Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jaguar/Tesla eller vente?

Startet av LittleHammer, søndag 18. mars 2018, klokken 20:32

« forrige - neste »

LittleHammer

Trenger noen tips.
Er på nippet til å bestille meg en Jaguar I-Pace S til rundt 650-680K.
Alternativet per dags dato vil være en Tesla S75D

Følgende kriterier må være dekket:
-Firehjulstrekk.
-Familiebilstørrelse.
-I tillegg vil jeg gjerne ha bil i 2018 pga. redsel for økte avgifter.

Budsjettet er noe strukket.

Er det utrolig dumt å kjøpe Jaguaren eller Teslaen nå ift. å vente X antall år på at fornuftigere prisede biler vil komme?

Er klar over at Tesla model 3 med firehjulstrekk kommer i løpet av 2019, men vil det bli så mye billigere?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Tellus

Hvis du må ha bil i 2018 så er de to valgene du nevnte de eneste alternativene. Hvis du ikke er relativt rask så vil du ende opp med kun ett valg (Tesla).

Kan du vente til neste år dukker det opp mange flere valg, men igjen bør du nok være kjapp.
Audi E-tron (mange på venteliste så vær rask)
Mercedes EQC
Tesla M3

Billigere alternativer:
Hyundai Kona
Nissan Leaf 60
M. flere...

LittleHammer

MÅ ikke ha bil i 2018.., men siden budsjettet er strukket så er jeg redd for at både Audien og Mercedesen vil bli dyrere i 2019.

Av de rimeligere modellene er det i grunn bare M3 som utfyller mine krav, men hvor lang tid vil det ta før andre alternativer kommer? 2020+?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

hsa77

Ville ikke vært så redd for økte avgifter, elbilsatsingen er vel det eneste klimatiltaket med en viss effekt dagens regjering har... Venstre vil miste all troverdighet dersom den lille fliken av klimatiltak ryker, FrP ønsker vel heller neppe å bli husket for å øke bilavgifter...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Espen Hugaas Andersen

Det er en del forskjell i pris på Model 3 og Model S. Jeg ville forventet ca 400.000 kroner for Model 3 med største batteri og AWD. Det er altså omkring 200.000 kroner billigere enn i-Pace og Model S, og da får man bedre rekkevidde enn begge. Levering av Model 3 i 2019 er ikke urimelig, om det ikke kommer flere store forsinkelser.

Det store ankepunktet på Model 3 er størrelsen. Altså om du syns størrelsen er akseptabel, så er det lite å lure på, i mitt syn. Både i-Pace og Model S er ett godt hakk opp på størrelse.

Ellers vil jeg nevne at Model S er ganske godt utstyr som standard, spesielt i forhold til innstegsversjonen av i-Pace. Du kan se sammenligningen min: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38462.msg666655#msg666655

Om det skulle bli aktuelt med Model S, så må du også huske å få med henvisning, for 4000 kroner til bruk hos Tesla, og gratis superlading: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36519.msg652799#msg652799
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#5
Kan nevne at jeg kjenner ikke til at det skal komme noen elbil med AWD som er rimeligere enn Model 3. Kona og Niro ser ikke ut til å få AWD. EQC o.l. blir trolig dyrere. (*Kanskje* EQA blir billigere, men den vil jeg ikke klassifisere som familiebil.)

Noe vil det nok komme etter hvert, men jeg kjenner ikke til at det er en gang vist frem en konseptbil, så det kan hende det ikke kommer før nærmere 2025.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hsa77

Nissan har en suv på gang https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/nissan-leaf-suv-will-be-breakthrough-model-cracks-mainstream

Det er riktignok en konseptbil, men det hintes om at den kommer i produksjon om "få år". Nissan har jo vist at når de først setter en elbil i produksjon, ja så leverer de det markedet etterspør ganske så umiddelbart.

Det skjer svært mye på elbilfronten for tiden, så det beste tipset jeg kan gi er å ikke legge masse penger i en bil du bare er sånn passe fornøyd med, da er det kanskje bedre å vente litt. Tesla er jo her, så den må du bare se å få prøvekjørt med en gang - så kan du enten bestille eller la være!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ludwig_holberg

Det er absolutt mulig at det kommer avgift i 2019. Det er imidlertid lite sannsynlig at den rammer Model 3, men kan f.eks. ramme I-Pace og Model S. Jeg mener I-Pace og Model S er veldig sammenlignbare - I-Pace har nok bedre byggkvalitet og generelt sett bedre standard på interiør. Model S har bedre lademuligheter. Og så er det jo om du foretrekker SUV eller sedan. I-Pace er mer fleksibel på tilvalg også, og du kan få hengerfeste. Men skal du få I-Pace i 2018 må du nok bestille ila mars måned.

Model 3 er det nok mulig at du må vente på til i 2020 om du legger inn reservasjon nå.

Jeronan

If you go through the configurator of the Jaguar I-Pace you will quickly come to a realization that the I-Pace is significantly more expensive than a Model S 75D with similar options and features. A lot have pointed this out already.

Tesla has made a lot of changes the past year and a lot has become standard included now, like Air suspension, premium interior lightning, Adaptive lights package, heating in front seats and side mirrors, etc.

So if your budget has a limit below 700k NOK, you either limited to a Model S75D or the upcoming Audi e-Tron Quattro.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ludwig_holberg

At I-Pace er vesentlig dyrere enn Model S stemmer ikke overhodet. Stort sett kan man specce en I-Pace billigere enn Model S, fordi konfiguratoren er mye mer fleksibel. Varme i rattet koster f.eks. kr. 4.000,- på Jaguar, kr. 40.000,- på Tesla (fordi man får med luftfilter, og lydpakke - som muligens matcher standardlyden i Jaguar). Model S er bedre på lading, Jaguar holder mye bedre standard på interiør og formodentlig byggkvalitet også.

Fullt mulig å specce en god I-Pace innenfor budsjett på 650.000,-.

Jeronan

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. mars 2018, klokken 10:41
At I-Pace er vesentlig dyrere enn Model S stemmer ikke overhodet. Stort sett kan man specce en I-Pace billigere enn Model S, fordi konfiguratoren er mye mer fleksibel. Varme i rattet koster f.eks. kr. 4.000,- på Jaguar, kr. 40.000,- på Tesla (fordi man får med luftfilter, og lydpakke - som muligens matcher standardlyden i Jaguar). Model S er bedre på lading, Jaguar holder mye bedre standard på interiør og formodentlig byggkvalitet også.

Fullt mulig å specce en god I-Pace innenfor budsjett på 650.000,-.

No offense, but have you actually gone through the I-Pace configurator? If I spec the most basic 599k NOK I-Pace model to bring it on par with what you get with a base spec Model S at 617k NOK, you end up at a minimum 667k NOK with the I-Pace and that is just with standard Air Suspension, not Smart Air suspension. If I want that option, which you get standard with the Model S, I have to pick the much more expensive model of the I-Pace and go immediately over 750k NOK.

But that's ok. I don't understand the argument anyway, since Jaguar fans know they have to pony up the cash to get one anyway.
Jaguar is an expensive brand and always has been.

The upcoming Audi e-Tron Quattro will be more competitively priced (hopefully).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ludwig_holberg

Bilene er forskjellige; hvis man tar utgangspunkt i en Tesla-spec, kan man i en del tilfeller oppleve at Jaguar blir dyrere. Det samme gjelder andre veien. En HSE som du nevner har forøvrig drive assist, og er derfor sammenlignbar med en Model S med autopilot og soltak for takstativ til kr. 786.000,-. Men da har man bl.a. Windsor skinn, og god standardlakk, med å velge I-Pace. Så de kommer rimelig likt ut på pris i de fleste tilfeller, og det er egentlig hvilken man liker best, og om man har visse behov og ønsker (foretrekker SUV + interiørstandard, eller foretrekker raskere semi-hurtig lading) som avgjør.

Jeronan

You are absolutely right. One will prefer the SUV over a Sedan.
I would have loved to go with a Model X instead, if it didn't had those stupid Falcon wing doors, but I am very happy with our Model S nonetheless. It's a lot less noisy, has more range and better drive comfort.

But what you point out with charging, is sadly still the biggest draw to Tesla. Being able to fast charge at close to 100kW with our Model S is almost a must on long trips I would say and this is the big advantage Tesla still has.
They have build a 5 year lead over the competition with the Supercharger network.

The I-Pace has a 100kW DC charger onboard, but sadly there aren't any capable Fast chargers yet and won't be for a few more years.
Since Fortum and Grønn Kontakt are currently more busy discussing how much of a premium price they can ask for these new 150kW chargers, than actually building them. Latest news is that they gonna ask significantly more per minute on these fast chargers, since they argue that people are willing to pay a lot more for "convenience"  >:(
This doesn't exactly fill me with joy and confidence to be honest and is not gonna help with EV adaptation, if the EV sceptics see they have to pay almost twice as much for fast charging, then filling their tanks with petrol and diesel.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jkirkebo

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. mars 2018, klokken 10:41
At I-Pace er vesentlig dyrere enn Model S stemmer ikke overhodet. Stort sett kan man specce en I-Pace billigere enn Model S, fordi konfiguratoren er mye mer fleksibel. Varme i rattet koster f.eks. kr. 4.000,- på Jaguar, kr. 40.000,- på Tesla (fordi man får med luftfilter, og lydpakke - som muligens matcher standardlyden i Jaguar).

Det der slår begge veier. El-seter med minne er noe jeg setter stor pris på da vi er to som bruker bilene og har ganske forskjellig sittestilling. Kona vil også ha setevarme. På Teslaen er det standard, på I-Pace koster det den nette sum av 29.900,- og på kjøpet får man skinninteriør som ingen av oss vil ha. Jeg synes ikke det er spesielt fleksibelt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jeronan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. mars 2018, klokken 12:28
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. mars 2018, klokken 10:41
At I-Pace er vesentlig dyrere enn Model S stemmer ikke overhodet. Stort sett kan man specce en I-Pace billigere enn Model S, fordi konfiguratoren er mye mer fleksibel. Varme i rattet koster f.eks. kr. 4.000,- på Jaguar, kr. 40.000,- på Tesla (fordi man får med luftfilter, og lydpakke - som muligens matcher standardlyden i Jaguar).

Det der slår begge veier. El-seter med minne er noe jeg setter stor pris på da vi er to som bruker bilene og har ganske forskjellig sittestilling. Kona vil også ha setevarme. På Teslaen er det standard, på I-Pace koster det den nette sum av 29.900,- og på kjøpet får man skinninteriør som ingen av oss vil ha. Jeg synes ikke det er spesielt fleksibelt...

Same here. I am very tall with long legs and long back, while my wife is almost 30cm shorter. So our seat, steering wheel and mirror positions are very different.
It was such a pain with our old Volvo V50, but an absolutely blessing when we got our V60 with electric seats + memory!
And now with the Tesla it's even better, where you can have two completely different profiles that stores seat config, side mirror config, steering wheel config and other car settings.
This is absolute gold! and when you have it, you wouldn't want to be without it anymore.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA