Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pendlerbil?

Startet av ..., onsdag 14. mars 2018, klokken 21:37

« forrige - neste »

...

...

Rævedilter

Eg pendler 25000 km i året med min X (vel 100 km pr. dag) , men har ingen alternativ med kollektivtransport.
Sparer rundt 35-40000 i diesel, bompenger & veiavgift i året, og nedskriver bilen over 10 år.
Da tilsvarer dette ein fossilbil til ca. 300-400 000, så for meg går dette ut på ca. det samme. Sparer litt tid pga. kjøring i kollektivfeltet.

Lader heime kvar natt (13A ein fase fra TWC) og av og til på jobben (15A einfase) når eg får lengre kjørerturer og ikkje klarer å komme meg ajur med å lade heime. Bruker av og til SC i helgene nok til at eg kjem meg heim igjen, lader med 3 fase 230 i V kobling fra TWC på hytta som gjer 4,2 kW meiner eg. Kun kortvarige rekkeviddeangstanfall i begynnelsen. (TWC - Tesla Wall Charger)

Alexxx

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 14. mars 2018, klokken 22:30
Eg pendler 25000 km i året med min X (vel 100 km pr. dag) , men har ingen alternativ med kollektivtransport.
Sparer rundt 35-40000 i diesel, bompenger & veiavgift i året, og nedskriver bilen over 10 år.
Da tilsvarer dette ein fossilbil til ca. 300-400 000, så for meg går dette ut på ca. det samme. Sparer litt tid pga. kjøring i kollektivfeltet.

Lader heime kvar natt (13A ein fase fra TWC) og av og til på jobben (15A einfase) når eg får lengre kjørerturer og ikkje klarer å komme meg ajur med å lade heime. Bruker av og til SC i helgene nok til at eg kjem meg heim igjen, lader med 3 fase 230 i V kobling fra TWC på hytta som gjer 4,2 kW meiner eg. Kun kortvarige rekkeviddeangstanfall i begynnelsen. (TWC - Tesla Wall Charger)

Forventer du å ha bilen i 10 år? Hvis ikke, når kunne du tenke deg å selge den?

Rævedilter

Håper den fungerer tilmitt behov i 10 år ja.

o.b.lix

Bruker X til å pendle med, 80 km hver vei. I tillegg en del kjøring til kunder, så bilen går 40.000 i arbeidssammenheng i året, og ca 10.000 i tillegg i privat sammenheng.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Trustno1

Jeg hadde vært mer bekymret for verditapet om du ikke kjørte mange km pr år.

Hele poenget med å eie en bil må jo være å forflytte seg, og om du fordeler kostnad pr km ved 10.000km pr år kontra 30.000km pr år så kommer du garantert mye bedre ut av det med sistnevnte.

geear

Sitat fra: Trustno1 på torsdag 15. mars 2018, klokken 19:39
Jeg hadde vært mer bekymret for verditapet om du ikke kjørte mange km pr år.

Hele poenget med å eie en bil må jo være å forflytte seg, og om du fordeler kostnad pr km ved 10.000km pr år kontra 30.000km pr år så kommer du garantert mye bedre ut av det med sistnevnte.
I dette tilfellet er det 15 min kjøretur og tog mot 30000km/år på en Model X. Da kan du ikke bruke det resonnementet. Han må sette en verdi på merverdien i å slippe tog, spart månedskort, glede over en model x, sparte penger på alternativ bil etc, og se om det er verdt 120k/år i verditap på X-en.

olavxxx

Jeg "småpendler" med X, kjørt 2000km med den siden 22. des.
Men den får seg en t/r myrkdalen i helgen, samt et par t/r nordfjordeid i påsken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA