Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Leaf klarte bare 20 mil

Startet av aneta, mandag 19. mars 2018, klokken 08:17

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 19. mars 2018, klokken 10:32
Det overdrives mye når det gjelder strømforbruket på forskjellige biler. Ar du kjører 20 mil på minusgrader er bra det sammenlignet med gamle leaf, og jeg hørte ikke noe hylekor om rekkevidde/strømforbruk på den.

Min 30 kWh skal etter NEDC klare 25 mil.
Jeg kjører mye mellom Sandnes og Kristiansand og tilbake.
Nå sier ikke trådstarter noe om hastighet, men E39 mellom Sandnes og Kristiansand er jevnt 70-80 med noen innslag av 60 og litt 90.
Og med tørt føre og -3 stopper jeg i Lyngdal for å lade. Det vil da si 14,5 mil.
Har da ca 10 prosent igjen på batteriet.
Sommerstid lader jeg i Mandal eller Søgne, som vil si 17 eller 19 mil.
Kjører jeg veldig fint om sommer, med optimal temperatur, kan jeg strekke det til 21 mil, men for å slippe rekkeviddeangsten er 17-19 mil greit.

Dette var i tråd med det jeg hadde sett for meg i utgangspunktet

Jeg forstår trådstarter er litt skuffet. Da jeg selv, i utgangspunktet ville tenkt 5 mil mindre enn NEDC om sommer og ca 10 mil mindre enn NEDC om vinter med rett under null grader. Så da hadde jeg blitt litt skuffet med 20 mil, som da er ca 5 mil mer enn min bil.

Men som sagt, kjørte han i jevnt 100 km/t , er 20 mil bra!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trosim

Helt normalt om vinteren. Vår ZOE ruller og i overkant av 20 mil i minusgrader. I dag økte rekkevidden, siden det var 8 varmegrader.

Goglex

Jeg har en hytte som ligger 16mil hjemmefra. Vil en slik avstand kunne dekkes ved eks 20grader minus?

Bjoris

#18
Dersom en tar forbruket og ganger på utkjørt distanse og så gjør det om til 100% får en en pekepinn på om en har mange kwh på avveier eller ikke

I mitt tilfellet der jeg kjørte 208 km fra 98% til 11% fikk jeg forbruk på 1.53 Kw pr mil. Da blir regnestykket som følger:

153*208=31,824 (SOC gikk fra 98% til 11%) så det blir da 31.824/0,87=36,5 kwh kapasitet.

Det er antatt at tilgjengelig kapasitet på Leafen er mellom 36 og 38 kwh, så mitt resultat er absolutt innafor.

Vi har sett en del tilfeller der en er helt ned på 31 og da har en nok kommet bort i at SOC ikke viser riktig, vi har jo sett videoer f.eks fra Teslabjørn der SOC går opp og ned og ikke har helt peiling på hvor mye strøm den har igjen på batteriet.

Hvis en som meg får fornuftige tall så har en også så er rekkevidden det den er, men det er viktig å sjekke dette før en får helt panikk:)

Etter snart 1000 km har vi fortsatt bare 1.54 Kw i snitt, men jeg ser at småkjøringen med kaldt batteri f.eks som i dag når appen ikke ville fungere så er jeg oppmot 2 kw til jobb (10 km), men så var jeg nede i 1.75 kwh totalt når jeg var hjemme igjen... Da var det varmere og jeg lot ikke klimaanlegget få ta seg ut selv som jo virker som ikke er spesielt økonomisk!!

Virker å være veldig nært den gml på småkjøring

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA