Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du eller vurderer du å kanselere TM3?

Startet av Myrvang, lørdag 17. mars 2018, klokken 00:03

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42
3. Pris - det er nå (mai 2018) bekreftet fra Tesla at selskapet ikke leverer kjørbare biler til den prisen som var annonsert (35k USD), man må også betale for lakk (!), hjul (!!) og andre nødvendige deler til en bil (!!!). Normal pris blir nesten det dobbelte (70k USD) ifølge Hegnar.no.

Tror du må komme med en link til den artikkelen. Gikk inn på Hegnar uten å finne noen artikkel som sa at Tesla ALDRI vil slippe en "bare bone" TM3 SR, eller at de tar ekstra betalt for standard sort lakk og standard 18" hjul eller annet utstyr som er nødvendig for å få bilen godkjent på veien...

... at du kan ha ønsker/preferanser som tilsier at DU vil "måtte" velge å ta med ekstra utstyr i forhold til "bare bone" er en helt annen sak. I så fall får du være ærlig nok til å si at bilen *slik du vil ønske å ha den utstyrt* vil komme på mer enn du kan/vil/ønsker å bruke på bilen.

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42
Fra 2019 kommer det så mange gode helelektriske alternativer på markedet (BMW, Volvo, Daimler - Mercedes) at Tesla bare blir en nisjeprodusent for spesielt interesserte. 

Lykke til med å finne noen av disse som blir billigere enn TM3 med tilsvarende utstyrspakker....
Model S 85D

NilsG

"3. Pris - det er nå (mai 2018) bekreftet fra Tesla at selskapet ikke leverer kjørbare biler til den prisen som var annonsert (35k USD), man må også betale for lakk (!), hjul (!!) og andre nødvendige deler til en bil (!!!). "

Nei, de leverer ikke innstegsmodellen enda, og så?
Betale for lakk. Det må du vel hos de aller fleste om du skal ha noe ut over standard. (Jeg har i hvert fall måttet betale ekstra for metallic...)
Betale for hjul. Ja, som hos de fleste må du betale for hjulsett nummer 2. De som annonserer med det inkludert har allerede lagt det inn i prisen på bilen ;-)
Tror jaggu du må betale for ekstrautstyr hos alle andre og!

Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

DagfinnN

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42
Det er flere årsaker til at jeg har kansellert. 1. Leveranseproblemer. Tesla er en bilprodusent som hverken har kompetanse eller kapasitet til å levere store antall av produkter som holder nødvendig kvalitet. 2. Kvalitet, det dukker stadig opp nye typer problemer med produktet. Den er heller ikke testet i og egnet for vinterforhold slik vi opplever det i Norge. 3. Pris - det er nå (mai 2018) bekreftet fra Tesla at selskapet ikke leverer kjørbare biler til den prisen som var annonsert (35k USD), man må også betale for lakk (!), hjul (!!) og andre nødvendige deler til en bil (!!!). Normal pris blir nesten det dobbelte (70k USD) ifølge Hegnar.no.

Fra 2019 kommer det så mange gode helelektriske alternativer på markedet (BMW, Volvo, Daimler - Mercedes) at Tesla bare blir en nisjeprodusent for spesielt interesserte.
Veldig fint at du har kansellert. Da slipper andre til i køen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

emurof

#108
Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42
Det er flere årsaker til at jeg har kansellert. 1. Leveranseproblemer. Tesla er en bilprodusent som hverken har kompetanse eller kapasitet til å levere store antall av produkter som holder nødvendig kvalitet. 2. Kvalitet, det dukker stadig opp nye typer problemer med produktet. Den er heller ikke testet i og egnet for vinterforhold slik vi opplever det i Norge. 3. Pris - det er nå (mai 2018) bekreftet fra Tesla at selskapet ikke leverer kjørbare biler til den prisen som var annonsert (35k USD), man må også betale for lakk (!), hjul (!!) og andre nødvendige deler til en bil (!!!). Normal pris blir nesten det dobbelte (70k USD) ifølge Hegnar.no.

1. De har jo allerede levert Model S og Model X. Model S sprengte poengskalaen hos Consumer Reports i sin tid. Hvorfor skulle de ikke klare det samme med Model 3?

2. Hvor har du det fra at Model 3 ikke vil være egnet under vinterforhold i Norge? Model S og X greide seg da fint?

3. Hvor er det bekreftet? Hvis det er denne artikkelen du tenker på så dikter jo Hegnar ganske friskt her. For eksempel feilsiterer de Musk. Man burde blir sjokkert over at journalister lyver, men man vet at de gjør det veldig ofte.

Hegnar påstand: "Å levere en Model 3 til utropsprisen på 35.000 dollar «vil få Tesla til å tape penger og dø,» skriver Musk på Twitter."

Det Musk faktisk skrev på Twitter: "Shipping min cost Model 3 right away wd cause Tesla to lose money & die. Need 3 to 6 months after 5k/wk to ship $35k Tesla & live."

Jeg har streket under det Hegnar utelot, nemlig nøkkelinformasjonen om at det gjelder situasjonen i dag. Når de får opp produksjonsvolumet tilstrekkelig så vil de kunne selge innstegsmodellen uten tap.

Så vil jeg gjerne vite hvor du har resten av det du skriver fra, altså om lakk og hjul og andre nødvendige deler. Hvilke nødvendige deler er det?

SitatFra 2019 kommer det så mange gode helelektriske alternativer på markedet (BMW, Volvo, Daimler - Mercedes) at Tesla bare blir en nisjeprodusent for spesielt interesserte.

Ja, det gjenstår å se da. De må først faktisk levere varene og ikke bare komme med fagre løfter. Og så får man se om de har blant annet superladernettverk og andre ting som Tesla tilbyr.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42Det er flere årsaker til at jeg har kansellert. 1. Leveranseproblemer. Tesla er en bilprodusent som hverken har kompetanse eller kapasitet til å levere store antall av produkter som holder nødvendig kvalitet.
Tesla har egentlig etterspørselsproblemer mer enn leveranseproblemer. Altså, de har for mye etterspørsel. Model 3 er den elbilen som produseres i størst skala i verden, men etterspørselen er helt ekstrem, dermed blir det lange ventetider.

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:422. Kvalitet, det dukker stadig opp nye typer problemer med produktet. Den er heller ikke testet i og egnet for vinterforhold slik vi opplever det i Norge.
Alle bilene til Tesla har fungert et sted mellom greit og supert på vinterforhold. Roadster var nok den svakeste, og så har det bare blitt bedre siden da. Min Model X er den beste vinterbilen jeg har kjørt, med en god margin. Det er kjempemorsomt å komme ut til varm bil, og så kunne kjøre på i alle forhold. Jeg kjørte gjennom 25 cm nysnø i vinter, og kjørte forbi en BMW som sto og spant i en bakke. Den har taklet alt jeg har gitt meg ut på.

Forøvrig testes så klart bilene i vinterforhold. Store deler av USA har ganske harde vintre. Og alt tyder på at kvaliteten bedrer seg veldig raskt.

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42Fra 2019 kommer det så mange gode helelektriske alternativer på markedet (BMW, Volvo, Daimler - Mercedes) at Tesla bare blir en nisjeprodusent for spesielt interesserte.
Nevn *en* konkurrent til Model 3 som kommer i nær fremtid. Jeg kjenner ikke til en eneste en. Hvis jeg skal gjette så kommer de første konkurrentene på markedet på begynnelsen av 2020-tallet, men jeg tør ikke være mer konkret enn det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LA3UX

Bare et par korte tilsvar til de som er litt "blinde" i forhold til elbil-markedet.
Både BMW, Ford, og Mercedes leverer biler i dagens marked (jeg kjører selv Ford elbil). Du kan også per mai 2018 kjøpe elbil hos Jaguar og Porsche blant premium-merkene, I 2019 kan du kjøpe elektrisk Volvo (den er allerede er under prøveproduksjon i Kina). Det var 6 alternativer til Tesla.

Så dette om kvalitet og vinterbruk. Det er veldig få mennesker i USA som opplever og vet hva norsk vinter er. Det bor f eks ca 600.000 personer i hele Alaska. Det er noe av årsaken til at Tesla ikke bryr seg om realistisk vintertesting. For en Texaner er vinter synonymt med + 5 grader og regn, det er ikke norsk vinter. Jeg har kjørt amerikansk bil i 20 år, dette er ikke noe nytt. Bare de store 4WD truckene tåler norsk klima, jeg har to slike.

Den som gidder sjekke litt på nettet finner at det er en rekke med kvalitetsproblemer ikke bare for TM3 men også for de andre modellene. Både Volvo og Mercedes kjører vintertester i Sverige i 25 minus grader på sine modeller. Derfor kan de også brukes i slike temperaturer.

Espen Hugaas Andersen

#111
Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26Bare et par korte tilsvar til de som er litt "blinde" i forhold til elbil-markedet.
Både BMW, Ford, og Mercedes leverer biler i dagens marked (jeg kjører selv Ford elbil). Du kan også per mai 2018 kjøpe elbil hos Jaguar og Porsche blant premium-merkene, I 2019 kan du kjøpe elektrisk Volvo (den er allerede er under prøveproduksjon i Kina). Det var 6 alternativer til Tesla.
Dette underforumet og tråden handler om Model 3. Altså en premiumbil i prisklassen 35-80k USD, der nærmeste konkurrenter er BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.

Ford er irrelevant da de ikke selger premium-biler (og forøvrig er det de leverer ganske ræva, med kort rekkevidde og ubrukelig bagasjerom). Mercedes leverer *ingen* elbiler og BMW leverer bare en liten bybil. Jaguar leverer bil der nærmeste konkurrent egentlig er Model S, deretter Model X. Porsche leverer ingen elbiler, men Mission-E ser ut til å bli en konkurrent til Model S, når den en gang kommer. Volvoen ser ut til å bli en lavvolumbil til høy pris.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26
Så dette om kvalitet og vinterbruk. Det er veldig få mennesker i USA som opplever og vet hva norsk vinter er. Det bor f eks ca 600.000 personer i hele Alaska. Det er noe av årsaken til at Tesla ikke bryr seg om realistisk vintertesting. For en Texaner er vinter synonymt med + 5 grader og regn, det er ikke norsk vinter. Jeg har kjørt amerikansk bil i 20 år, dette er ikke noe nytt. Bare de store 4WD truckene tåler norsk klima, jeg har to slike.

Den som gidder sjekke litt på nettet finner at det er en rekke med kvalitetsproblemer ikke bare for TM3 men også for de andre modellene. Både Volvo og Mercedes kjører vintertester i Sverige i 25 minus grader på sine modeller. Derfor kan de også brukes i slike temperaturer.

Jeg kan dele litt av egne erfaringer. Jeg har en Model S, og den har fungert helt glimrende om vinteren, både med fremkommelighet, kjøreegenskaper, pålitelighet og varme. Om den ikke har vært testet i vinterhalvåret, så er det da bare purely by accident at den er kanon om vinteren? Jeg kjører om lag 45-60 forskjellige biler årlig (pga. jobbreiser), og cirka halvparten av disse er om vinteren. Jeg kan ikke huske å ha vært borti en bedre vinterbil enn Model S, og jeg kan faktisk skryte på meg å ha prøvd endel. Også fra de merkene du nevner.

Ellers har jeg hatt Volvo, kjøpte en 2006 V50 fabrikksny. Kvalitetsmessig den største katastrofen jeg har eid (verre enn stort sett alle 15 andre jeg har hatt - tilsammen), og vet du hva den taklet aller dårligst? Vinter.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

emurof

#113
Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26Du kan også per mai 2018 kjøpe elbil hos Jaguar og Porsche blant premium-merkene

Å? De har levert biler på markedet alt mener du?

SitatSå dette om kvalitet og vinterbruk. Det er veldig få mennesker i USA som opplever og vet hva norsk vinter er. Det bor f eks ca 600.000 personer i hele Alaska. Det er noe av årsaken til at Tesla ikke bryr seg om realistisk vintertesting.

Og likevel rapporterer f.eks. Model S-eiere i Norge at det er en fantastisk vinterbil?

Dette spurte jeg deg jo om alt i dette innlegget, som du hoppet glatt over.

Jeg siterer: "Hvor har du det fra at Model 3 ikke vil være egnet under vinterforhold i Norge? Model S og X greide seg da fint?"

Og så kunne jeg gjerne tenke meg at du svarte på de andre spørsmålene jeg stilte deg i samme innlegg. For du er vel ikke her bare for å lire av deg spydigheter i stedet for å faktisk svare saklig på motargumentene du får?

Jeg merker at jeg begynner å bli rimelig lei av slike diskusjoner, der du har de som er negative til Tesla og som hele tiden kommer med nye påstander som de sjelden eller aldri følger opp som man ville gjort i en anstendig debatt. I stedet brukes forumet som en slags blogg der man legger ut nye ting hele tiden uten å følge opp diskusjoner man allerede har startet.

Særlig irriterende er det når disse kommer med spydigheter, for eksempel om at de som ikke godtar alle påstander som blir lagt frem er "blinde" og ikke forstår seg på elbil-markedet. Hva har skjedd med normal folkeskikk?

i05L0

Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26
Det er veldig få mennesker i USA som opplever og vet hva norsk vinter er.

Hele den nordlige østkysten av USA har til dels mye kaldere og tøffere vintre enn vi har. Jeg har selv opplevd flere slike både i upstate New York, i Massachusetts, New Hampshire og Vermont. Så har du hele Great Lakes-området som også er ganske så værhardt. For ikke å snakke om at det bor en hel del bilister i Canada - alt i alt et stort vintermarked for Tesla. 
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

navyelsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:31
Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26Bare et par korte tilsvar til de som er litt "blinde" i forhold til elbil-markedet.
Både BMW, Ford, og Mercedes leverer biler i dagens marked (jeg kjører selv Ford elbil). Du kan også per mai 2018 kjøpe elbil hos Jaguar og Porsche blant premium-merkene, I 2019 kan du kjøpe elektrisk Volvo (den er allerede er under prøveproduksjon i Kina). Det var 6 alternativer til Tesla.
Dette underforumet og tråden handler om Model 3. Altså en premiumbil i prisklassen 35-80k USD, der nærmeste konkurrenter er BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.

Nå er det ikke nødvendigvis slik at alle som venter på M3 ønsker seg en premiumbil á la BMW, Audi, Mercedes etc. Undertegnede ønsker rett og slett en fornuftig bil som er billig i drift til en overkommelig pris. Jeg er nok ikke alene i den båten. Rekkevidden har vært den store utfordringen de siste årene, men dette kommer seg hos flere av produsentene som etter hvert leverer 60 kWh batteripakker.

En passe stor elbil (ikke knøttliten bybil) med 4-500km rekkevidde og pris mellom 3-400.000 vil slå an uansett merke. Frem til nå var Opel/Chevy eneste som kunne levere, men den er av naturlige årsaker uaktuell i dag. Men i løpet av året og fremover dukker det opp modeller fra både Hyundai, Kia, Nissan som utfordrere. Flere kommer forhåpentligvis etter hvert som f.eks. VW og Volvo.

Så oppsummert driter jeg en lang marsj i "premiumfølelsen". Gi meg en rimelig elbil med lang rekkevidde så er jeg solgt! Sto tidligere optimistisk på venteliste for standardversjonen av M3, men har innsett at det tar altfor lang tid før denne blir tilgjengelig :(
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

DagfinnN

Sitat fra: emurof på onsdag 23. mai 2018, klokken 14:29
Sitat fra: LA3UX på onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26Du kan også per mai 2018 kjøpe elbil hos Jaguar og Porsche blant premium-merkene

Å? De har levert biler på markedet alt mener du?

SitatSå dette om kvalitet og vinterbruk. Det er veldig få mennesker i USA som opplever og vet hva norsk vinter er. Det bor f eks ca 600.000 personer i hele Alaska. Det er noe av årsaken til at Tesla ikke bryr seg om realistisk vintertesting.

Og likevel rapporterer f.eks. Model S-eiere i Norge at det er en fantastisk vinterbil?

Dette spurte jeg deg jo om alt i dette innlegget, som du hoppet glatt over.

Jeg siterer: "Hvor har du det fra at Model 3 ikke vil være egnet under vinterforhold i Norge? Model S og X greide seg da fint?"

Og så kunne jeg gjerne tenke meg at du svarte på de andre spørsmålene jeg stilte deg i samme innlegg. For du er vel ikke her bare for å lire av deg spydigheter i stedet for å faktisk svare saklig på motargumentene du får?

Jeg merker at jeg begynner å bli rimelig lei av slike diskusjoner, der du har de som er negative til Tesla og som hele tiden kommer med nye påstander som de sjelden eller aldri følger opp som man ville gjort i en anstendig debatt. I stedet brukes forumet som en slags blogg der man legger ut nye ting hele tiden uten å følge opp diskusjoner man allerede har startet.

Særlig irriterende er det når disse kommer med spydigheter, for eksempel om at de som ikke godtar alle påstander som blir lagt frem er "blinde" og ikke forstår seg på elbil-markedet. Hva har skjedd med normal folkeskikk?
Nå har jo Lars skjerpet inn reglene. Hva med å be han lese de negative udokumenterte påstandene som LA3UX strør om seg. Jeg er svært enig at dette skal være et konstruktivt forum som diskuterer saklig. Etter min mening bryter LA3UX dette. Han kan gjerne argumentere mot Tesla, men da må det være dokumenterte påstander og ikke slik skitt som at Tesla ikke egner seg for vinter. Det siste vet jo jeg er helt feil. Har aldri hatt en så bra vinterbil noen gang før.
I mars kjørte jeg Folldal, Rena, Elverum og Lillehammer, med starttemp på -36 og -15 ved ankomst Lillehammer!!
Ikke et eneste problem. Bilen ble varm og rutene isfrie på et blunk. Rekkevidden krympet ned til 380 km i stedet for sommerrekkevidde på 500. Det er helt greit når det så kaldt. Superladet som vanlig bilen opp til 90% på Lillehammer. Bilen var ferdig før jeg var ferdig med å spise. Fikk melding på app at det var stor trafikk på SuC (Birkenhelg) og gikk lydig ut og flyttet bilen :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Espen Hugaas Andersen

#117
Sitat fra: navyelsen på onsdag 23. mai 2018, klokken 15:09Nå er det ikke nødvendigvis slik at alle som venter på M3 ønsker seg en premiumbil á la BMW, Audi, Mercedes etc. Undertegnede ønsker rett og slett en fornuftig bil som er billig i drift til en overkommelig pris. Jeg er nok ikke alene i den båten. Rekkevidden har vært den store utfordringen de siste årene, men dette kommer seg hos flere av produsentene som etter hvert leverer 60 kWh batteripakker.

En passe stor elbil (ikke knøttliten bybil) med 4-500km rekkevidde og pris mellom 3-400.000 vil slå an uansett merke. Frem til nå var Opel/Chevy eneste som kunne levere, men den er av naturlige årsaker uaktuell i dag. Men i løpet av året og fremover dukker det opp modeller fra både Hyundai, Kia, Nissan som utfordrere. Flere kommer forhåpentligvis etter hvert som f.eks. VW og Volvo.

Så oppsummert driter jeg en lang marsj i "premiumfølelsen". Gi meg en rimelig elbil med lang rekkevidde så er jeg solgt! Sto tidligere optimistisk på venteliste for standardversjonen av M3, men har innsett at det tar altfor lang tid før denne blir tilgjengelig :(
Hvis man ikke er på jakt etter premiumbil, så er det en helt gyldig grunn for å velge bort Tesla. Forskjellige biler passer til forskjellige behov, og alle må forsøke finne den bilen som passer sine behov best.

Men det at man velger noe annet betyr ikke at Model 3 har konkurrenter. Hvis jeg trenger å frakte masse greier, og velger en VW Transporter i stedet for en Volvo XC90, så betyr ikke det at de er konkurrenter. En konkurrent må være i samme område på ting som karosseriform, størrelse, pris, ytelser, interiørkvalitet, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. mai 2018, klokken 15:25Hvis man ikke er på jakt etter premiumbil, så er det en helt gyldig grunn for å velge bort Tesla. Forskjellige biler passer til forskjellige behov, og alle må forsøke finne den bilen som passer sine behov best.

Jeg er heller ikke på jakt etter noen premiumbil. Jeg vil bare ha en god bil med god rekkevidde. Det betyr at Tesla i aller høyeste grad er aktuelt, selv om bilene kanskje ligger litt høyt i pris.

300-400.000 for Model 3 ville jeg vært mer enn villig til å punge ut med. Dessverre er det bare Model S som er realistisk å få tak i nå i dag.

Amoss

Sitat fra: navyelsen på onsdag 23. mai 2018, klokken 15:09
Sto tidligere optimistisk på venteliste for standardversjonen av M3, men har innsett at det tar altfor lang tid før denne blir tilgjengelig :(

Har vi fått noen klar indikasjon på at det vil ta nevneverdig lengre å få standardversjonen av TM3 her i Norge enn noen annen versjon?  Alle hint jeg har sett tyder på at standardversjonen vil være tilgjengelig omtrent på samme tid som vi vil få de første bilene her til lands +/- ett kvartal.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA