Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi E-Tron Quattro spesifikasjoner ifølge autobild

Startet av AudiTron, fredag 16. mars 2018, klokken 10:39

« forrige - neste »

PF

Noen som vet hvordan Audi pleier å gjøre det. Lansering 30.8, når kan man da begynne å bestille bil? Vil tro det går noe tid i mellom der?

Amatøren

Fra e-tron gruppen på Facebook:
SitatLitt nytt fra ryktebørsen:
- e-tron 55 (startmodell) med 265 kW (300 kW boost) 0-100 km/h: 6,6s (boost 5,7s) 95 kWh batteri
- fra 2019: e-tron 50 med 230 kW (250 kW boost) 0-100 km/h: 7,0s (boost 6,3s) 70 kWh batteri
- fra 2020: e-tron S med 320 kW (370 kW boost) 0-100 km/h: 5,1s (boost 4,5s) 95 kWh batteri

Pris i Tyskland (endelig fastsatt for e-tron 55): 79 900 Euro inkl. 19% moms. Hos forhandler fra slutten av januar 2019. Bestillinger fra midten av November 2018. Gjelder for Tyskland men det er grunn til å tro at tidslinjen er lik for alle land i Europa.

Bagasjerommet under panseret i front blir på 60l. Luftmotstand er 0,272 med vanlige speil og 0,268 med virtuelle speil.

Informasjonen er fra en tysk storforhandler som deltok på en forhandlerbriefing hos Audi i Ingolstadt og postet dette på et tysk forum.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

På det tyske forumet diskuteres det også angitt rekkevidde, og om dette er WLTP eller NEDC. For 55-modellen (lanseringsversjon) var det ikke oppgitt noe, mens 50=380km, S=415km.

55'ern har 34% større batterikapasitet enn 50, men veier nok også en del mer.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ELefant

#48
I den grad ovennevnte tall er korrekt, så var dette skuffende for min del. Jeg tenker da på rekkevidde (antar det er WLPT) og akselerasjon. I-Pace ha 480 km WLPT, eller ca.540NEDC. Tesla X100D har 565 NEDC, noe jeg trodde E-tron noenlunde skulle matche (480-500 WLTP). X100D gjør vel 0-100 på 4,9 og er en relativ tung bil pga FW. Ut fra akselerasjonstall og forbruk ser det ut til at E-tron 55 er en tung bil, eller at teknologien ikke er på høyde med Tesla? Kan 55 ha en betydelig lengre rekkevidde en 55S, forskjellen mellom 50 og 55S var ulogisk liten. Bilen blir i utgangspunktet også rimeligere en Tesla X100D (start 650` kr for 55?), så mulig noe av forklaringen ligger her. Er det bare meg som ble noe undrende?

Trabekelverket

Hvis dette stemmer var det veldig skuffende. Så dårlig akselerasjon på 55!

turfsurf

Sitat fra: ELefant på søndag 10. juni 2018, klokken 10:37
Kan 55 ha en betydelig lengre rekkevidde en 55S, forskjellen mellom 70 og 55S var ulogisk liten. Bilen blir i utgangspunktet også rimeligere (start 650` kr for 55?), så mulig forklaringen ligger her. Er det bare meg som ble noe undrende?
Forskjellen på 70 og 95 i rekkevidde bør være tilnærmet lik forskjellen i (netto) batterikapasitet. Altså opp mot 50 mil WLTP. Helt ulogisk med noe annet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HalvorV

Er det lov å være litt skuffet hvis dette er reelle tall?
Ikke det at man trenger sub 5 sek... men det er nå engang standarden for de litt dyrere elbilene.
Tesla Model Y Perfomance

Pingle

#52
Sitat fra: HalvorV på søndag 10. juni 2018, klokken 13:36
Er det lov å være litt skuffet hvis dette er reelle tall?
Ikke det at man trenger sub 5 sek... men det er nå engang standarden for de litt dyrere elbilene.

Det er selvfølgelig lov å være skuffet. Audi har vel lovt en bil som konkurrerer godt og vel med Jag og Tesla, og 5,7 s til 100 km/t er ikke helt teslatall.
Likevel: Jeg er ikke sikker på hvilken av disse modellene min relativt spreke dieselbrenner dobler 0-100-tiden til, men det kan godt være mer enn det dobbelte av e-tron 50 uten boost.
Realistisk er det ikke det jeg savner oftest heller. På langkjøring er evnen til å ta svinger på en måte som ikke får ungene til å sende sprutbrekninger i nakken min viktigere for når jeg kommer frem, enn 0-100. Samt rekkevidde (opp mot 500 er lovende), ladehastighet og utbredelsen av ladenettverk. 
På bykjøring kommer jeg akkurat like raskt frem, pga rødt lys i alle lyskryss for alle som sykler raskere enn en elsykkel.

For all del, jeg bor langt nord for Sinsen (og Dovre), så råkjøringen døde med innføringen av fotobokser på alle strekninger hvor man forsvarlig kan kjøre fort, barn i baksetet og for det meste mange svingete veier ellers.

Så, jeg gleder meg fortsatt til å se hvordan bilen blir - og er mer opptatt av antall liter bagasjerom enn antall kW og antall s fra 0-100.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Amatøren

For meg er 0-100 ikke så relevant da jeg har vokst i fra det å være opphengt i det.

Derimot så er rekkevidde som er viktig sammen med innvendig plass.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ELefant

For meg er det mye mer en teknologisk sammenligning enn et behov for et lyskryssmonster. Audi med sin «Vorsprung durch teknik» og uttalelse om «Alt Tesla gjør kan vi gjøre bedre» (eller var det VW?) gjør dette til en interessant kamp/ sammenligning. Når det er sagt - ut fra alle rykter som verserer tidligere i denne tråden, lar jeg ovennevnte tall være nok et rykte. Det er noe som ikke stemmer her (rekkevidde). Jeg har store forventninger til bilen i alle tilfelle, spesielt når det kommer til opplevd kvalitet og komfort. Har Tesla i dag, men er langt over «lyskryssalderen».

Touring

Ut fra den skadefrekvensen på Tesla så er det kanskje like greit. Har en kompis med ludicrus og prøvet den.  Var faktisk for kjapp. Ble mer passasjer en sjåfør når det stod på som værst.

HalvorV

Det er selvfølgelig ikke noen dealbreaker, men de har jo gått høyt ut med hvor fantastisk denne bilen skal være i forhold til konkurrentene... og hvis man da bommer på noe så lett målbart.
5,noe er godt innafor når deg gjelder å få ungene til å kaste opp.
Selv blir jeg uvel av full spiker med en P-Tesla.. men det er jo noe med å kunne hvis man en og annen gang vil.
Litt som med motorsykkel, kjøres stort sett fornuftig men du verden så morro å slippe løs galskapen av og til.
Tesla Model Y Perfomance

Stikkkontakt

Blir det Audi så blir det garantert en S. Tipper mer ekstrautstyr langt på vei rettferdiggjør merprisen.

Touring

En bil på over 2.2 tonn blir aldri en sportsbil uansett om den har en million hester. Så lenge den er rimelig kjapp og kjøre forbi så rekker det. Skal jeg kjøre sportslig  (dvs på bane) bruker jeg M2en. Vil aldri ta Audien med på det uansett.

Pingle

Sitat fra: HalvorV på søndag 10. juni 2018, klokken 18:13
Det er selvfølgelig ikke noen dealbreaker, men de har jo gått høyt ut med hvor fantastisk denne bilen skal være i forhold til konkurrentene... og hvis man da bommer på noe så lett målbart.

Mistenker at det er noe med det målbare her.
Hadde byggekvalitet og kjørekomfort (raskt hhv familietempo) vært like objektivt målbart i sanntid  som 0-100, ville de tallene vært mer attraktive.
Dessverre er dette subjektivt, og erfaringsbasert, så selv om biltypen i beste fall var mandagsbil for tre eller fem år siden, vil produsenten si de har fikset problemet.
Neser a la Pinocchio har de dessverre ikke, så vi kan ikke engang måle evnen til å snakke sant☺
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA