Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du eller vurderer du å kanselere TM3?

Startet av Myrvang, lørdag 17. mars 2018, klokken 00:03

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: Jeronan på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:56
I don't know, but my life is worth more than 15-20 NOK per hour.  ???

Jeg tror folk flest rett og slett ikke vet verdien av sin egen tid og sparer småpenger på de merkeligste ting. Samtidig som de nok sløser bort det lille de sparer på å kjøpe en rådyr kaffe, Cola eller et overpriset veikromåltid (eller alle tre kombinert). :P

Det er godt mulig jeg er i en særstilling og er super-priviligert her, men jeg vurderer nesten alt opp mot hvor mye jeg tjener netto pr time. Kan jeg leie noen til å utføre jobben eller kjøpe en tjeneste (f.eks. vaskehjelp, hjulskift, bilvask, maling av huset, osv.) i bytte mot x antall timer på jobb, så gjør jeg heller det og benytter den ekstra tiden sammen med familien, med en hobby eller jobber et par ekstra timer på jobben. Dette er selvsagt satt på spissen for jeg tjener ikke SÅ godt i jobben min, men jeg får betalt per time (men ikke mer enn antall timer tilsvarende 100% stilling).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Supermario

Sitat fra: Jeronan på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. juni 2018, klokken 10:31
Gratis superlading er en ting som var nødvendig for Tesla i starten og som nå ødelegger mer enn det hjelper fordi folk misbruker dette og bruker SC som hjemmelader og blir stående alt for lenge.
Lier er et grellt eksempel men vil bli sånn overalt med nok «freeloadere» på veien.

Det er lurt at de ikke la inn dette på Model 3, men det gjør jo også at det er et «klasseskille» mellom Tesla sine biler.

Those are just sad pathetic people really. I am still baffled when I see those people sitting in their car for 60-90 mins browsing their phone. Basically wasting an hour / hour and half of their life every single day just to save 300-400 NOK a month on their electricity bill.  ::)
Then after a year or so, they will be speed restricted on the Supercharger (due to excessive use and protect the battery pack) and then they have to spend even longer time every day.

I don't know, but my life is worth more than 15-20 NOK per hour.  ???

If generating this kind of behavior the free supercharging sounds like a good old Norwegian «bjørnetjeneste», I guess even the Tesla battery remains healthier when charged at lower speed. Going from carbon to electric the energy costs are cut with some 85% already, the main effort should be taking care of the battery...
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

HCO

Sitat fra: georglu på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:29
(...) jeg vurderer nesten alt opp mot hvor mye jeg tjener netto pr time. Kan jeg leie noen til å utføre jobben eller kjøpe en tjeneste (f.eks. vaskehjelp, hjulskift, bilvask, maling av huset, osv.) i bytte mot x antall timer på jobb, så gjør jeg heller det (...)

Det er jo slik de gjør det i de fleste andre land, spesielt der lønnsforskjellene er store slik at 1 person kan holde liv i 3-4 FTE-er i tillegg til seg selv.

Så det er jo helt greit å tenke slik, og jeg ser at det brer om seg, men jeg synes mye av gleden med å bo i Norge er nettopp det at vi har så flat sosial struktur, inkludert at vi fikser det meste selv.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

turfsurf

Sitat fra: georglu på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:29
Det er godt mulig jeg er i en særstilling og er super-priviligert her, men jeg vurderer nesten alt opp mot hvor mye jeg tjener netto pr time. Kan jeg leie noen til å utføre jobben eller kjøpe en tjeneste (f.eks. vaskehjelp, hjulskift, bilvask, maling av huset, osv.) i bytte mot x antall timer på jobb, så gjør jeg heller det og benytter den ekstra tiden sammen med familien, med en hobby eller jobber et par ekstra timer på jobben. Dette er selvsagt satt på spissen for jeg tjener ikke SÅ godt i jobben min, men jeg får betalt per time (men ikke mer enn antall timer tilsvarende 100% stilling).
Veldig mange har fast lønn, og kan ikke bare jobbe noen timer ekstra. Derfor er bruk av tid utenom jobben ingen utgift. Jeg jobbet selv som konsulent i 16 år, med til tider ubegrenset mulighet for å jobbe. Jeg gjorde og da slike vurderinger som du snakker om her, og enden på visa var at  jeg mange år jobbet 3000+ timer. Ikke noe minneverdig egentlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

georglu

#169
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:52
Jeg gjorde og da slike vurderinger som du snakker om her, og enden på visa var at  jeg mange år jobbet 3000+ timer. Ikke noe minneverdig egentlig.

En viss balanse er selvsagt nødvendig. Jeg er småbarnsfar, så det begrenser seg naturlig hvor mye jeg kan tillate meg å jobbe (har jobbet ca. 85-90 % de siste par årene) uten at det går utover familien. Derfor bør man også sette en pris på hver time av fritiden også. For meg er det mer verdt å tilbringe kvalitetstid sammen med familien fremfor å vaske gulv eller male vegger. Men hver og en får gjøre vurderinger ut fra livssituasjon, jobb og økonomi. Det finnes ingen fasit her (bortsett fra at det nok er idiotisk å bruke timevis på superlader for å spare småpenger på lading).

Sitat fra: HCO på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:45
Så det er jo helt greit å tenke slik, og jeg ser at det brer om seg, men jeg synes mye av gleden med å bo i Norge er nettopp det at vi har så flat sosial struktur, inkludert at vi fikser det meste selv.

Ut fra likhetstanke og flat struktur, så har du selvfølgelig helt rett. Jeg ville neppe funnet på å ha husholderske, barnepike eller au pair (kanskje, bare kanskje om jeg mot formodning skulle bli #filthyrich), men enkelte tjenester i hjemmet vet jeg at andre kan gjøre som mye bedre og mer effektivt enn meg (det blir aldri bra nok når jeg gjør det selv, men blir bra nok når andre gjør det). I tillegg frigjør det verdifull tid man ofte har altfor lite av.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

turfsurf

Sitat fra: georglu på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:57
Det finnes ingen fasit her (bortsett fra at det nok er idiotisk å bruke timevis på superlader for å spare småpenger på lading).
Det kan jeg skrive under på. Ellers kan fysisk arbeide være ganske tilfredsstillende for en som ellers sitter stille helle dagen, selv om det ikke alltid er økonomisk forsvarlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

georglu

Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:04
Sitat fra: georglu på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:57
Det finnes ingen fasit her (bortsett fra at det nok er idiotisk å bruke timevis på superlader for å spare småpenger på lading).
Det kan jeg skrive under på. Ellers kan fysisk arbeide være ganske tilfredsstillende for en som ellers sitter stille helle dagen, selv om det ikke alltid er økonomisk forsvarlig.

Enig i det. Jeg kan fint ha glede av å gå i hagen og jobbe litt eller fikse på noen tekniske dippedutter, men å vaske huset eller male vegger? Nei, takk. :)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Jeronan

#172
Sitat fra: Supermario på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:45
Sitat fra: Jeronan på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:56

Those are just sad pathetic people really. I am still baffled when I see those people sitting in their car for 60-90 mins browsing their phone. Basically wasting an hour / hour and half of their life every single day just to save 300-400 NOK a month on their electricity bill.  ::)
Then after a year or so, they will be speed restricted on the Supercharger (due to excessive use and protect the battery pack) and then they have to spend even longer time every day.

I don't know, but my life is worth more than 15-20 NOK per hour.  ???

If generating this kind of behavior the free supercharging sounds like a good old Norwegian «bjørnetjeneste», I guess even the Tesla battery remains healthier when charged at lower speed. Going from carbon to electric the energy costs are cut with some 85% already, the main effort should be taking care of the battery...

It's still pathetic people behave that way. They really have a thick head with a huge metal plate in front of it!
Their attitude is that they paid 700k+ NOK with free SuC access and that they have the right to use the SuC as every day as their personal home charger, even though Tesla always said it was ment for long distance travel.

These people are unable to see what it does to the car's battery and how they also ruining it for everyone else. Causing unecessary queues for people that really need it (ones that are on a long trip).

This is why we can't have nice things anymore. It's the same with Autopilot now. So many people have been abusing the system, causing horrible accidents recently and now as result the recent AP update nags you every 15 seconds.
Sad thing is, that it only hurts the people like us who use it responsibly and these idiots will just keep finding ways to around it and continue being stupid.  :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

georglu

Sitat fra: Jeronan på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:26
These people are unable to see what it does to the car's battery and how they also ruining it for everyone else. Causing unecessary queues for people that really need it (ones that are on a long trip).

Er det mulig å finne ut om en bil har misbrukt superladenettverket? Må være den ultimate nedtur å kjøpe en rimelig Tesla på finn.no for så å finne ut at den i praksis ikke kan bruke superladenettverket og/eller at batteriet har mistet mye av kapasiteten sin.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Jeronan

Sitat fra: georglu på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Jeronan på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:26
These people are unable to see what it does to the car's battery and how they also ruining it for everyone else. Causing unecessary queues for people that really need it (ones that are on a long trip).

Er det mulig å finne ut om en bil har misbrukt superladenettverket? Må være den ultimate nedtur å kjøpe en rimelig Tesla på finn.no for så å finne ut at den i praksis ikke kan bruke superladenettverket og/eller at batteriet har mistet mye av kapasiteten sin.

Only Tesla can see in the logs how much a car has been used at a Supercharger and if it's been speed restricted or if it is close to being speed restricted.

So you could try call the Service number and try get info on a car you are interested in, but it might be difficult obtaining that information from Tesla due to privacy laws.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Det går an å lese av mengde DC-ladet via ScanMyTesla og andre apper.

Jeg kjenner ikke til at biler utover 90-serien lader saktere på SuC. 90ene vil etter mye DC lade med max 90 kW istedenfor 115 kW.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

Sitat fra: daktari på torsdag 28. juni 2018, klokken 12:34
Det går an å lese av mengde DC-ladet via ScanMyTesla og andre apper.

Jeg kjenner ikke til at biler utover 90-serien lader saktere på SuC. 90ene vil etter mye DC lade med max 90 kW istedenfor 115 kW.

It's all the new packs, other than the old 85 packs that will receive a Supercharge speed restriction with excessive use of the Supercharger.
There has been a huge discussion about this on the TMC forums, where people even contemplated starting a class action lawsuit against Tesla over this.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

rsomby

#177
Sitat fra: turfsurf på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:04
Sitat fra: georglu på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:57
Det finnes ingen fasit her (bortsett fra at det nok er idiotisk å bruke timevis på superlader for å spare småpenger på lading).
Det kan jeg skrive under på. Ellers kan fysisk arbeide være ganske tilfredsstillende for en som ellers sitter stille helle dagen, selv om det ikke alltid er økonomisk forsvarlig.

Tror nok det at folk er svært forskjellige gjør at det blir dumt å si at det er idiotisk å lade unødvendig på SC.
For eksempel: jeg bor ca 5min fra SC, men har også lading i garasjen hjemme og bruker det mest. Jeg har små barn. Jeg har stor interesse for musikk, en interesse som lider da jeg ikke lenger kan ha flott musikkanlegg stående i stuen uten at små barn plukker på det, og ikke kan spille med noe volum heller da små barn sover på kveld natt og på dagtid.
Jeg brukte å kjøre til SC typisk rundt/etter leggetid for å lytte til musikk og roe ned med litt alenetid bort fra hverdagens kjas og mas. Var fin lyd i lydpakken, spesielt på de tidligere modellene av Model S.
Men så ble det etterhvert uunngåelig at det var kø på denne SC'en da den ligger sentrumsnært, så da ble det mindre av det og...

Men fy, det var litt av en avsporing....   Ja, jeg vurderer å hoppe av model 3 toget. Jeg har mistet troen på Tesla og tror at alt de sliter med nå blir enda verre når model3 kommer til landet

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på torsdag 28. juni 2018, klokken 14:51
Sitat fra: rsomby på torsdag 28. juni 2018, klokken 13:42
Jeg brukte å kjøre til SC typisk rundt/etter leggetid for å lytte til musikk og roe ned med litt alenetid bort fra hverdagens kjas og mas.

La meg gjette: Celine Dion ?
Det er vel på kontoret....

Supermario

M3 bestilling åpnet i US:
« Alle som har betalt depositumet på 1000 dollar fra 31. mars 2016 og frem til i dag ble torsdag invitert til å fullføre bestillingene sine.»
Ser ihvertfall ut som om nordamerikanerne har fått lite igjen for å reservere tidlig.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA