Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen

Startet av tomrh, tirsdag 20. mars 2018, klokken 11:12

« forrige - neste »

tomrh

Har slitt litt med å forstå hvordan man kan kjøre 18-19 mil med 2,3 kWh/mil som forbruksmåler og gom påstår om vinteren. Mine regnestykker gir alltid over 40 kWh, mens vi vet at netto er ca 38 kWh.

Kan det tenkes at det minste tallet er netto forbruk fra batteri, mens det største er brutto forbruk fra vegglading - strømmen man faktisk betaler for?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Morten Styren Jauert

Jeg har spekulert på om det lille displayet viser gjennomsnittet fra bilen var ny, evt fra siste nullstilling. Har aldri nullstilt det lille displayet. Men jeg kjører jo bare mer og mer økonomisk. Nå viser beregnet rekkevidde 280 km når fulladet. I begynnelsen viste det 215. Men det har jo blitt varmere i været siden begynnelsen av mars, da jeg fikk bilen. Så det, pluss at det nå står sommerdekk på bilen, hjelper jo på rekkevidde og forbruk.

Morten Styren Jauert

For øvrig interessant teori med at det viser forskjellen i fra vegguttak og faktisk forbrukt strøm fra batteriet. Samtidig la jeg merke til at tallene var like da jeg kom ned til 17.4 på det lille displayet. Bare i løpet av i dag har det lille gått ned fra 17.1 til 16.6, mens det store displayet har gått opp fra 15.0 til 15.2.. Ikke lett å bli klok på.

tomrh

Tror ikke det er slik jeg sa, for bilen kan ikke vite noe om tapene fra vegg til batteri. Er nok bare gjett-o-meteret som er litt for optimistisk til tider.

Hvis du aldri har nullstilt så viser det lille displayet antageligvis snittforbruk siden du fikk bilen, gjør det på gammel-Leafen vår ihvertfall. «Energiøkonomi» på navi-skjermen viser snittforbruk fra da du sist nullstilte der. I dag nullstilte jeg «energiøkonomi» og fikk 17,0 kWh/100 km på jobbpendling, samme tall som Nissan Connect appen har registrert for i dag. Samtidig kryper det lille displayet nedover 18-tallet fordi vinterforbruket snittes ned. Akkurat som forventet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Morten Styren Jauert

Da er det nok som du skriver, det lille displayet viser gjennomsnitt forbruk pr 100 km fra nullstilling, dvs fra bilen var ny i mitt tilfelle. Har kjørt nøyaktig 100 km i dag, fra Moss til Tanum. E6 hele veien. 15.1 på navi-skjerm. Lille er nå nede i 16.2.

tomrh

Hvor fort kjørte du da? Kjørte du mest i kø rett bak andre biler? Startet du med kald bil?

Legger jo merke til at du har lavere forbruk enn meg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Morten Styren Jauert

Når jeg har mulighet ligger jeg i konvoi med trailerne:-) De sperrer vel stort sett på 90, så da har du farta der. Som tidligere nevnt, det går jo sport i det, ha, ha.

Morten Styren Jauert

På veien ned i går var det jo velsignet mange trailere på veien, så da fant jeg en som holdt litt høyere hastighet enn de andre. Trenger jo ikke å overdrive det heller. Passerte 100 på speedometeret i utforbakke. Mener misvisning er ca 7%.

Morten Styren Jauert

Bor i Moss og jobber i Tistedal, Halden. 70 km å kjøre. 50 av de på E6. Bruker 7 minutter lengre tid til jobben nå, sammenliknet med før elbilen. Det gjør meg ingenting. Slipper stressende kjøring, ut og inn av venstre fil. Skikkelig gubbe. Smatter på kamferdrops og tar livet med ro.

leafnor

Sitat fra: Morten Styren Jauert på lørdag 27. april 2019, klokken 08:48
Bor i Moss og jobber i Tistedal, Halden. 70 km å kjøre. 50 av de på E6. Bruker 7 minutter lengre tid til jobben nå, sammenliknet med før elbilen. Det gjør meg ingenting. Slipper stressende kjøring, ut og inn av venstre fil. Skikkelig gubbe. Smatter på kamferdrops og tar livet med ro.
Vell investert, for trolig lever du 14 min lengre for hver 7 min du bruker pga av lavere stress! :+1:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Morten Styren Jauert

Ha, ja kanskje det. Skulle ikke forundre meg om gevinsten er ennå større også.

tomrh

Ihvertfall varierer forbruk *enormt* med værskifte og køforhold. Mandag var jeg godt fornøyd med 16,1 kWh/100km på jobbpendling 2x42 km. Endel kø spesielt på hjemvei, ellers strålende vær med sol, vindstille og tørt med 11 grader på morgenen, 16 grader på hjemveien med litt gråvær.

Senere *samme dag* kjørte jeg også t/r Trondheim samme vei, da helt uten kø (jeg holder fartsgrensene). En regnbyge og noen vindkast på vei til Trondheim, 10 grader. Brukte da hele 18,6 kWh/100km!

Kan også nevne at jeg fredag t/r jobb hadde ca samme vær og køforhold som mandag, men startet litt kaldere på morgenen (8 grader) og måtte da bruke litt varme samt hadde passasjer den ene veien. Resultat 17,0 kWh/100km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Morten Styren Jauert

Kjørt hjem fra jobb nå. 6 grader, 1s/m motvind. 70 km fordelt på ca 50 motorvei og resten 50-60-70 soner. Startet med 100%. Kom hjem med 72% på batteriet. Trailerfart på motorveien. Anslått rekkevidde igjen er 195 km ifølge display. 15.2 kWh/100

Smiling when sailing

Vi har prøvekjørt en eNV200 over helgen. Fikk den med full batteri på fredagen og nå, etter litt mer enn 200 km er den nesten tom. Det var vel 2% igjen når jeg slå den av her hjemme og bare - - -  som estimert distanse. Leafpy viste ca 1,6 kWh eller 20 Gids igjen for de lave verdiene som jeg antar er de riktige. Hadde ikke dongle med da jeg hentet bilen så jeg har ikke sett hvor mange Gids den viste da den var fulladet. Temperaturene var de første dagene sommerlige 12 Grader og sol og i dag 4 grader og regn. Hastigheten for det meste 60 litt 70 og 80 og litt 50. Batteriet var fortsatt greit balansert da vi kom frem med 18 mV forskjell. SOH på bilen er forresten 98 etter 3500 km. 
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Ebe

Første over 200 reelle kjørte kilometer her inne? :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA