Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

Panduck

Etter å ha brukt autocharge i Nederland og sett hvordan det fungerte, er jeg ikke totalt overbevist. Jeg sparte ingen tid i forhold til å lese av en brikke, registreringen måtte jeg uansett gjøre mot leverandøren, oppstart med FastNed app (før jeg fikk på plass autocharge) var kjemperask (den appen var gjennomtenkt). Jeg ble uansett stående å se på at ladingen startet ok, så jeg sparte overhode ingen tid. Og med autostart, hvordan skal du avslutte ladingen? Hos fastned gjøres dette ved å trykke stopp på laderen. Dette betyr at hvem som helst kan avslutte din lading. Skal man unngå dette, må man uansett ha app / brikke, og da bør man også starte ladingen med den.

Det FastNed virkelig gjør riktig, er "bensinpumpe" plassering av laderne, ingen rygging nødvendig, ingen problem med henger osv.

geear

Høres ut som CCS-løsningen fortsatt har en vei å gå i forhold til Tesla sin, hvor man tar håndtaket på ladekabelen, plugger det i bilen, låser og går, får pushvarsel på mobilen når bilen har nok strøm til å kjøre videre til destinasjon, og lading avsluttes ved å trykke på knappen på ladepluggen etter bilen er låst opp. Det er dit en må på alle elbiler.

mariowing

Enig at det med å avslutte ladingen ikke er helt bra, det er en risiko for at hvem som helst kan avslutte ladingen.

Det at det tok lang tid første gang er jo naturlig (siden du må registrere deg), det er hvor lang tid det tar alle de neste gangene som er det mest interessante. Og der kan jeg ikke se at det skal ta nevneverdig mye lenger tid enn hos Tesla?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Panduck

Sitat fra: mariowing på onsdag 09. mai 2018, klokken 13:50
Enig at det med å avslutte ladingen ikke er helt bra, det er en risiko for at hvem som helst kan avslutte ladingen.

Det at det tok lang tid første gang er jo naturlig (siden du må registrere deg), det er hvor lang tid det tar alle de neste gangene som er det mest interessante. Og der kan jeg ikke se at det skal ta nevneverdig mye lenger tid enn hos Tesla?

Registrerte gjorde jeg meg på nettet, første gang måtte jeg lade med app. Da hadde de infoen de trengte for at jeg neste gang kunne bruke autocharge. Jeg vil anta at jeg sparte 2-3 sekunder på å ikke bruke brikke. Jeg kunne sette i lader og gå, men med tanke på at ladere noen ganger feiler, venter man på at lading starter. Det er dette som tar litt tid.

Å starte lading tar ikke lang tid. En RFID brikke som må leses, er faktisk ikke et stort problem. Problemet er antallet man trenger...

Orbit

Litt mer informasjon her (på tysk, og også med hovedfokus på Tyskland):
https://www.adac.de/der-adac/motorwelt/reportagen-berichte/sicher-mobil/interview-marcus-groll-ionity/

Oppsummert:

  • Ca 100 av 400 planlagte lokasjoner kommer i Tyskland, håper minst halvparten av disse skal være på plass i midten av 2019
  • Skandinavia trekkes frem som et positivt eksempel på hvor byggetillatelser etc gjør utrulling raskere enn Tyskland
  • Målet er plug&charge med direkte autentisering mellom bil og lader, men bruk av mobilapp/RFID ser ut til å måtte være med i starten
  • Startkonfigurasjonen er 6x 350kW ladere per lokasjon, men som deler 1.2MW transformator (tilsvarende ~200kW per lader). Det blir tilrettelagt for å bygge ut med større transformator ved behov.
  • 100% (kvoter for) grønn ladestrøm
  • Forsert utrulling i Norge siden det allerede er et stort elbilmarked her
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bmw2002

Ser at de første Ionity ladestasjonene ser ut til å støtte kortbetaling blant annet (Så bilder på Ionitys side på Facebook)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gordon Retriever


bmw2002

De kommer nok til å støtte både automatisk gjenkjenning av bil, app etc.

Kortbetaling er uansett praktisk fremfor å ha masse brikker/kort

turfsurf

Hva med ApplePay o.l? Ikke noe vits å satse på,utgående standarder....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


turfsurf

Vil tro det bare er en abstraksjon fra ladenettverkene ala PlugSurfing.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:37
Vil tro det bare er en abstraksjon fra ladenettverkene ala PlugSurfing.
Kan se litt sånn ut, og med tanke på prisen de har antydet så er jeg litt avventende med å rope hurra.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA