Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. november 2019, klokken 19:40
Om man snakker om brems og nye strategiutforminger etter det tynne greiene de har smurt utover nå  må jeg si meg fryktelig skuffet over hva en så stor konstellasjon presterer. Med så mange merker og potensielt finansielle muskler burde de ha alle muligheter til å langt overgå det amerikanske merket.

Når de ser på layout og pågang på Teslas ladere lurer jeg litt på hva de tenker. Mener de det er helt feil? Tenker de at folk bare kan ha det så godt på utfartsdager? Vil de vente til biler takler 3-400kW og krever kortere ladepause?
Som vordende CCS bileier er dette ekstremt skuffende å lese.

Fokuset så langt har vært på hovedfartsårer, og det har de dekket nå. Husk at det finnes mange andre som også installerer CCS-lynladere - Circle K, Grønn Kontakt, Fortum, Bkk.

Ionity er mye viktigere i resten av Europa enn i Norge.

Panduck

Sitat fra: xyzzy på lørdag 23. november 2019, klokken 12:39
Ionity er mye viktigere i resten av Europa enn i Norge.

Nå gjelder vel denne "bremsen" i hele Europa, ikke bare Norge?

Øyvind.h

#347
Usikker på om jeg er enig i at hovedfartsårer nå er dekket med så stor avstand mellom ladere og så få stolper på hver plass. Et ferdig nettverk er ikke følelsen jeg får når jeg ser på kartet over Norge og Sverige. Følelsen er mer "hva er absolutt minimum".

Det finnes flere CCS aktører, men jeg hadde tro på at Ionity skulle være ledestjernen. Et samarbeid mellom mange gigantiske bilprodusenter som virkelig kunne laget et massivt nettverk.
Felles for alle aktørene er at de satser litt smått og tynt. Jeg nevnte det i en annen tråd nylig - knutepunktet strandtorget ved E6 Lillehammer. Et slikt sted hadde fortjent 40-50 lynladere (dog trafikale utfordringer). Nå kommer det 3.
Et annet eksempel er Liertoppen. Der skal det etableres ladeinfrastruktur for Tesla samt kommerse ladere. 40 stolper eller noe sånt. Noen som tør gjette på hvor mange kommerse stolper som kommer opp og hvor mange fra amerikaneren?

Kanskje jeg virker litt sutrete, men jeg er vant til å kjøre bekymringsfritt på kryss og tvers i Norden. En del av dette innebærer å ikke risikere å måtte kjøre videre fra sted til sted for å lade. Det innebærer trygghet på forhånd å vite at det er så mange stolper der jeg tar pause at det alltid er ledig. Plug and play. Den tryggheten føler jeg ikke med 4-6 stolper når absolutt alle merker skal dele på dem. Feilraten virker også veldig mye høyere.

Btw - det blir CCS bil okkesom fra mai. Men det blir en ny hverdag ift hurtiglading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 07:48
Det finnes flere CCS aktører, men jeg hadde tro på at Ionity skulle være ledestjernen. Et samarbeid mellom mange gigantiske bilprodusenter som virkelig kunne laget et massivt nettverk.

Jeg tror dette (samarbeid mellom mange gigantiske bilprodusenter) er hovedproblemet for Ionity.
Det meste av erfaring tilsier at det aldri vil fungere for store firmaer å samarbeide om et produkt som er kritisk for utviklingen av hver av dem.  For hver krone f.eks VW spytter inn i Ionity så er de med på å hjelpe f.eks KIA bilister til bedre brukeropplevelser.   Hadde det enda vært bare de tyske produsentene så kunne jeg kanskje ha forstått det, men nå som de har både Ford og Hyundai/Kia med på laget så virker det fullstendig idiotisk som strategi å satse på felles ladeinfrastruktur. Jeg tror ikke VW forsto hvor viktig ladeopplevelsen for brukeren er, når de inviterte de andre til å bli med på dette.

En annen sak er at beslutningprosessene internt i Ionity må jo være et rent helvete, når de skal forholde seg til eiere fra Korea, USA og Tyskland som alle sikkert har sterke meninger om både det ene og det andre. Heldigvis har de ikke sluppet inn Franskmennene og Italienerne og Japanerne også (enda i alle fall), da ville det jo blitt enda mere morsomt.
Internasjonale forskjeller i bedriftskulturer og ledelsesfilosofier skal man ikke kimse av, i verste fall havner man i fengsel hvis noen føler seg tråkket på tærne... (Nissan)

Jaja - tror jeg skal gi meg her nå... :)


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kristian O

Kan ikkje fri meg fra tanken om det fortsatt er litt vondt i vilja. Det virker som at det skal være upraktisk å kjøre elbil.
Har ikkje sett på kartet, men korleis er Ionity samanlikna med Tesla i 2014/2015?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Magnus Hansen

Synes jo det også har vært jevnt lavt ambisjonsnivå på antall ladere per lokasjon. Greit de har gjort klar for flere ladere, men når du bygger ut en lokasjon med 4 ladere så har du ikke veldig tro på at det skal bli mye elbiler på veien i nær fremtid. Folk har hatt tro på at Ionity skal bli en supercharger aktig ladesinfrastruktur, men ser ut til å bli bare enda en aktør i en fragmentert ladestruktur

automat

Sitat fra: goggo på søndag 24. november 2019, klokken 10:42

Jeg tror dette (samarbeid mellom mange gigantiske bilprodusenter) er hovedproblemet for Ionity.
Det meste av erfaring tilsier at det aldri vil fungere for store firmaer å samarbeide om et produkt som er kritisk for utviklingen av hver av dem.  For hver krone f.eks VW spytter inn i Ionity så er de med på å hjelpe f.eks KIA bilister til bedre brukeropplevelser.   Hadde det enda vært bare de tyske produsentene så kunne jeg kanskje ha forstått det, men nå som de har både Ford og Hyundai/Kia med på laget så virker det fullstendig idiotisk som strategi å satse på felles ladeinfrastruktur. Jeg tror ikke VW forsto hvor viktig ladeopplevelsen for brukeren er, når de inviterte de andre til å bli med på dette.


Finansieringen av Ionity kan løses hvis de medvirkende bilprodusentene vil. Feks. ved at de betaler 1000 Euro pr bil de produserer til Ionity, som ingangsbillett for en akseptabel brukerpris for lading. Biler fra andre produsenter (som Tesla) betaler blodpris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rollep

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 24. november 2019, klokken 13:23
Synes jo det også har vært jevnt lavt ambisjonsnivå på antall ladere per lokasjon. Greit de har gjort klar for flere ladere, men når du bygger ut en lokasjon med 4 ladere så har du ikke veldig tro på at det skal bli mye elbiler på veien i nær fremtid.
Så langt har de jo hatt helt rett, de 4 laderne på hver stasjon står som regel ledige. Selv har jeg aldri sett mer en maks 2 som har vært i bruk, og da gjerne av Model 3 biler som lader raskere og gjerne også billigere enn på sine egne Tesla ladere.

Simen1

Jeg ser at flere her reagerer på antall Ionity-ladere per sted. Jeg vil forsvare Ionity her og mener det ligger rasjonelle grunner bak antallet.

1. Høna og egget. De må ha god dekning i betydningen ingen mørke soner som ikke lar seg passere uten å lade på andre måter. Dvs. de må spre laderne ganske jevnt utover.

2. Ionity har neppe ubegrenset budsjett å bygge for. De er nødt til å velge med omhu både antall steder og antall ladere per sted. Jeg vil hevde at det er mer nyttig med 20 ladere på 5 lokasjoner enn 20 ladere på 2 lokasjoner. Som følge av budsjett-begrensning vil økt samlokalisering gå direkte ut over avstand mellom laderne og da er vi tilbake til punkt 1.

3. Ionity satser bevisst på elbiler som kan lade med høy effekt. Høy ladeeffekt lar seg per i dag ikke kombinere med små batterier. Høy ladeeffekt betyr altså stor batterikapasitet (det kan selvsagt endre seg med framtidige batterityper). Det betyr at avstandene mellom Ionity-laderne kan være betydelig høyere enn for 50 kW-ladere og at folk må kjøre lengre for å ha behov for hurtiglading. 1 MWh energi representerer ca 5000 km rekkevidde. Én 150 kW Ionity-lader kan i teorien leverer så mye rekkevidde til kundene på 6,66 time. 50 kW-ladere må ha 3 ladere for å kunne levere fra seg like mye rekkevidde til kundene, på samme tid. Én ionity-lader kan altså tilsvare tre 50 kW-ladere.

4. Forskjell i bruk. Ionity-kompatible biler kan kjøre typisk 2-300 km før man trenger å lade. Elbiler med mindre ladeeffekt kan kjøre typisk 100-200 km før de trenger å lade. Statstisk vil altså en større andel av turene med Ionity-bilene klare å nå destinasjonen uten bruk av hurtiglading. Så når 1 Ionity-lader kan levere ut like mye rekkevidde som 3 stk 50 kW-ladere så er altså forskjellen i bruk ennå større. Kanskje 1:4 eller 1:5. For etappe nr 2, vil også Ionity-kompatible biler ha større sannsynlighet for å nå destinasjonen uten ytterligere hurtiglading.

Alt i alt er behovet for antall Ionity-ladere betydelig lavere enn for 50 kW-ladere, selv med samme antall potensielle kunder. Denne forskjellen vil bare øke når 350kW-variantene blir mer vanlig og ikke minst biler som kan utnytte effekten blir vanligere.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Kristian O

Tesla startet vel stort sett med 8 uttak pr stasjon i 2013 med betydelig mindre finansielle midler enn Ionity? Synes det vitner om forskjell i ambisjoner.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Magnus Hansen

Sitat fra: Kristian O på søndag 24. november 2019, klokken 18:11
Tesla startet vel stort sett med 8 uttak pr stasjon i 2013 med betydelig mindre finansielle midler enn Ionity? Synes det vitner om forskjell i ambisjoner.

Nettopp. Og alle poengene til Simen1 vedr biler med høy ladehastighet og lang rekkevidde har alltid vært sånn det har vært for tesla. Likevel har de bygd ut mye mer aggressivt.

Storg

Man kan jo ikke sammenligne Tesla og Ionity heller. Tesla startet som det eneste seriøse alternativet for Tesla eiere, da det var veldig få andre måter/steder å lade.

Ionity er I en helt annen situasjon. I Norge og Europa så er det mange selskaper som konkurrerer om å levere hurtiglanding, mens det var ikke mange som konkurrerte om Tesla kundene.

Derfor er det ikke unaturlig at Ionity ser på hva de skal gjøre. De behøver jo ikke å sløse bort pengene heller.

Begynner man å summere lokasjoner fra Circle K, Ionity, Fortum, Grønn Kontakt osv. Så tipper jeg at man fort er oppe i over 59 lokasjoner som er det Tesla har. Problemet er jo at det ikke er like enkelt og greit som hos Tesla med så mange ukoordinerte leverandører.

Situasjonene er den samme i resten av Europa, mange som bygger. Defor virker det som det ikke skjer så mye. Ionity er bare en av mange leverandører, de skal ikke dekke behovet til alle. Fastned, Fortum, Eon osv, skal også bidra. Hvis ikke det finnes flere CSS lynlader lokasjoner totalt i Europa enn Tesla Supercharger ennå. Så er jeg ganske sikker på at det skjer i løpet av 2020. På tross av hva ionity gjør og ikke gjør.

Roy Aasen

Tesla:
484x Supercharger med CCS (mangler noen som ikke er ombygd enda. Tilsammen +/-495)

Andre:

Tilsammen i Europa: 604x CCS HPC +100 kW
Av disse er : 519 x CCS HPC +150 kW
Og av disse igjen er 206x CCS HPC + 350 kW

Counterpointer

Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 19:24
Begynner man å summere lokasjoner fra Circle K, Ionity, Fortum, Grønn Kontakt osv. Så tipper jeg at man fort er oppe i over 59 lokasjoner som er det Tesla har. Problemet er jo at det ikke er like enkelt og greit som hos Tesla med så mange lokasjoner.
Hvis du summerer disse og sammenligner så ser det bedre ut, men hvor mange ladere er i drift og hvor lang er køen?

Jeg har nå brukt sporadisk alle de nevnte aktørene siden 2014 og det er ikke skjelden det er problemer på de andre og bank i bordet har jeg stått i kø hos Tesla 1 gang og har ALDRI ikke fått startet lading.

Ionity startet bra, men nå virker det som de mister fremdrift og avventer mer trafikk på lokasjonene. Nå for tiden har Cirkle K mye mer fremdrift og de kan jo også tilby butikk og sitteplasser også på alle sine lokasjoner.

Øyvind.h

#359
1. Ja det er jo nettopp dette jeg er kritisk til. Hvorfor ikke legge opp infrastuktur først, når man vet modellene er på vei/allerede i salg? Å smøre tynt utover har jo vært regla siden 2012 for alle bortsett fra ett merke. Jeg har erfaring med slik tynn smøring med få ladere og god avstand. Det er elendig sammenlignet med tett og mange stolper. I hvert fall om man vil kjøre bekymringsfritt med nær fossilbil fleksibilitet.

2. De har sikkert ikke ubegrensede budsjetter, men er det for lite å forlange at Daimler/Mercedes, BMW Group, Ford, VW, Audi og Porsche bruker mer penger på å muliggjøre problemfri og rask lading i Europa enn Tesla gjør alene? Det er jo gigantiske konsern med enorme overskudd. De burde jo ha alle forutsetninger for å bygge et ladenettverk som får supercharger-nettverket til å se ut som en liten fjert. Tesla er en mygg fra USA sammenlignet med denne konstellasjonen. Om de ikke vil tjene penger på lading på sikt eller føler det faller for langt fra kjernevirksomhet kan de jo bare selge nettverket en gang i fremtiden.

3. Slik har Tesla hatt det i mange år allerede. Dette handler ikke om 50kW ladere. Bilene som kommer fra merkene bak Ionity har store batterier, akkurat slik Tesla leverer.

4. Glem 50kW nettverket, det er ikke tema her. Det er ikke behov for enten eller, det er både og. Både tett og mange. Selv om jeg kan kjøre fint 25-30 mil betyr ikke det at det passer med 25-30 mil mellom hver lader. Og må man lade helt opp for å være sikker på å nå neste lader blir det jo mer tidkrevende. Ladestasjonene må stå tett OG ha mange stolper. Det er enkelte steder Tesla har stor avstand mellom ladere. Det er ingen god løsning. Bare spør eiere som må lade helt opp for å nå neste lader. Og det er der Ionity legger seg nå.
På langtur står laderne nå så tett at jeg fint kan hoppe over både 1,2 og 3 lokasjoner. Eksempelvis Oslo-Hafjell hvor jeg passerer 42 ladere på Nebbenes, 16 på Lillehammer og 20 i Øyer.


Den skuffende konklusjonen man kan dra av satsningen så langt er at de store bilprodusentene ikke ser på hurtiglading som noe konkurransefortrinn. Det er ikke interessant for dem hvordan brukerne kommer frem, for hadde det vært interessant hadde de brukt 5 minutter på å studere Teslas nettverk og prate med eiere. Kanskje et par uker i en bil fra Tesla og kjørt litt langturer også, så hadde de kanskje lært litt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA