Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

SHN

#435
Ser på nettsiden til Ionity at Elverum har åpnet.  
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Rollep

Sitat fra: haggen på mandag 30. mars 2020, klokken 11:57
Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 17:15
Sitat fra: gr på søndag 29. mars 2020, klokken 16:43
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P

Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity. Er ihvertfall helt sikkert ikke en som må betale disse prisene selv, eller som kan fkturere kostnadene til firmaet.

I så tilfelle kan jeg informere om at jeg får fremdeles fastpris hos Ionity, til og med lavere priset enn Ionity sin fastpris, ved å bruke Chargepoint. Så inntil videre må han tolerere å se meg med min Hyundai Kona ennå en stund.
Nei, han har bare forstått hva ionity er laget for, og det trodde jeg var belyst såpass grundig allerede at det overrasker meg at det er mange som fortsatt ser Ionity's oppgave å dekke sine behov for å ladde lokalt. Ionity skal være ett lade alternativ for langkjøring og først og fremst for medlemene av nettverket.
Men la meg prøve å illustrere;
La oss si at du er Tesla og jeg er f.eks. Audi. Jeg ser med missunnelse på ditt ladenettverk og ser at det var jammen en god ide og bygge ett ladenettverk som bare du har tilgang til som gir dine kunder en kjempefordel når de skal ut og kjøre langt. Det gir jo deg en flott konkuransefordel når du skal selge dine biler. Det vil jeg også ha, slik at jeg også kan selge biler som kan kjøre langt. Men EU sier at alle må få tilgang, så jeg gjør en avtale med dem at de betaler en bitte liten andel mot at alle, inkludert hovedkonkurrenten Tesla, får lade der. Men så tenker jeg at vent nå litt, da får jeg jo ikke noe fortrinn i forhold til andre hvis alle andre får like god tilgang til laderne mine! Hovedkonkurenten får faktisk enda bedre laddemulighet siden de har både sitt eget helt alene og i tillegg får tilgang til mitt, og jeg betaler for utbyggingen av det. Hmmm tenker jeg, hva kan jeg gjøre med det skal tro? Jeg kan jo gjøre en del av det veldig spesielt og utvikle 800V teknologi som ett teknisk konkurranse fortrinn, men det holder nok ikke. Så da har jeg vist bare ett kort jeg kan bruke og det er pris setting. Så derfor setter jeg prisen for ikke medlemmer til 8 kroner. Da kan alle benytte laderne som en nødløsning om de må ha strøm og deres foretrukne ladeoperatør(SC, BKK, GK, Fortum, CK etc) ikke er tilgjengelig akkurat der, samtidig som jeg oppnår det som var hensikten min med å bygge Ionity nemlig å gi mine kunder gode lademuligheter på langtur til medlemspris. 
Hvis dette fortsatt er vanskelig å forstå så gir jeg egentlig opp...
Takk, endelig en til som har forstått hensikten med Ionity nettverket  :+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

automat

Sitat fra: Rollep på lørdag 04. april 2020, klokken 17:52

Takk, endelig en til som har forstått hensikten med Ionity nettverket  :+1:

Det er vel strengt tatt ikke Ionity som er problemet her, men Audi. De sier jo at vi driter i deg etter ett år, deretter må du betale en dyr årsavgift (oppstykket i 12), for å få gunstig tilgang til ladeklubben. Porsche har vel 3 år inkludert, og det er jo langt mer spiselig. Hva de andre Ionity-medlemmene lander på er vel fortsatt ukjent.

Så kan man selvfølgelig diskutere hvor lenge en bilprodusent skal pleie et gammelt kundeforhold ved å sponse ladetilgang.

Og Tesla har tydligvis en helt annen tankegang rundt dette enn de etablerte bilprodusentene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Det er ikke sponsing, det er innbakt i prisen. Så kan du velge om du vil betale nå eller senere - etter behov. Problemet er at behovet skal være ganske stort året gjennom for at det lønner seg. Med andre ord er det heller sponsing andre veien, ved at de som kjøper bil og benytter Ionity så lite at det egentlig ikke lønner seg, blir med på spleiselaget for de andre.

automat

Litt som å betale skatt altså. Der betaler man også for tjenster man ikke nødvendigvis bruker.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Jau, men poenget er uansett at det er noe man betaler for, og sånn er det jo hos Tesla også. Er vel ingen som tror at 1,70 per kWh dekker Installasjons- og driftsutgiftene. Derfor er det også interessant å se hva som skjer med biler som er solgt tidligere, fra VAG, Kia, BMW, Hyundai osv., spørs om de får tilgang.

z4rd

Fra Tesla sin offisielle policy rundt Supercharging:

Tesla er forpliktet til å sikre at Superchargeren aldri vil være et fortjenestesenter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Hvis det var svar til mitt innlegg, så er det ganske stor forskjell på å dekke (gå i null) og fortjeneste. Men hva Ionity har som mål vet jeg ikke, om de bare skal gå rundt eller om de også skal tjene penger...

Magnus Hansen

Ionity har uttalt mål om å tjene penger. Se feks dette intervjuet:

Sitat

What's your profitability timetable?


When we are talking about infrastructure, it's typically longer than getting returns from selling vehicles. It's a huge investment, and we are at the very early stage of EV market penetration. It might take years to become profitable, but we are very confident we will achieve this by taking a strategic, longer-term approach.




https://europe.autonews.com/suppliers/ionity-boss-eyes-cities-new-tech-partnerships-ev-infrastructure-builder


Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 05. april 2020, klokken 11:47
Ionity har uttalt mål om å tjene penger.
Det blir spennende hvordan det går, når det er Rollep og vennene hans som skal sørge for det, pluss de som havner «i uløkka» og må nødlade.

Lars C. Krogenæs

#445
Da er det 4 stk. Ionity hurtigladere på Circle K Elverum

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Er dette de første Ionity-laderne som ikke er fra Tritium i Norge, men som Ionity selv har designet og fått ABB til å produsere?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

JorgenM

Nydelig :)

Dette er i alle fall de første BMW Designworks-laderne i Norge. Planen var å starte med dem i slutten av 2020, men planene har kanskje blitt framskyndet.

Ionity bestilte 324 slike stolper i januar.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

#447
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:20
Da er det 4 stk. Ionity hurtigladere på Circle K Elverum

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Er dette de første Ionity-laderne som ikke er fra Tritium i Norge, men som Ionity selv har designet og fått ABB til å produsere?
Ser ut som parallellparkering på de 3? 

Hvem betaler man til: Ionity eller CircleK, kan man velge når det atår begge klistremerker på?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. april 2020, klokken 13:01
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 05. april 2020, klokken 11:47
Ionity har uttalt mål om å tjene penger.
Det blir spennende hvordan det går, når det er Rollep og vennene hans som skal sørge for det, pluss de som havner «i uløkka» og må nødlade.
Går nok helt fint, jeg har mange venner :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

scholro

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 07. april 2020, klokken 11:03
Nydelig :)

Dette er i alle fall de første BMW Designworks-laderne i Norge. Planen var å starte med dem i slutten av 2020, men planene har kanskje blitt framskyndet.

Ionity bestilte 324 slike stolper i januar.

Nei, de ble også installert på Høydalsmo (E134) hvis jeg ikke tar feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA