Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Leaf klarte bare 20 mil

Startet av aneta, mandag 19. mars 2018, klokken 08:17

« forrige - neste »

aneta

Vi tok med vår nye Leaf ut på testtur i helga. Vi hadde forventning om å få til Trondheim-Storlien tur-retur uten lading. Det gikk ikke. Det var -3 grader. Ok føre på veiene. Da vi hadde kommet opp til Storlien var det ca 30 prosent igjen. Vi kjørte tilbake og på Værnes måtte vi lade, da var det kun 1 prosent igjen. Altså gikk bila total kun 20 mil før lading. Det er nesten halvparten av 38 mil som den liksom skal gå (jada i optimale forhold). Litt vel stor differanse? Vi er skuffa ja.

Jejl

Bjørn Nyland viste i videoen om Ionic vs Leaf at den nye Leafen kunne ha en rekkevidde helt ned mot 10 mil. Da han testet bilen på Tenerife var vel rekkevidden over 25 mil.
Kaldt vær og høy fart ser ut til å redusere rekkevidden i praksis mer på den nye Leafen enn f.eks Ionic.
Men nå kommer snart våren og varmegradene, og da øker nok rekkevidden betydelig.

Ebe

Det høres kanskje ut som du er litt ny med elbil? I så fall vil du nok få til bedre rekkevidde etterhvert.

Mange måter å kjøre elbil på. Anbefaler å lese litt på forumet etter tips og triks, som strekker rekkevidden. 380 km er det nok ingen som påstår at bilen går, men det er en teoretisk rekkevidde etter en standard målemetode. Målemetoden er laget for å kunne sammenligne forskjellige biler med hverandre, ikke nødvendigvis rekkevidde i praksis.

En på forumet her kjørte 208 km i minusgrader på 87% batteri, det inkludert 400 høydemeter. Så det finnes muligheter for å kjøre den lengre.

Det første du bør sjekke er om du har nok trykk i dekkene. Dekktrykk i bilens manual + 15-20 % kjører mange med. Så må blr man venne seg til å planlegge kjøringen en del. Prøv i holde mest mulig gjevn fart. EPedal er visstok negativt for rekkevidden, da den regenererer for mye. Husk at regenerering er tap av rekkevidde, dersom du heller kunne ha sluppet gassen tidligere og rullet.

Hastighet har MYE å si, luftmotstand dreper rekkevidden. Ikke kjør raskere enn fartsgrensen +5-10 km/t. (Gjelder selvfølgelig alltid, men nå snakker jeg bare om rekkevidde.)

Vurder også om man må ha det så varmt som i en vanlig bil, eller om man kan skru gradene ned 1-2 grader. Man skal selvfølgelig ikke fryse. Kjør uten AC aktivert.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Jejl

Bjørn Nyland har også testet ut at når han resirkulerte luften i bilen (han kjørte da en e-NV-200) så trakk varmeapparatet ca 600w i snitt mot ca 1500w når han tok alt luften utenfra.
Noen mil å spare på det også, men selvfølgelig er det ikke alltid det er mulig å resirkulere all luft, men en mellomting går an å prøve ut.

Joltus

Det er helt klart at man blir skuffet hvis man forventer å få nedc rekkevidden om vinteren.....

Her har nok selger bommet grovt i informasjonsflyten.

Bondeknøl

Å klare20 mil med minusgrader er bra det.
En kan jo klage på selger, men ett googlesøk eller en prat med noen som har elbil før en kjøper er jo lurt. Det er jo viden kjent at oppgitt rekkevidde ikke pleier å stemme med virkeligheten.


hemi

38 mill krever dansk vei, 40 sone, ingen annen trafikk, ingen ac/varme

evnt bare en tesla 85D, og veldig rolig kjøring

EV-FTW

Å forvente at bilen skal klare rekkevidden oppgitt fra NEDC , er ikke realistisk.
Sommerstid tipper jeg med fin kjøring , og gode forhold, at du klarer rundt 30 mil.

Vinterstid med -3, avhengig av fart og føre, er nok 20 mil normalt.

Er enig i at det er et forholdsvis stort rekkeviddetap, men er bare sånn det er.

Finnes andre elbiler som er litt mer effektive og klarer seg bedre i kulden, men skal du ha vesentlig lengre enn 20 mil om vinter, er der nok desverre Kona, Leaf 60kWh og Amperae som er bilene du burde ventet på. Eller en Tesla.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Sitat fra: tuono på mandag 19. mars 2018, klokken 09:53
Ser ut til at flere sliter.
https://www.nettavisen.no/nyheter/test-nissan-leaf-40-kwh-2-generasjon-%282018%29/3423423252.html


Hmmm.
Enda en test som viser et høyt forbruk på den nye Leafen. Og ser flere nye eiere klager på det samme.

Jeg er spent på å se hva de erfarne her inne klarer å få ut av bilene sine.
Men er feil at en skal være erfaren på økonomikjøring for å få akseptable resultat. Vi ser jo at EGolf og Ioniq er langt mer effektive og mindre kresne på hastighet. ( beklager at jeg på ny drar inn andre elbiler, men opplever at det er relevant med den sammenligningen).
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bondeknøl

Det overdrives mye når det gjelder strømforbruket på forskjellige biler. Ar du kjører 20 mil på minusgrader er bra det sammenlignet med gamle leaf, og jeg hørte ikke noe hylekor om rekkevidde/strømforbruk på den.

hemi

Henter min i morgen, så får vi se, jeg har snitta 19(mye parkeringsvarme) og noe på i3'en min :D siste 24000km
har klart å  kjøre den rundt i oslo/bærum på <10 i snitt også, så ikke helt håpløs, bare glad i varme og ymse til tider,

Amatøren

#12
Sitat fra: Øystein K på mandag 19. mars 2018, klokken 10:07
Vi ser jo at EGolf og Ioniq er langt mer effektive og mindre kresne på hastighet. ( beklager at jeg på ny drar inn andre elbiler, men opplever at det er relevant med den sammenligningen).

Tar en liten erfaring med med det samme.

Har en e-Golf 2018 modell (300 km utgave.... ???) og på langtur Asker - Stavanger med ca -60 og ganske tett snevær ga på en av etappene mellom hurtigladerne ca 16 mil og 6 % restkapasitet når jeg kom til lader. Ble noe ECO på slutten og ECO+ på tampen. Brukte da en del defroster på grunn av dugg da sne fulgte med skoen inn i bilen. På motorvei så begrenset jeg stort sett hastigheten til maks 10 km/t under gjeldende fartsgrense (selv på 110 vei). Vet at "fart suger strøm", men trengte allikevel hvile under veis så dermed lå jeg ikke i bare 70-80 km/t for å spare strøm.

Stort sett som forventet. Gjelder å ha realistisk forhold til rekkevidde.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Bjoris

Min erfaring er som kjent bedre enn de fleste sin med den nye Leafen. Vedlagt er en artikkel jeg lagde for elbilforeningen når vi fikk vår nye Leaf30 i 2016. Jeg syns det er interessant nå å se på forbruket på denne turen selv om jeg ikke kjørte samme vei denne gangen så ser jeg at jeg så lavere forbruk på den nye enn jeg har kjørt den gml med. Været var veldig likt, men jeg hadde fryktlig mye smeltevann denne gangen ifht sist og det er ikke bra for rekkevidden...

https://elbil.no/1-468-kilometer-med-nye-nissan-leaf/

Jeg har en plan om å få testkjørt mot Ioniq og jeg prøver å få med en eGolf 300 km også, men spørs om vi får til det. Egentlig mer interessant mot eGolfen som er en mer sammenlignbar model enn Ioniq

sylwester

#14
Sitat fra: aneta på mandag 19. mars 2018, klokken 08:17
...
Det er nesten halvparten av 38 mil som den liksom skal gå (jada i optimale forhold)
...

20 mil syns jeg du skal være fornøyd med. Hvis du leser dokumentene til kontrakta du må signere står det:

Sitat
4. Leaf/e-NV200 rekkevidde og batterigaranti: Rekkevidde vil variere i vesentlig grad med hastighet, kjørestil, utendørstemperatur og bruk av elektrisk belastning som eksempelvis oppbvarming eller air conditioning. Rekkevidden kan ved sterke kuldeperioder reduseres med opp til 50%
...

I praksis har jeg signert for at 375km/2 = 187,5km er akseptabelt. Har ikke du signert på den?

EPA er 241km, som er en mer realistisk rekkevidde og det samme bilen annonseres med i USA. Fra 2019 er det WLTP som gjelder, men Sveits har allerede implementert det og Leaf  gjør 270km med 17" dekk. 375km er jo kun for de som kjører 36km/t i Danmark.

Slike rekkevidder er jo også frem til bilen stopper og de fleste pleier å dra til nærmeste ladestasjon litt før det. Dvs. det der er jo inkludert eventuelle buffer.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA