Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-tron dårligst i klassen lading?

Startet av hemi, mandag 23. april 2018, klokken 22:34

« forrige - neste »

S.S

#15
Info jeg har funnet på nett:

Bilen støtter 16 A trefas 400 V = 11 kW, og 32 A Enfas 230 volt = 7,2 kW.
(Den har 3x16A trefas 400V ladere, der 2 kan sammenkobles for 32A enfas 230 V lading)

Ekstrautstyr:
2 stk 11 kW = 22 kW ladere. (Som Tesla sin dobbellader)

Ulikt Jaguar, som bare har en enfas 32A lader, og kun får 3,6 kW på 400 V 16 A nett.

Orbit

Fra samme epost som @hemi viser til:
SitatEtter den nye, og strengere, WLTP-syklusen oppgir man nå en rekkevidde på godt over 400 kilometer for Audi e-tron. Bekreftet rekkevidde kommer i forbindelse med bilens verdenspremiere i august.

SitatFor mest mulig effektiv hjemmelading av elbil vil vårt råd alltid være å installere en industrikontakt fremfor lading med vanlig husholdningskontakt (schuko).
Det var et dårlig råd. Nyinstallasjon i dag bør være en type-2 ladestasjon (som uansett ikke blir stor forskjell i pris fra minimumsløsning med industrikontakt + b-vern)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carkub

Gode nyheter.
Audi og spesielt Audi Tyskland kunne trengt seg et kommunikasjonskurs; uttalelser som at elbiler ikke er egnet for å trekke henger, at begrensninger i bilen gir lading på maks 10 A og tekst på de norske nettsidene «NÄSTA KLIV FÖR AUDIS FÖRSTA HELT ELDRIVNA BIL» overselger ikke akkurat.

Nå gjenstår det nesten bare å håpe på gode nyheter når det gjelder pris, det kommer vel tidligst 30/31 august?!
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Vegar Beider

Sitat fra: Orbit på mandag 30. april 2018, klokken 20:00
SitatFor mest mulig effektiv hjemmelading av elbil vil vårt råd alltid være å installere en industrikontakt fremfor lading med vanlig husholdningskontakt (schuko).
Det var et dårlig råd. Nyinstallasjon i dag bør være en type-2 ladestasjon (som uansett ikke blir stor forskjell i pris fra minimumsløsning med industrikontakt + b-vern)

Hvorfor er en type-2 ladestasjon bedre enn industrikontakt? Laderen er vel uansett ombord i bilen? Hva er det denne ladestasjonen bringer av merverdi?
Jeg har ikke peiling på dette, og har ikke skjønt hva denne ladestasjonen gjør, annet enn at den koster en haug. Ser frem til å bli opplyst.

turfsurf

Det er vel minimale forskjeller, men man slipper risiko for slitasje på kontakt/støpsel. I tillegg kan hjemmeladestasjoner ha mulighet for forskjellige former for styring og lastdeling. Så litt sikrere og litt flere muligheter. Selv har jeg Tesla Wall Connector koblet til 230V trefase med industrikontakt, og sover ikke dårligere av den grunn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Som turfsurf allerede har nevnt, gir ladestasjonen støtte for lastdeling med strømforbruket i resten av huset, evt andre elbiler dersom du har mer enn én. Det vil ofte være eksisterende hovedsikring, og ikke bilen, som begrenser hvor fort du kan lade med nye elbiler. En industrikontakt er helt kurant dersom du allerede har det, men for nyinstallasjon gir ladestasjonen (selv om den hovedsaklig er en tilsvarende kontakt med annen formfaktor) en del ekstra:

  • Unngår mulighet for brukerfeil hvor industrikontakten trekkes ut under pågående lading (lysbue, oksidering på kontakt)
  • Unngår mulighet for brukerfeil hvor laderegulatoren (klumpen på ladekabelen når du bruker industrikontakt) ikke henges opp med separat vektavlastning
  • Industrikontakt er lite brukt på ladeutstyr som følger bilen, utenom Tesla (UMC). Alle biler kan kjøpe tredjepartsutstyr for å bruke industrikontakt (ca 5000 kr), mens en ladestasjon kan benyttes med det utstyret en allerede har.
  • Industrikontakter er ikke pirkesikre, og skal derfor henges ganske høyt opp på veggen for å være ute av rekkevidde for barn. Høyden kan være et problem for enkelte brukere (dersom det er aktuelt å ofte plugge inn/ut på industrikontaktsiden, for eksempel ved bytte mellom biler med forskjellig plugg på bilsiden, eller når kabel skal med i bilen).
  • DSB anbefaler ladestasjon (mode 3), dersom en har lyst til å høre på dem.

Ulempen med ladestasjon er først og fremst materiellprisen; ca 6000 kr for selve stasjonen, mot 1500-2000 kr for en industrikontakt og det påbudte jordfeilvern type-B. For begge alternativer kommer i tillegg kabling, arbeid etc i området 5-10000. Så totalt koster nok en ladestasjon i området 30% mer enn en industrikontakt. Dersom bilen ikke har orginal ladekabel for industrikontakt, spises differansen opp av kostnaden med å kjøpe en slik kabel.

(Og så skal jeg ikke avspore denne tråden mer, over til e-tron  :laugh:)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:30
Ulempen med ladestasjon er først og fremst materiellprisen; ca 6000 kr for selve stasjonen, mot 1500-2000 kr for en industrikontakt og det påbudte jordfeilvern type-B.

Da er man heldig. De fleste elektrikere insisterer på å levere jordfeilbryteren selv, og da som regel en type som koster 3-5000,-.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tellus

Bruk mittanbud.no. Ikke noe problem å få tak i elektrikere som installerer godkjent utstyr du har skaffet selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA