Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer zapcharger, noen her som har?

Startet av Morbus, torsdag 15. mars 2018, klokken 13:10

« forrige - neste »

Morbus

Sitter å vipper litt på gjerdet om jeg skal gå for en zapcharger, eller en "dum" boks.
Jeg ser zapcharger har åpent api, og det er dette + wifi på den som gjør at jeg heller mot en slik.

Har smarthusløsning hjemme, og tenker det ville vært både kult og nyttig å kunne se status/forbruk/historikk på ladingen.

Er det noen har som har en slik som kunne vist meg noen screenshots av app og webportal?

elektrolux

Går ut fra at du har sett på denne linken?

https://www.zaptec.com/no/zapcharger-pro/

Der er likevel mye mellom en Zapcharger pro og en dum ladestasjon, ikke minst Zappi som nesten kan karakteriseres som en light versjon til hjemmebruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Morbus

Det er pro utgaven jeg tenker på ja. Har sjekket linkene.
Lurer på om portalen er 'brukbar' om det er verdt pengene ift en dum lader.

Morbus

Det høres veldig bra ut. Da blir det nok en slik en gitt.
Jeg tenker jo bare å ha en lader, selv om jeg ser disse kanskje er mer rettet mot større anlegg der man kan fordele last mellom ladere.

Counterpointer

Fordeler og ulemper i forhold til Zappi ?

Er det mest vesentlige pris på boksen?

Counterpointer


trykkertor


Morbus

Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. mars 2018, klokken 16:24
Fordeler og ulemper i forhold til Zappi ?

Er det mest vesentlige pris på boksen?

Zappi er vel heller ikke "smart" i den forstand at den er på nett med wifi. Hvertfall klarte ikke jeg å finne noen antydning til at den hadde disse mulighetene.

elektrolux

#8
Det er riktig at Zappi ikke har sin egen sky løsning. Derimot har den sin egen lokale trådløse nett med ca 100m rekkevidde der inntil 6 enheter kan kobles til. En hub er under utvikling for integrasjon mot internett og dermed app slik jeg forstår det.

Zapchargeren er selvfølgelig i stand til å integreres mot et solcelleanlegg, men om Zaptec vil bruke resurser på den fronten betviles. De jobber nok med å perfeksjonere lastballlansering og betalingsløsninger i større anlegg.

For meg framstår Zappi som den løsningen som gir privatbrukeren mest mulig kontroll over eget forbruk og lastregulering av egenprodusert strøm mellom biler og med Eddi også til VVB.

En annen kjekk funksjon er boost som gir full ladestyrke i x antall kWt før den går tilbake til minimum ladestyrke i Eco, eller null lading i Eco+. Nyttig om en trenger bare litt påfyll for å rekke gratis lading på jobben, eller om en trenger bare litt rask lading etter jobb i tilfelle en skal ut. Blir det ikke tur ut likevel går da ladingen over til 6A resten av natten.

I tillegg viser Zappi alltid siste lading i kWt, noe som er kjekt å ta en kjapp titt på sammen med km telleren for å se forbruket på kjøretøyet. Har selv oppdaget servicebehov på bremser på denne måten når forbruket plutselig øker. Ser en slikt kan en undersøke nærmere ved å ta på hjulene etter en lengre kjøretur for å oppdage om energi går med til oppvarming av disse i stedet for framdrift. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA