Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimeligste lagringsløsning for solcelleanlegg?

Startet av zbk, fredag 16. mars 2018, klokken 07:56

« forrige - neste »

zbk

Jeg har fundert på hva som faktisk er den rimeligste løsningen (pr. kWt) for en eventuell energilagringsløsning til solcelleanlegget hjemme?

Det enkleste virker selvfølgelig å være et anlegg med en gammel elbilbatteripakke eller enda enkleer en PowerWall, men er det andre lagringsløsninger som er (betydelig) rimeligere pr.kWt?

Jeg har anlegget på et (uoppvarmet) uthus, så i mitt tilfelle kommer ikke plassforbruk/vekt spesielt høyt opp på kravlista :-)

Det eneste kravet er egentlig at kosten for strømmen man får tilbake er sammenlignbar med strømprisen  8)

Er det andre brukbare batterityper som er billigere i produksjon? Kan man bruke andre lagringsmetoder?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på fredag 16. mars 2018, klokken 07:56
Jeg har fundert på hva som faktisk er den rimeligste løsningen (pr. kWt) for en eventuell energilagringsløsning til solcelleanlegget hjemme?

Det enkleste virker selvfølgelig å være et anlegg med en gammel elbilbatteripakke eller enda enkleer en PowerWall, men er det andre lagringsløsninger som er (betydelig) rimeligere pr.kWt?

Jeg har anlegget på et (uoppvarmet) uthus, så i mitt tilfelle kommer ikke plassforbruk/vekt spesielt høyt opp på kravlista :-)

Det eneste kravet er egentlig at kosten for strømmen man får tilbake er sammenlignbar med strømprisen  8)

Er det andre brukbare batterityper som er billigere i produksjon? Kan man bruke andre lagringsmetoder?

Den rimeligste løsningen er å droppe lagring, siden du får mer betalt for den strømmen du eksporterer enn det du sparer på den du bruker selv (jeg får f.eks 1,- pr. kWh for eksporten). Dermed vil du tape penger på å lagre den og bruke den selv, selv om lagringen var helt gratis...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Jeg er fullt klar over at det pt. er mer lønnsomt å eksportere strømmen  8), men jeg lurer bare på om det finnes løsninger som er rimeligere enn LiIon-batterier for lagring om man skulle ønske å ordne det.

Kanskje trykkluft hadde vært gøyalt  :o
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Den mest kosteffektive løsningen er vel å bruke taket til solfangere i stedet for solcellepaneler, og lagre varme i stedet for strøm...?

Har ikke regnet på blybatterier, men de er jo iallfall billige i innkjøp, tar mye plass og er tunge.

Fikk forøvrig tak i batterier fra en mobilbasestasjon som hadde stått på fjellet et sted, med dieselgenerator. Kjøpte fire stykker  ~220Ah AGM for 500,-/stk. Har de på solcelleanlegget på hytta. For rackmontering med skrupoler i front. 53kg hver. De var to år gamle. Hender det dukker opp slikt rundt forbi, men tilstand og så videre er jo en utfordring, og for et stort boliganlegg så vil det kreves vanvittige mengder med batterier.

ravn

Hva med en bruke en Vehicle2Grid chademo boks, kjøpe seg en velbrukt trilling og bruke den som batteribank :)

Det er iallefall noe jeg vurderer med min aldrene mer eller mindre ubrukte trilling (står parkert 6 av 7 dager).
Hadde det bare vært mulig å få tak i en v2g lader.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

geear

Mener det er en eller annen juridisk utfordring med det der, så lenge du skal være tilkoblet grid samtidig. Trodde ikke det var lovlig i Norge enda - eller at det ikke finnes kjøretøyer som har riktig sertifisering på den fronten.

Sverre Grevskott

Det du må ha er vel en automatic grid disconnect switch som sørger for å koble fra strømnettet om nettet går ned. Victron og SMA har løsninger på dette. Jeg skal selv prøve å få godkjent en victron switch (har godkjenningene fra tyskland og UK) Denne har 2 uavhenginge kretser for frakobling, så kan ha 2 uavhengige kontaktorer for frakobling for dobbel barriere

Elbil batterier koster endel å komme igang med, du må ha BMS og ladeinverter, men så koster det ca 1000kr/kwh i batterier.. (15000 for et trillingbatteri)
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

elektrolux

Sitat fra: zbk på fredag 16. mars 2018, klokken 07:56
Jeg har fundert på hva som faktisk er den rimeligste løsningen (pr. kWt) for en eventuell energilagringsløsning til solcelleanlegget hjemme?

Zappi, eller rettere sagt Myenergi har lang erfaring med å dirigere slik overskuddsenergi inn på VVB og etterhvert elbilens batteri:


https://www.youtube.com/watch?v=mLerLhl89tk
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Sverre Grevskott

Vanligste løsningen i dag det :) Du får 1kr/kwh i fratrekk på strømregningen på de første 5000 kwh levert, som da blir trukket fra når du forbruker strøm om høsten/vinteren/våren. Måten de kan gjøre dette på regner jeg med er at de registrerer seg som grønn kraft produsent, og dermed får grønne sertifikater for strømmen du produserer. Dette er for dyrt til at det er lønnsomt for alle forbrukere med noen få kwp anlegg.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA