Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

Simen1

#135
Sitat fra: Porsgrunn på fredag 14. september 2018, klokken 22:35
Sitat fra: Simen1 på fredag 14. september 2018, klokken 20:55Tja, la oss si de har budsjettert å bygge 48 ladere per tidsperiode. Da vil jeg heller ha 6 på 8 lokasjoner enn 8 på 6 lokasjoner.
Ganske sikker på at de ikke budsjetterer på den måten :)

8 lokasjoner med 6 stolper er vesentlig dyrere enn 6 lokasjoner med 8, siden mye av kostnadene er omtrent de samme uavhengig av om du setter opp et par stolper til.
Sannheten er nok et sted i mellom.

Investeringsutgifter som ikke skalerer med antall ladere: Byråkrati i forbindelse med søknadsprosess og anbudsprosesser, ferdigtesting.

Investeringsutgifter som skalerer med antall ladere: Anleggsbidrag til trafo, graving og kabling ut fra trafo, kjøp av parkeringsareal, innkjøp av ladere og fundamenter.

Jeg tror summen av de grønne utgiftene er mye større enn de i rødt.

Når det kommer til driftskostnader så vil energikostnaden, effektkostnaden dominere over fastleddet, mens servicekostnadene vil skalere omtrent med antall ladesteder (reisekostnader for servicefolkene).

Merk at jeg ikke foreslår 1 ladere 48 steder, men 6 ladere på 8 steder fremfor 8 på 6 steder. Og ingen her har vel tenkt det andre ytterpunktet ennå, 48 ladere på ett sted.

Poenget er bare at de bør fokusere på å "dekke landet" slik at man ikke har uoverkommelige "hull" i ladenettverket, altså strekninger lengre enn rekkevidden uten ladere.

Først når Norge er "dekket" bør de adressere køproblemet ved å øke antall ladere og ladesteder der behovet er størst.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Porsgrunn

Siden dette etter hva jeg forstår skal komme som lastbalanserte systemer skalerer ikke anleggsbidrag og trafokostnad lineært, men hopper mer opp til neste trinn når kapasiteten er nådd.

Mange av utgiftene blir mindre per enhet når det er flere. Graving og tildekning av grøft f.eks blir mer eller mindre det samme om du putter 6 eller 8 kabler i den.

Vi ser sånn jeg ser det starten på hvordan fremtidens hurtiglading blir her. Strategisk plasserte ladestasjoner med god kapasitet istedenfor få ladere per sted som er spred tynt utover. Det er en grunn til at vi siden 60 tallet har hatt en konstant nedgang i antallet bensinstasjoner, det fungerer rett og slett bedre med større stasjoner plassert ved hovedtrafikkårene.

Dersom vi samtidig kan få utnyttet elbilens fordel ved å få saktere lading steder vi står parkert kan dette bli mye bedre enn bensinbilene noen gang har hatt det.


Simen1

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 15. september 2018, klokken 13:00
Siden dette etter hva jeg forstår skal komme som lastbalanserte systemer skalerer ikke anleggsbidrag og trafokostnad lineært, men hopper mer opp til neste trinn når kapasiteten er nådd.

Mange av utgiftene blir mindre per enhet når det er flere. Graving og tildekning av grøft f.eks blir mer eller mindre det samme om du putter 6 eller 8 kabler i den.

Vi ser sånn jeg ser det starten på hvordan fremtidens hurtiglading blir her. Strategisk plasserte ladestasjoner med god kapasitet istedenfor få ladere per sted som er spred tynt utover. Det er en grunn til at vi siden 60 tallet har hatt en konstant nedgang i antallet bensinstasjoner, det fungerer rett og slett bedre med større stasjoner plassert ved hovedtrafikkårene.

Dersom vi samtidig kan få utnyttet elbilens fordel ved å få saktere lading steder vi står parkert kan dette bli mye bedre enn bensinbilene noen gang har hatt det.
Porsgrunn: Anleggsbidrag skalerer ikke lineært med effekt, men ikke på grunn av lastbalansering. Laderne skal jo kunne lade det antall biler samtidig som antall ladere tilsier. Samtidighetsfaktoren skal regnes som 1 i slike anlegg eller så risikerer man at effektbryteren til hele anlegget slår ut når det plutselig blir fult. Årsaken til at anleggsbidraget ikke skalerer lineært er at det er nesten like mye jobb å etablere en 250 kW trafo som en 1600 kW trafo. Men materiellkostnadene skalerer likevel ganske lineært.

Det koster _nesten_ like mye per meter grøft om man legger 6 eller 8 kabler i den. På grunn av passiv kjøling skal kablene ha en innbyrdes avstand som gjør at grøfta med 8 kabler blir litt bredere enn den med 6. Bredere grøft = mer masse = koster mer. Man skal også grave noen flere meter med grøft for at kabelen skal rekke frem til de to siste.

Jeg er helt enig i at man bør bygge ladestasjonene ved knutepunkter langs hovedveiene, men det er veldig veldig langt før det nærmer seg halvparten så mange hurtigladesteder som det finnes bensinstasjoner her i landet. Spesielt 350 kW-ladere. Og selvsagt enig i at saktelading bør være normalen for det aller meste av kjøring, men nå sporer vi vel av her..

Jeg antar de låner litt erfaringer fra andre ladestasjoner og velger størrelse og lokasjon ut fra forventet behov. Likevel må de ikke se seg blind på å bygge i folketette områder, det er jo på langtur, mellom de folketette områdene det er mest behov for hurtiglading. Det er også et vesentlig ankepunkt mot kjøp om man ikke får ladet på visse strekninger. For eksempel E6 gjennom Nord-Trøndelag slik som det var bare for et par år siden om man hadde bil med 24-30 kWh batteri.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Porsgrunn

#138
Jeg mener ikke å være frekk Simen men jeg strever med å forstå hva du vil frem til, da jeg ikke ser den helt store uenigheten.

Den eneste uenigheten jeg muligens ser er at du kanskje ønsker en større distriktsprioritering. Det er jeg i tilfelle enig i at er viktig både for by og land, men det er Enova sin oppgave frem til det om ikke alt for lang tid gir forretningsmessig mening alle steder.

Jeg synes det er fantastisk at de nå kommer med ladere og systemer deres etablerte konkurrenter for få år siden sa det var useriøst å tenke seg. At de i tillegg ser ut til å ha mange nok per lokasjon til å lage et marked istedet for å henge etter er viktig og flott, selv om de nok vil kunne erfare at det kreves enda flere når 60 kWh+ bilene blir vanlige.

Diskusjoner om hurtigladere bør spres utover eller være flere per lokasjon, ja til og med diskusjoner om flere tregere hurtigladere fremfor raske, har vært tatt mange ganger her oppigjennom årene.

Når det nå kommer noen som ønsker å bygge etter den modellen noen av oss tenker er fremtidsrettet blir jeg kanskje litt hårsår når jeg ser tendenser mot en diskusjon mer i retning av færre, fler steder og mer i distriktene, beklager det.

Brukere kommer når tilbudet er der, de kan umulig komme før. Fler biler og nye biler mer fristende for folk som kjører mye og langt vil akselerere det hele. Viktige hull som må dekkes på veien dit er Enova sin jobb.

Personlig tror jeg hurtiglading er et marked hvor en eller noen få på sikt vil ta hele markedet. De som vil vinne kundene er blant de som har finansielle muskler og tørr satse. Det er ikke sikkert Ionity er en av vinnerne men jeg har vondt for å se at det kan bli noen av de som forsetter å bygge ladere slik det har vært vanlig frem til nå.

Simen1

Ja, vi er nok ganske enige (6*8 vs 8*6 er jo ikke store forskjellen uansett).

I hurtiglade-sammenheng ser jeg på distriktene som transportetapper mellom de folkerike (og dermed elbilrike) tettstedene. Byer er jo som regel destinasjoner, ikke transportetapper (selv om mange transportetapper går via byer). Distriktsprioriteringen henger altså sammen med hvor jeg mener hurtiglading er mest nyttig i en startfase.

I en senere fase når antall biler med 350kW-lading når et vist antall begynner det å bli køtendenser og dermed behov for flere ladere per sted og avlasting med flere lokasjoner. Prioritert rekkefølge bør altså være:
1. Dekke landets E-veier
2. Øke kapasiteten der det oftest dannes kø
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: Simen1 på søndag 16. september 2018, klokken 00:50
Ja, vi er nok ganske enige (6*8 vs 8*6 er jo ikke store forskjellen uansett).

Har du sett hvor mange bensinpumper det er på bensinstasjoner? Og hvor mye kortere biler står der? Dette t.o.m. på stasjoner som kun betjener gjennomfartstrafikk. Det er unødvendig kostbart å bygge få ladere om gangen. Å måtte stå i kø fordi man valgte feil ladestasjon er unødvendig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Hvordan man skal kunne unngå kø, og hvor mange ladere som bør være på hvor mange steder er diskusjon om vi har i Norge. Det vesentlige med Ionity er ikke at de bygger ladere i Norge, men at de bygger et nett over hele Europa, som trengs for at elbiler skal ta over.

På min tur gjennom Tyskland måtte jeg vente 10 minutter på en lader for at en annen bil skulle bli ferdig. Aldri kø på noen andre, selv om det kun var en 50kW lader der. På de fine FastNed stasjonene i NL så jeg aldri en eneste elbil. Det virket som overkill med 2 ladere pr lokasjon. Når det begynner å komme til det punkt at det i Tyskland blir kø på en ladestasjon med 6 ladere, vil dette problemet bli løst på en eller annen måte. For nå kan vi heller sette pris på at dette nettet i det heletatt kommer.

Simen1

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. september 2018, klokken 07:29
Sitat fra: Simen1 på søndag 16. september 2018, klokken 00:50Ja, vi er nok ganske enige (6*8 vs 8*6 er jo ikke store forskjellen uansett).
Har du sett hvor mange bensinpumper det er på bensinstasjoner? Og hvor mye kortere biler står der? Dette t.o.m. på stasjoner som kun betjener gjennomfartstrafikk. Det er unødvendig kostbart å bygge få ladere om gangen. Å måtte stå i kø fordi man valgte feil ladestasjon er unødvendig.
Som jeg har detaljert ganske godt over her, er det IKKE nevneverdig dyrere å bygge 6 ladere 8 plasser enn 8 ladere 6 plasser.

Bensinstasjoner har et helt annet marked og det er i praksis aldri noe problem å komme fra A til B fordi det mangler bensinstasjoner der. Det lengste stykket jeg vet om er over Saltfjellet med 9 mil mellom beninstasjonene på hver side. Ingen bensinbiler har i nærheten av så kort rekkevidde.

Poenget mitt er bare at utbyggingen i første fase bør unngå sorte hull i ladekartet som er uoverkommelige, kø eller ikke. Deretter kan de fokusere på køreduserende tiltak. Riktig fokus til riktig tid osv. Det er jo ikke sånn at det blir kø på 350 kW-laderne den første uka 350 kW-biler leveres her i landet. Det tar jo lang tid før køproblematikken dukker opp. Men et av de viktigste spørsmålene seglerne av slike får fra potensielle kunder er "kan jeg kjøre fra A til B og fra C til D osv uten å måtte ty til trege 50 kW ladere". Da bør svaret være et rungende ja, uansett hvor i landet A, B, C og D er. Er svaret nei, blir det straks tyngre å få solgt disse bilene.

Som sagt, riktig fokus til riktig tid. Det tar lang tid før køproblemet kommer snikende.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: Simen1 på søndag 16. september 2018, klokken 12:41
Som jeg har detaljert ganske godt over her, er det IKKE nevneverdig dyrere å bygge 6 ladere 8 plasser enn 8 ladere 6 plasser.

Leste argumentene dine, er ikke sikker på at konklusjonen din er riktig uten å ha sett ett budsjett. Uavhengig av dette er det mye dyrere å bygge først 6 ladere for så å bygge ut med ekstra ladere kort tid i etterkant.

Bedre å bygge ut godt med kapasitet med en gang. 50kW ladere innimellom er ingen krise.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Simen1

Jeg ser for meg denne strategien:
1. Få 50 kW ladere med relativt lang avstand i mellom, men nok til at selv 24 kWh biler kommer seg i mellom med god margin (vinterføre etc), til landet er fulldekket.
2. Deretter bygge ut større stasjoner i mellom de eksisterende med flere ladestolper og gjerne noen med høyere effekt også.

Eller sagt på en annen måte:
1. Fjerne de sorte hullene i ladekartet
2. Motvirke kødannelse

I den rekkefølgen. Det går selvsagt an å ha to tanker i hodet samtidig og la det være en glidende overgang mellom 1 og 2, der pressområdene får økt kapasitet samtidig som de siste sorte hullene i kartet lappes.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

JorgenM

#145
Ionity-stasjon på Circle K Ringdalskogen (på E18 mellom Sandefjord og Larvik) har fått status Under Construction.

10 Live
17 Under Construction
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trapper

#146
Circle K Ringdalskogen ligger langs E18 mellom Sandefjord og Larvik, ikke i Porsgrunn.

https://ionity.eu/en/where-and-how.html

JorgenM

Takk, har oppdatert posten min nå.
Google-søk som returnerte Ringdalskogen AS med adresse Porsgrunn som jeg stolte blindt på  :angel:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Carkub

Nå har Gol kommet opp som under bygging i kartet til ionity  :+1:
Mangler i hovedsak en på Dombås og/eller i Østerdalen så er jeg ganske fornøyd allerede.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Panduck

Circle K Dal skulle være av de aller første, og ingen tegn til aktivitet der. Skuffende. Rett oppi veien for oss, så ikke det aller viktigste for oss, men alikevel :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA