Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av enkelt celler.

Startet av Skvulp, mandag 12. mars 2018, klokken 13:47

« forrige - neste »

Skvulp

Har mistet 2 barer på min 2012 model, har fått med meg at Elbilmek/ Mekonomen Asker kan bytte enkelt celler.
Noen som har gjort dette? Har ca 5-6 mil rekkevidde på vinter, kanskje 10 mil på sommer. Vil det være verdt det?
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Leaftekna2018

Sitat fra: Skvulp på mandag 12. mars 2018, klokken 13:47
Har mistet 2 barer på min 2012 model, har fått med meg at Elbilmek/ Mekonomen Asker kan bytte enkelt celler.
Noen som har gjort dette? Har ca 5-6 mil rekkevidde på vinter, kanskje 10 mil på sommer. Vil det være verdt det?


Hva vil kostnaden ligge rundt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

jkirkebo

#2
Sitat fra: Skvulp på mandag 12. mars 2018, klokken 13:47
Har mistet 2 barer på min 2012 model, har fått med meg at Elbilmek/ Mekonomen Asker kan bytte enkelt celler.
Noen som har gjort dette? Har ca 5-6 mil rekkevidde på vinter, kanskje 10 mil på sommer. Vil det være verdt det?

Er det enkeltceller som er spesielt svake da? Eller er det bare generell, jevn degradering?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

leafnor

Sitat fra: Skvulp på mandag 12. mars 2018, klokken 15:55
Jevn degradering
Hvor "sliten" er bilen forøvrig, dvs hvor langt er den gått. Det vil nok avgjøre hvor mye det lønner seg å legge i å fornye batteriet.
Og med generell degradering er det vell hele batteriet som bør byttes.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

bob-bob

Spørs om du burde vurdere å bytte hele greia. Finnes jo biler med lav kjørelengde hos "huggern" med batteri til salgs.

leafnor

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 13. mars 2018, klokken 11:48
Spørs om du burde vurdere å bytte hele greia. Finnes jo biler med lav kjørelengde hos "huggern" med batteri til salgs.
Det er mellom 20-25' for brukt batteri. Fant sågar et to år gammelt 30kWt batteri til 18.500,-. Bare det at det er langt fra plug&play å bytte.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Skvulp

Det går vel ikke å sette et 30 kwt batteri i en 2012 modell?
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Trekkoppbil

#8
Det kreves konverteringskit, hvis batteri som er produsert etter 2012, skal inn i en 2012-modell, og det gjenstår vel å se om noen klarer å konvertere ett 30kwt batteri. Det er mer enn batteriet som må byttes hvis man går over til 30kwt, så jeg veit ikke om det vil fungere i 2012.



jsa061

Det var da voldsomt til passiv gjeng!

Hvis du får batteriet så billig så kan du sikkert alliere deg med noen som har 2.gen Leaf som kan kjøpe det av deg hvis det ikke funker.

leafnor

#10
Du har jo allerede fått satt 30kWt i en 24 kWt, så vet du ikke er skyggeredd.
Jeg har og gjort prosjekter, men etter fylte 50 så er man blitt mer vis, på sett og vis, så overlater til andre å prøve, tror jeg.
Forøvrig snoket litt på nettet, og lært litt. Bl.a en i Australia satt Gen 2 battericeller i Gen 1. Var så og si ren plug&play. Ser at 30KWt paken ser rimelig lik ut i stackingen, så kanskje er det ikke mer jobb enn å sette over de 96 cellene i Gen1 chasis, og bruke opp kobligsskinner, BMS og tempsensorer.
Om det og er så fatt med 40 kWt, da skulle det vært helt konge.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jsa061

Sitat fra: leafnor på tirsdag 13. mars 2018, klokken 23:36
Du har jo allerede fått satt 30kWt i en 24 kWt, så vet du ikke er skyggeredd.
Jeg har og gjort prosjekter, men etter fylte 50 så er man blitt mer vis, på sett og vis, så overlater til andre å prøve, tror jeg.
Forøvrig snoket litt på nettet, og lært litt. Bl.a en i Australia satt Gen 2 battericeller i Gen 1. Var så og si ren plug&play. Ser at 30KWt paken ser rimelig lik ut i stackingen, så kanskje er det ikke mer jobb enn å sette over de 96 cellene i Gen1 chasis, og bruke opp kobligsskinner, BMS og tempsensorer.
Om det og er så fatt med 40 kWt, da skulle det vært helt konge.

Apropos prosjekter, ser du har installert solcellepaneler på taket, det blir vel kanskje mitt neste  prosjekt. Pluss, det hadde vært gøy å bruke det gamle batteriet mitt til noe fornuftig.

On topic: Interessant det du nevner om Australia. Du har vel ikke en link?

Skvulp

Skrik ut om noen får øye på en 30 kwt pakke!
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

leafnor

Sitat fra: Skvulp på onsdag 14. mars 2018, klokken 16:49
Skrik ut om noen får øye på en 30 kwt pakke!
30 kWt batteri: https://www.nbfbildeler.no/nbf//DekkTilbehor/Tilbehor/batteri/420044061

Australia: https://www.youtube.com/channel/UCj4UgKZEKcPGGhogHEq9pNw/search?query=leaf

Jeg begynner å tro det at om en rett og slett byttet kun cellene fra en 30kWt pakke over i Gen1 pakke, der en beholv "infrastruktur", så har man plutselig en 30kWt Gen1 Leaf.
Nesten så en får lyst å prøve.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA