Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Panoramatak med solgardin?

Startet av Pilot, torsdag 15. mars 2018, klokken 07:59

« forrige - neste »

Pilot

Trodde panoramatak kom uten solskjerming, men Jaguar har følgende tekst:

"Det faste panoramaglasstaket i full størrelse gir en lys og romslig følelse, i tillegg til bedre oversikt over naturen rundt deg.

Det herdede glasset er sotet for å opprettholde en komfortabel kupétemperatur og beskytte passasjerene mot solstråler. Elektrisk drevet solskjerming er også tilgjengelig for de som ønsker mer privatliv."

Forhandleren mener at panoramatak har fotoceller som dimmer automatisk og dermed ingen solskjerming.

Noen som vet?  :)

S.S

Står mye rart rundtomkring i konfiguratorer og ellers på nett.  Ikke tro alt du leser eller hører fra Jaguar representanter. De enten gjetter eller har feil info om alt mulig annet og.  Jeg anbefaler å dra og se på bilen for å danne deg et inntrykk.

Jeg har vært i bilen.  Den har ikke taktrekk under glasstaket, jeg så heller ingen muligheter for å få det, pga utformingen rundt taklyset/antennen.
Det sies at glasset er isolert, om det stemmer aner jeg ikke.  Men det er veldig mørkt, ikke behov for mer solskjerming på våre breddegrader.

mariowing

Jeg synes det var så mørkt at det nesten ikke var noe vits. Spent på hvor mye lys som faktisk kommer inn utendørs, litt vanskelig å få ordentlig inntrykk av det under neonlysene på utstilling. Ville heller hatt gardin enn så mørkt tak. Men det er jo kult og annerledes at taket går helt bak og faktisk "vrir" seg rundt antenna. Så noe solgardin er det ikke plass til, uansett hva du har hørt ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Amatøren

Kan "Elektrisk drevet solskjerming er også tilgjengelig for de som ønsker mer privatliv." være at det er bygget som LCD panel så påført spenning bestemmer dimming/mørkheten på glasset?

Er det skikkelig konstruert LCD funksjon så kan det justeres trinnløst og ikke bare av/på.

Kan jo da være at uten dimming så er det et ganske mørkt glass og ved dimmbar funksjon så kunne det være noe lysere til mørkere.

Hvem vet.... Tiden vil vise.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Eller fotokromatisk som på briller. Altså at glasset blir mørkere under lys.

PS  sidevinduer foran på den norske bilen er dobbelt laminert. Tipper takvinduet også. Var sånn på min tidligere Citroen. Vesentlig mindre vindstøy enn Tesla med skiboks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Ville ikke satsa penger på hverken fotokromatisk eller dimbart uten at de hadde skrytt av det.  Var uansett mørkt glass innendørs og, hvilket gjør at jeg tviler på fotokromatisk.  Men veldig stilig. Og er det isolert slipper vi kuldetrekk fra det.

Counterpointer

Jaguar sier at det blir mørkere ved lyspåvirkning. Det er ikke spesifisert om det er forokromatisk eller aktivt elektrisk.

Salgssjefen på Insignia spurte en av de engelske teknikerne om dette på mitt spørsmål på førvisningen.
Det er også blitt sagt at glasstaket er bedre isolert enn metalltaket.....

Vind

#7
Fra engelsk Jaguar website:
Sitat
Infrared absorption
The full-length panoramic roof absorbs UV light so there is no need for a blind: It keeps the cabin cool and increases headroom
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sarepta

Sitat fra: Vind på søndag 18. mars 2018, klokken 18:42
Fra engelsk Jaguar website:
Sitat
Infrared absorption
The full-length panoramic roof absorbs UV light so there is no need for a blind: It keeps the cabin cool and increases headroom

Jeg fikk høre av forhandleren at bilen ikke var konstruert for fast tak og at glasstaket derfor både ga bedre støydemping og bedre isolasjon.

Gordon Retriever

Panoramatak uten gardin betrakter jeg som en fordel, siden det erfaringsmessig har lett for å dugge i glasstaket om vinteren om man kjører med lukket gardin.

Fraværende gardin krever selvsagt at selve glasstaket er tilstrekkelig tonet til at man ikke føler man må ha den ekstra avskjermingen fra gardinen.  I tillegg må ikke toningen være så kraftig at det er vanskelig å se ut (noe jeg faktisk har opplevd på noen få biler...).

LAD

Har noen sittet i en bil uten soltak? Jeg kan fortsatt legge dette til som tilvalg, men er i tvil om det er noe vits, greit med lys, men det kan bli for mye ref. en youtub omtale fra Portugal som sier at for sterk lys gjør at man for problemer med å lese infoskjermen i midtkonsollen. Og er det stor høydeforskjell her?

+ man sitter jo ikke å ser opp hele tiden heller , ihvertfall ikke når man har  skiboks:-)


bmw2002

Er det fotokromatisk på Model S? Synes personlig det er for mørkt

Gordon Retriever

Godt spørsmål - jeg tror ikke det.  Forøvrig enig i at TMS faller i kategorien "for mørkt".

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 13. juni 2018, klokken 18:32
Er det fotokromatisk på Model S? Synes personlig det er for mørkt
Er ikke helt sikker på om I-Pace er så mye lysere enn f.eks Tesla ift hvor mørkt glasset er, men har kun sett I-Pace inne med sterke lysrør over som muligens gjør glasset ekstra mørkt. Blir spennende å se på første prøvekjøring ( om ca 14 dager

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA