 15,3. Avlest på skjermen i midten som ikke har vært nullstilt siden bilen var ny. Dette stemmer også med de tallene som kommer fram når jeg logger meg inn på appen.

tomrh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5443
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #46 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 20:53 »
Ihvertfall varierer forbruk *enormt* med værskifte og køforhold. Mandag var jeg godt fornøyd med 16,1 kWh/100km på jobbpendling 2x42 km. Endel kø spesielt på hjemvei, ellers strålende vær med sol, vindstille og tørt med 11 grader på morgenen, 16 grader på hjemveien med litt gråvær.

Senere *samme dag* kjørte jeg også t/r Trondheim samme vei, da helt uten kø (jeg holder fartsgrensene). En regnbyge og noen vindkast på vei til Trondheim, 10 grader. Brukte da hele 18,6 kWh/100km!

Kan også nevne at jeg fredag t/r jobb hadde ca samme vær og køforhold som mandag, men startet litt kaldere på morgenen (8 grader) og måtte da bruke litt varme samt hadde passasjer den ene veien. Resultat 17,0 kWh/100km.
Turene over her ble kjørt med 16" felger og dekk med A i rulle.

Endelig har været blitt slik at jeg kan sammenligne forbruk med originaldekkene som jeg har på nå.

I dag altså 15 grader og sol, omtrent vindstille og litt kø. Samme dekktrykk som turene referert over (2,8 bar). Egentlig samme forhold som da jeg brukte 16,1 kWh/100km. Men nå brukte jeg 16,9 kWh/100km, rullet altså bedre med 16-tommere. Tror det er dekka som utgjør forskjellen, ikke dimensjonen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 175.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 165.000 km

Smiling when sailing

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 155
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #47 på: Onsdag 15. Mai 2019, klokken 22:28 »
Synes at eNV200 er en mye bedre familiebil enn Leafene, men rekkevidde i forhold til ladehastighet er fortsatt alt for dårlig. Med batteristørrelse og AC-ladehastighet tilsvarende Tesla hadde vi nok kjøpt den uten å nøle. Nå skal vi prøvekjøre en Tesla 7 seter til mer enn dobbel pris før vi bestemmer oss. Mest sannsynlig blir det likevel eNV200 på oss og leiebil når vi trenger rekkevidde, som vi har gjort det hittil og. Vi leier bil til ca. 40000-50000 nok i året. Det kan vi holde på med i ti år for prisdifferensen og har da en mye mer praktisk og lettkjørt bil i hverdagen. En god del spares også i forsikringen. Jeg synes X er alt for stor utvendig i forhold til plassen på innsiden, men vi skal se hva de sier som må sitte bak i bilen. Det er jo mange som er begeistret av den til tross for det stygge utseende og upraktiske bakdører. Vi beholder Leafen uansett som bybil. Da har vi i hvert fall en bil vi kan,stole på, i tilfelle vi lar oss blende av teslaen...
Blå Leaf, Tromsø

m

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« Svar #48 på: I går kl. 11:39 »
Jeg har e-NV 200 7-seter med 40kWh batteri.

I januar kjørte vi tur/retur fra Kristiansand til Sverige. ca 650 km. Mye av strekningen på motorvei med 100 og 110 km/t, og mye med 80/90 km/t. Vi hadde på varme. Kjørte sjeldent helt opp i 110 km/t fordi forbruket skyter i været etter 90km/t. Forbruk på hele turen (oppgitt i kjørecomputeren) var 23,1 kWh/100km.

På kjøring hjemme i Kristiansand nå som det har blitt varmere er snittforbruket rundt 14,5 - 15,5 kWh/100km.
Nissan e-NV200 Evalia 2018
Nissan Leaf 2014 US