Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

App - styring: hva tror vi kommer?

Startet av Carkub, søndag 25. februar 2018, klokken 10:17

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: thomanie på torsdag 15. mars 2018, klokken 13:22
Det ble sagt i dag at e-tron kommer med Audi On Demand, "som gir mulighet til å bestille oppgraderinger til bilen via My Audi-appen".
https://www.tu.no/artikler/na-er-prisen-pa-audis-elbil-klar/432708

Uklart hva "bestille oppgraderinger" betyr i denne sammenhengen - høres mest ut som aktivering av funksjonalitet som ikke var aktivert ved kjøpstidspukt, årets navi kart, ++, mer enn kontinuerlig software patching...?


Jeg har lyst til å kjøpe en ferdig bil, der alt utstyr jeg har betalt for virker fra dag én. Ikke at jeg må vente halvannet år på regnsensor, vindusviskere som virker etc, så at den evt ikke kommer med mulighet til å laste ned absolutt alt over nett gjør ikke meg noe. Jeg er heller ikke interessert i energisløsingen ved å miste mange prosent batterikapasitet selv om bilen står stille uten å brukes fordi den driver med ting helt på egen hånd.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

samotholt

No problem, kjøp en bil fra 90-tallet. Ingen oppgradering mulig  8)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Crown

Sitat fra: samotholt på torsdag 15. mars 2018, klokken 17:13
No problem, kjøp en bil fra 90-tallet. Ingen oppgradering mulig  8)

Nå er det forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Jeg har forresten en 70-tallsbil hvis jeg vil ta en pause fra moderne teknologi :) Det jeg mener er at jeg ikke har behov for å være kontinuerlig betatester, det er hovedgrunnen til at X har utgått, sammen med fwd og den dårlige finishen. Alle de små detaljene som skal fikses i en softwareoppdatering en gang og ting som fungerer halvveis inntil videre hadde irritert vettet av meg. Eller ting som virker som plutselig slutter å virke etter en oppdatering, som radio som står på på full styrke eller sensorer som slutter å virke der de virket før. Men ja til flest mulig styringsmuligheter via appen, og ja til softwareoppdateringer som jeg selv bestemmer, og strømforbruk som jeg selv har kontroll over.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

samotholt

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Carkub

Jeg mener det må gå an å ha to tanker / ønsker i hodet på en gang:

1) Programvare bør være ferdig og godt uttestet ved leveranse av biler (ikke fraværende eller i beta som Tesla litt for ofte har valgt).

2) Programvaren bør likevel kunne oppdateres OTA, uten å møtte dra innom forhandler hvor en må betale service-teknikker dyrt for dette. Selv om programvare er ferdig ved leveranse av bilen, skjer teknologiutviklingen raskt. Bilen skal vare i mange år, og å tro at man har tenkt på alle fremtidige behov idag blir naivt.

Jeg liker å se på bilene som kommer fremover som «smarttelefoner på hjul» og da blir sammenlikningen med telefoner relevant- veldig kjekt å slippe å dra innom en telefon-forhandler (og betale dyrt) for å oppdatere operativsystemet med sikkerhets-fikser, nye funksjoner etc.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

S-max

Forstod på selger at eksempelvis laserlys og massasje i setet var tenkt levert som «on demand» utstyr.
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA