Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt har din e-up gått?

Startet av Iluvmyup, søndag 11. mars 2018, klokken 21:29

« forrige - neste »

Iluvmyup

Jeg begynner å nærme meg garantislutt, som der litt trist. Måleren viser nå 90,000km.

Er det noen som har kjørt lengre og har noe å si om batteri kapasiteten?

Jeg har vel mistet 1 mil eller noe slikt tror jeg.

Elmo

#1
Ikke lengre nei, men rundet 60.000km igår etter 3år og 3mnd.
Tror ikke jeg har mistet noe rekkevidde men det er vanskelig å avgjøre akkurat i disse dager i Oslo.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

MikkeBoomBoom

Jeg har kjørt 98 000km og ikke merket noe nevneverdig, selv om det hjalp på rekkevidden å få løsnet bremsene som hang bak ;)

Har rettet spørsmål til Gumpen Auto om å ta en test av batteriet, men det var visst mer komplisert og omfattende enn å etablere en koloni på mars så jeg droppet det. Uansett så har ikke dette noe å si før nærmere 160 000km, som jeg vil nå om ca 2-3 år gitt at dagens kjøremønster fortsetter.

Ellerikke

Ellerikke ligger 3-4 tusen bak din elskling. Vanskelig å si om jeg har tapt noe rekkevidde... Så det er nok ikke så mye. NAF-test el liknende tenker jeg å ta før garantien går ut. Mest på grunn av evt foringer og fjører.
Blå e-up!

Elmo

Sitat fra: Mikalv på mandag 12. mars 2018, klokken 10:46
Jeg har kjørt 98 000km og ikke merket noe nevneverdig, selv om det hjalp på rekkevidden å få løsnet bremsene som hang bak ;)

Samme skjedde faktisk med en kollega med en av de tidligste eUp'ene. 
Jeg tror VW endret noe med designet på bakbremsene etter ett år eller to for å minske sjansen for at de skulle henge på.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Up-grade

130728km ;D Har nok mistet litt(en del), merker det særlig på vinteren. Må prøve å få målt hvor mye kapasitet som er igjen nå til sommeren siden jeg om et år er over 160000km
Tungsten silver e-up!

Iluvmyup

Sitat fra: sveander på mandag 12. mars 2018, klokken 09:50
Garantien til VW er jo anerkjent på batteri og på batterikapasitet.
8 års garanti og 70 % kapasitet etter 160.000 km.

Stemmer ikke det?

https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-hvem-gir-deg-de-beste-garantiene/
og
https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2017/03/elbil-garantiguiden-1.0-2017-utdypende-tabell.pdf

jo, på batteriet stemmer det, men bilen (untatt batteri) har bare 5 år eller 100,000km.

frosky

Har passert 132.000. Startet å merke et fall i kapasitet rundt 80->90.000

Spent på hvordan jeg skal få målt batteriet før utløp av garanti. I følge Møller Bil Stjørdal var det helt umulig å måle kapasiteten med mindre en av battericellene hadde dødd.

Terjer

Jeg har kjørt nesten 163000 km og har nå når det har vært - 20 °C hele natta og fortsatt er like kaldt på morgenen, en kalkulert rekkevidde på 74 km. Selv med forvarming forsvinner de første 10 km veldig kjapt etter at jeg starter å kjøre.

Når det er rundt null, eller noe over på plussiden har jeg en reell rekkevidde på ca 90-100 km.

Når det gjelder batterigarantien til VW så er den temmelig oppskrytt. Jeg henvendte meg til de før batterigarantien gikk ut med spørsmål om mengde kWh jeg får ladet inn på batteriet.

Her er dialogen som endte med mitt spørsmål om hvor mye jeg må betale for å få utført den testen som Møller krever som grunnlag for et eventuelt garantikrav.

"Hei.

Når jeg lader fra tom til full får jeg kun inn 15,37 kwh på batteriet. Er ikke dette lavere enn det garantien lover på et 18,7 kwh batteri? 

Bilen har snart gått 160000 km.

ons. 21. feb. 2018 kl. 09:41 skrev Kundeservice Møller <kundeservice@moller.no>:

Hei Terje, 

Takk for din henvendelse. 

Volkswagen sin batterigaranti lover at batterikapasiteten ikke skal falle under 70% innen åtte år eller 160.000 km, alt etter hva som inntreffer først. I utgangspunktet er bilen innenfor det som er lovet av fabrikken. Det er også viktig å være obs på at det er forskjell mellom brutto og netto batterikapasitet. E-up har en brutto batterikapasitet på 18,7 kWh og en netto batterikapasitet på 16,8 kWh. Netto vil si brutto (total kapasitet) trukket fra ca. 10% som holdes av for at batteriet ikke skal gå helt tom eller lades helt fult som da ville gjort at batteriet slites ut betraktelig kjappere. I praksis er netto batterikapasitet det som er tilgjengelig av batterikapasitet når bilen leveres fra fabrikk. 

Skulle du være i tvil anbefaler jeg deg å ta kontakt med din forhandler for å gjøre en test av batteriet. De må da kjøre en fullstendig batterikapasitettest. 

Håper dette svaret var oppklarende!

Vennlig hilsen
Line-Mari
Kundeservice
Harald A. Møller AS
Norge
Frysjaveien 31b, Postboks 6671 Etterstad N-0609 Oslo
Telefon.: +47 24 03 35 70

Den ons. 21. feb. 2018, 12:37 skrev Kundeservice Møller <kundeservice@moller.no>:

Hei igjen, 

Batterikapasitetundersøkelse må kunder betale for selv. Skulle de funnet ut at nivået ligger lavere enn det som er lovet av fabrikk, vil da eventuelt bytte/reparasjon dekkes på garanti. 

Vennlig hilsen
Line-Mari
Kundeservice

Harald A. Møller AS
Norge
Frysjaveien 31b, Postboks 6671 Etterstad N-0609 Oslo
Telefon.: +47 24 03 35 70


Hvor mye koster en slik undersøkelse? 

•••
Terje"
VW e-up!
MG4

Jejl

Er det virkelig noen utenom forbrukerrådet som har forventet at en slik kapasitets garanti har noen som helst verdi for oss i Norge?
Eneste tilfellene jeg har sett der noen har hatt bruk for en slik garanti er noen få eldre Leafer i de varmeste statene statene i USA der temperaturen i lengre perioder normalt har  rundt 40-45 grader.

Og jeg tror ikke at hvor mange kwh du får ladet inn på batteriet gir et helt korrekt svar på hvor mange kwh du har mistet heller.

Radiobil1

Noen her som har bikket 200 000 km?
Hvis ja hvor mye merker dere på rekkevidde sommer og vinter?

Terjer

Min 2014 modell har gått 225000 og klarer 120 km på sommeren og 80-90 km nå på vinteren.
VW e-up!
MG4

Radiobil1

Egentlig imponerende lite batteritap på en kvart mill km!!

Elmo

#14
Sitat fra: Terjer på tirsdag 03. desember 2019, klokken 21:42
Min 2014 modell har gått 225000 og klarer 120 km på sommeren og 80-90 km nå på vinteren.
WOW :+1: min 2014 er bare gått 80.000.  Jeg har ikke merkbar forringelse av batteriet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA