Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Tesla Model S - hva er må ha, og andre spørsmål

Startet av zaltoz, søndag 18. mars 2018, klokken 19:26

« forrige - neste »

JorEl

AutoPilot er også noe jeg kunne tenke meg, men kommer aldri til å bruke 40k på det. Om drivlinjen er så fin og bilen god å kjøre, så gleder jeg meg til å være pilot selv. E-golfen min følger etter andre biler, og det er alt jeg "trenger", men den kostet meg 4k..

Jeg kunne også tenkt meg en brukt Tesla, men er veldig redd for hva den vil koste å reparere når garantien er gått ut. Hvilket verksted, i hvilken by må jeg oppsøke. Hva koster delene etc. Slik det er nå betaler jeg heller ekstra for å få lenger garanti.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Pondus1

Sitat fra: JorEl på mandag 19. mars 2018, klokken 10:52

Jeg kunne også tenkt meg en brukt Tesla, men er veldig redd for hva den vil koste å reparere når garantien er gått ut. Hvilket verksted, i hvilken by må jeg oppsøke. Hva koster delene etc. Slik det er nå betaler jeg heller ekstra for å få lenger garanti.

Tenker i samme gate selv. Tesla selger jo med (u)jevne mellomrom brukte biler, som er sjekket og oppdatert, med utvidet garanti. 4 år/80000km var det vel sist. Problemet er at man ikke vet når dette kommer igjen, men ser at enkelte har spekulert i mars/april. Ligger også et par biler på Finn med denne garantien.

Jeronan

#17
It all depends where you live. I agree.

If you live up north with every little traffic, then you probably end up using Autopilot hardly ever anyway, except on some long trips, on which again (if little traffic) you can go perfectly fine with bog standard cruise control.

But if you live near a big city and driving through traffic jams every single day or heavy traffic in general. Then even with a 1 million dollar Ferrari or Lambo, there isn't any fun in driving other than the necessity to get from point A to point B.

In these situations, Autopilot pays off BIG TIME for me! Worth every single NOK. Just the sheer stress level reductions I went through since owning the Model S and using Autopilot every single day from/to work, are more than worth the 40k NOK.  :+1:

I just put the car into AP and relax, drink my coffee, listen to music and just pay attention in case some jack ass tries to run me off the road, then I have to intervene.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Sandvika

Da jeg kjøpte min bil i 2015 var AP 1 inkludert, tvilsomt noe jeg hadde giddet å betale mye for. Nå er det for meg blitt et must. Prøvde AP 2 bil nedover E6 for en stund siden og tok meg stadig i å småirriterte meg over hvor at den ikke var like bra som egen bil. Virker å være 1-2år bak i utviklingen. Problemet er dog at nå har de null fokus på AP 1, mens AP 2 vil fortsette å bli bedre å bedre. All den tid de nå har lovet endel funksjonalitet ved salg av AP 2 biler så kan de ikke forlate denne plattformen med halvgjort arbeid slik som situasjonen er på AP 1.

Ser det tidligere blir anbefalt P85D, folk er forskjellig, men selv ville jeg i bruktmarkedet styrt unna P modeller. Er man villig til å betale 100.000+  for å trekke fra ~1 sek. på 0-100 tiden så er det ikke usannsynlig at bilen er «brukt» tilsvarende.

Lacaixxa

Problemet med å ikke betale 40.000 for AP når du er vant til adaptiv cruise i Golfen din, er at du kommer til å savne golfen. På enkelte turer brukte jeg golfen fremfor P85 classic fordi det var mer behagelig. Nå har jeg AP2 og har overlatt golfen til kona :)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

o.b.lix

Sitat fra: Sandvika på mandag 19. mars 2018, klokken 14:38
Problemet er dog at nå har de null fokus på AP 1

Nei det er ikke riktig, AP1 blir fortsatt utviklet etter AP2 kom, bl.a. fikk den skilt-lesing/autojustering av fart etter AP2 kom. Men den er bortimot makset ut hva den klarer i forhold til hardware. AP2 har myyye mere å gå på.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jeronan

Sitat fra: o.b.lix på mandag 19. mars 2018, klokken 16:33

Nei det er ikke riktig, AP1 blir fortsatt utviklet etter AP2 kom, bl.a. fikk den skilt-lesing/autojustering av fart etter AP2 kom. Men den er bortimot makset ut hva den klarer i forhold til hardware. AP2 har myyye mere å gå på.

He is correct, since Tesla and Mobileye terminated their agreement, Tesla won't receive any more updates on AP1.
You still get software updates, just no AP1 related updates anymore.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Mao

Sitat fra: Sandvika på mandag 19. mars 2018, klokken 14:38
Ser det tidligere blir anbefalt P85D, folk er forskjellig, men selv ville jeg i bruktmarkedet styrt unna P modeller. Er man villig til å betale 100.000+  for å trekke fra ~1 sek. på 0-100 tiden så er det ikke usannsynlig at bilen er «brukt» tilsvarende.

Tja, prisforskjellen i bruktmarkedet mellom f.eks. 85D og P85D er egentlig hårreisende lav (under 50 000?) sett i lys av at pristillegget for P på nye biler er svært høyt (i dag ca. 300 000).
De som har kjøpt nye P-modeller er vanligvis godt voksne mennesker med stor interesse for bil. Det betyr at bilene blir tatt godt vare på. Ekstreme belastninger får du vel normalt bare på bane, og de færreste av oss driver med banekjøring (hvor en tung Tesla uansett egner seg dårlig)  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

ludwig_holberg

Prisforskjellen på P85D og 85D var på ca kr. 100.000,- i 2015 også, og forskjellen i ytelse er nokså liten. En del P85D-eiere har kanskje cashet inn et prisavslag via søksmål mot Tesla i tillegg, nettopp fordi ytelsesdifferansen ikke var all verden. P85D har imidlertid 20km mindre rekkevidde, og det merker man mer og mer til etterhvert som % på batteriet reduseres. Uansett er brukt-Tesla overpriset sammenlignet med ny. Ny vil nesten alltid være det beste valget.

Pondus1

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. mars 2018, klokken 21:53
Uansett er brukt-Tesla overpriset sammenlignet med ny. Ny vil nesten alltid være det beste valget.

Jeg ser etter en brukt, da jeg ikke nødvendigvis ser for meg å ha bilen mer enn et par år, Model 3 er en mer passende bil for oss. En brukt til rundt 500k har jeg en forhåpning om at ikke taper seg så voldsomt  i løpet av den tiden. 200' under nypris er jo faktisk endel penger for enkelte. Skulle Tesla slippe ut bruktbiler med garanti, er det en no-brainer for meg. Må bare finne ut hva jeg definerer som må-krav.

Sandvika

Sitat fra: o.b.lix på mandag 19. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: Sandvika på mandag 19. mars 2018, klokken 14:38
Problemet er dog at nå har de null fokus på AP 1

Nei det er ikke riktig, AP1 blir fortsatt utviklet etter AP2 kom, bl.a. fikk den skilt-lesing/autojustering av fart etter AP2 kom. Men den er bortimot makset ut hva den klarer i forhold til hardware. AP2 har myyye mere å gå på.

For å si det på en annen måte,tviler på at AP1 noen gang mister beta stemplet. Dette er jo strengt tatt ikke helt greit...

N00b

85 batteriene er 400V har flere celler med lavere individuell kapasitet enn de nyere 75 batteriene som er 350V.

Superlading er raskere med 85, men ikke mange minutter pr gang. I praksis ingen vesentlig forskjell, kun for de med stoppeklokke.

Total kapasitet du kan forvente fra en lettere brukt 85 pakke er 76kwh før måleren viser null km.  Det tilsvarende tallet for 75 pakkene er ikke veldig mye lavere. Mener å huske det er ca 72.5kwh.

Så praksis lik rekkevidde for en 75 veier mindre.

Bottom line, kjøp den bilen du har lyst på.

Sandvika

Sitat fra: N00b på tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:56
Så praksis lik rekkevidde for en 75 veier mindre.
Vet ikke om det er riktig, men ser at i vognkortet så står 85D oppført som kun 1kg tyngre enn 75D.

Men leser innimellom dette på forumet, har man noe underlag for at vekt har signifikant effekt på rekkevidde?
Litt forenklet fysikk tilsier at vekt kun medfører økt energibruk som knyttet til effektivitetstap ved regenerering vs. akselerasjon. Når egenvekten kun fra  økes noen veldig små % største til minste pakke(?) så tipper jeg at drosjesjåfører som kjører milesvis i byen og de som kjører over fjelloverganger kan se minimal effekt, ved langkjøring langs hovedveier/motorveier tviler jeg på at dette overhode er målbart....

ludwig_holberg

Du skal bare 134.000,- opp fra bruktbudsjettet (enda mindre hvis du havner litt i overkant av 500.000). Med ny bil får du også kr. 4.000,- i gratis service, og rentefordel med kampanjerente (1,5% i dag, men kan fort komme nye supertilbud med dagens dollarkurs). Da har du også hardware inne for å oppgradere til FSD når dette en gang i fremtiden blir klart.

Det er vanskelig å vurdere hva som slår verst ut på verditap. Det er ikke utenkelig at når du skal kjøpe en brukt-Tesla fra i dag om 2-3 år, og garantitiden er i ferd med å utløpe, at verditapet blir ganske kraftig på en Model S 2015-modell. På det tidspunktet vil den jo konkurrere bl.a. med Model 3 som skuffes ut med kort leveringstid.

Sitat fra: Pondus1 på mandag 19. mars 2018, klokken 22:36
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 19. mars 2018, klokken 21:53
Uansett er brukt-Tesla overpriset sammenlignet med ny. Ny vil nesten alltid være det beste valget.

Jeg ser etter en brukt, da jeg ikke nødvendigvis ser for meg å ha bilen mer enn et par år, Model 3 er en mer passende bil for oss. En brukt til rundt 500k har jeg en forhåpning om at ikke taper seg så voldsomt  i løpet av den tiden. 200' under nypris er jo faktisk endel penger for enkelte. Skulle Tesla slippe ut bruktbiler med garanti, er det en no-brainer for meg. Må bare finne ut hva jeg definerer som må-krav.

Pondus1

Joda, hvis man da dropper alt utstyr, som autopilot. Og dekk kommer jo i tillegg, selv om det ikke trengs å kjøpes dyrt fra Tesla.

Bil i dag er et sjansespill, uansett hvordan man vrir på det. Tror Model 3 fort kan skape forstyrrelser for mange i markedet om de klarer å levere et tilfredsstillende volum.

Så nå en S60 med 75 000 igjen på utvidet garanti, SC og autopilot på Finn til 429'. Kanske man skal tenke i de baner om man ser på brukt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA