Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du eller vurderer du å kanselere TM3?

Startet av Myrvang, lørdag 17. mars 2018, klokken 00:03

« forrige - neste »

litium

Jeg har akkurat kansellert min TM3 og fikk pengene tilbakeført ila 2 uker ca.

Flere grunner; først og fremst at jeg ikke ønsker sedan (har bestilt Kona), frykt for å miste depositum ved konkurs (Musk going mental  ;D), fremdeles ikke noe konkret vedr hengerfeste samt ingen ide om når jeg evt. ville fått den.

krl

Hvis depositum er betalt med kredittkort, så bør det vel være rimelig trygt i alle tilfeller?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/KAPITTEL_3#%C2%A754b

ganton

Sitat fra: litium på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:53
Jeg har akkurat kansellert min TM3 og fikk pengene tilbakeført ila 2 uker ca.

Flere grunner; først og fremst at jeg ikke ønsker sedan (har bestilt Kona), frykt for å miste depositum ved konkurs (Musk going mental  ;D), fremdeles ikke noe konkret vedr hengerfeste samt ingen ide om når jeg evt. ville fått den.

Konkurs?? VW og andre investorer la nettopp 30 milliarder dollar på bordet for å sikre seg Tesla hvis de gikk av børs. Musk takket nei. Men skjønner det med sedan  :)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Amoss

Sitat fra: litium på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:53
... frykt for å miste depositum ved konkurs (Musk going mental  ;D), ...

Og her ser vi altså grunnen til at Elon vurderte å ta Tesla privat: Få ned nivået av FUD mot selskapet (og seg selv). Folk kanselerer eller lar være å bestille biler begrunnet i frykt for at de skal gå konkurs, og det på ett tidspunkt som - slik ganton nevnte over - investorer var mer enn villige til å spytte inn 30 milliarder USD.

Men sedan og usikkerhet om hengerfeste er mer enn legitime grunner nok i seg selv, og tror ikke du får en dårlig erstatningsbil i Kona'en - så lykke til med den :)  Vurderte den seriøst selv en stund, men endte på motsatt konklusjon.
Model S 85D

rsomby

Hovedgrunn til å velge tesla over tilsvarende konkurenter er tilgangen til ladenettverket. Ja, de andre lager ok biler de og, om du får tak i en, men de har ikke ladenettverket og dermed så er du fritt vilt mtp forskjellige ladetilbydere, abonnement lokalt osv. Håpløst mye tull om du skal på lengre turer.

Løve

Sitat fra: rsomby på onsdag 29. august 2018, klokken 13:34
Hovedgrunn til å velge tesla over tilsvarende konkurenter er tilgangen til ladenettverket. Ja, de andre lager ok biler de og, om du får tak i en, men de har ikke ladenettverket og dermed så er du fritt vilt mtp forskjellige ladetilbydere, abonnement lokalt osv. Håpløst mye tull om du skal på lengre turer.

Rart at jeg tilbakela 4000km på 1,5 uker i sommer, uten håpløst mye tull. Jeg bare kjørte til jeg måtte lade og så ladet jeg og så kjørte jeg til jeg måtte lade igjen. Innom alle fylker unntatt Troms, Finnmark og Østfold. Alt i en rapidgate Leaf.

Espen Hugaas Andersen

Jeg kjørte tur-retur Kroatia i sommer. Hvordan tror du det ville gå i Leafen din?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. august 2018, klokken 16:40
Jeg kjørte tur-retur Kroatia i sommer. Hvordan tror du det ville gå i Leafen din?

Leafen har aldri blitt bygget for den turen, men kan gjennomføres om nødvendig. Snakket med en fyr i Trøndelag som hadde vært på Nordkapp i sin e-Golf og nå var på vei hjem til Sveits i sin e-Golf. Kan e-Golf så kan Leaf.

Videre så var klagen på tilgang til lading. Noe som ikke finnes vanskelig i Norge med unntak av Finnmark og nordøst i Troms.

TRM

Sitat fra: Løve på onsdag 29. august 2018, klokken 16:37
Sitat fra: rsomby på onsdag 29. august 2018, klokken 13:34
Hovedgrunn til å velge tesla over tilsvarende konkurenter er tilgangen til ladenettverket. Ja, de andre lager ok biler de og, om du får tak i en, men de har ikke ladenettverket og dermed så er du fritt vilt mtp forskjellige ladetilbydere, abonnement lokalt osv. Håpløst mye tull om du skal på lengre turer.

Rart at jeg tilbakela 4000km på 1,5 uker i sommer, uten håpløst mye tull. Jeg bare kjørte til jeg måtte lade og så ladet jeg og så kjørte jeg til jeg måtte lade igjen. Innom alle fylker unntatt Troms, Finnmark og Østfold. Alt i en rapidgate Leaf.
Nei, ikke rart, men sier litt om erfaringsgrunnlaget ditt. Jeg har også Leaf, og har brukt den på mange langturer. Har blant annet uoffisiell Norgesrekord i langkjøring i ekstrem kulde (-28 grader over Hardangervidda i vinter). Jeg har også erfaring med Tesla, og Superladernettverket.
Langturer med Leaf er gjennomførbart, men det er uendelig mer komfortabelt og enkelt med en Tesla.

Felles for alle jeg har møtt som ikke har forstått betydningen av et superladernettverk er at de ikke har erfaring med det.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

THE

Det er fremdeles mer praktisk med diesel eller bensin på langkjøring enn med Tesla, men jeg ville aldri gått tilbake til eksosbil uansett.

Hvis man kun har glede av superladenettverket på en langtur i året, så vil jeg påstå at det er mer hensiktsmessig å kjøre Leaf eller lignende bil med 50 kW lading i stedet for å kjøpe Tesla for den ene turen i året. Lading på CCS/ChaDeMO er vel stort sett helt uproblematisk i det sørlige Skandinavia. Og også i store deler av Vest-Europa hvis man setter seg inn i betalingsløsninger osv. før man reiser.

Jeg har mange langturer med Zoe med 43 kW lading, også stort sett uproblematisk, men Tesla sitt ladenettverk kombinert med 450+-  km rekkevidde gjør elbilkjøring til en helt annen opplevelse.

Model 3 med lavt forbruk sammenlignet med Model X og rask lading på Tesla SuC må jo bli en veldig bra langturbil. Har veldig lyst på en Model 3, og beholder fortsatt reservasjonen. Siden vi har bruk for bare en bil, så regner jeg nok med at vi ender opp med å beholde Xen pga. de praktiske egenskapene i stedet for å bytte til 3.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Foreløpig er det mager utsikt til noen annen bil enn model 3 med awd til under 500k.
Da er det veldig dumt å kansellere reservasjon. Spesielt siden det er veldig lite sannsynlig at Tesla vil mette hele den Norske reservasjonslista på kort tid. Plass i køen blir da viktig hvis en vil ha bil neste år.

Løve

Tesla skal jo lage 10k i uken. Så da mettes vel Norge på et lite kvartal?

Øyvind.h

Det tviler jeg på at den norske organisasjonen har kapasitet til. Kan også bli utfordringer med havnen i Drammen og diverse transport. Klarer de så mye som et par tusen i måneden tar det fortsatt fort ett år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løve

Hvorfor må alle bilene til Drammen? Kan en ikke ta imot biler andre plasser i landet også når Drammen ikke har kapasitet? Egentlig aldr visst/forstått hvorfor biler må til Drammen først  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA