Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Tesla for bred?

Startet av Mats S., fredag 02. mars 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

nie

JA, X er STOR. For STOR. Hvis den primære bruken er å rusle rundt i Oslo på offentlige P-plasser.

Men for all del. Du klarer fint å parkere den. Problemet er jo at det er lite plass mot nabobilene og da blir det fort parkeringsskader.

Har selv X men primært som "ut av byen bil"

Espen Hugaas Andersen

#16
Sitat fra: Mats S. på lørdag 03. mars 2018, klokken 18:07Fikk prøvekjørt en Model X i dag og ble meget positivt overrasket. Tok en tur innom et parkeringhus og hadde ingen problemer med å få navigert meg rundt og den store skjermen til ryggekameraet med hjelpelinjene som dukker opp på skjermen gjorde at det var enklere å parkere enn med mange mindre biler jeg har kjørt før. Var noen runder rundt på Majorstua og Frogner og støtte heller ikke der på nevneverdige problemer.

Det som derimot var et problem er parkeringsplassen som jeg per dags dato leier i en parkeringskjeller, hvor naboen har en diger SUV, da var det rett og slett ikke mulig å åpne dørene på noen av bilene. Det gikk derimot helt fint på flere andre plasser som jeg kan bytte til. Det er nok en del gamle parkeringshus hvor det er mye slike plasser, men regner med det skal være overkommelig å unngå dem eller finne noen plasser som er store nok.

Virker som de fleste her i tråden ikke har de alt for store problemene heller, så nå føles det ganske fristende å skaffe en Model X til uka.
Det har litt betydning hvordan man parkerer. Parkerere man med passasjerdør mot passasjerdør, med mikroskopisk plass i mellom, så har man som regel nok plass til å komme seg ut på førersiden.

Men parkeringsskader er bare å forvente. (Jeg ville vurdert helfoliering med xpel ultimate. Selvhelbredende plastfilm. Og dashcam.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mats S.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. mars 2018, klokken 22:43
Men parkeringsskader er bare å forvente. (Jeg ville vurdert helfoliering med xpel ultimate. Selvhelbredende plastfilm. Og dashcam.)
Ja, så det finnes da løsninger :) Nå er det jo også enkelte bilforsikringer som inkluderer forsikring mot parkeringsskade og som ikke trekker ned bonusen om uhellet skulle være ute og noen krasjer borti deg og stikker.

olavxxx

Jeg har X i Bergen, som neppe er en mindre trang by enn Oslo.
Har også drevet langkjøring på trange vestlandsveier, over fjell osv.

Den er veldig oversiktlig og kameraet bakover er veldig bra, det er også gode speil.
Bakvinduet er helt ubrukelig :P Men det gjelder vel også model S, de er jo ganske "kupè" (skrår veldig fremover og vinduet er lite).

Nå gir jo dette bra aerodynamikk og det ser kult ut, men til gjengjeld har man da det kameraet og siktlinjene som kurver seg etter rattet. Etter du har rygget et par ganger klarer du fint posisjonere deg mye bedre enn andre folk og min erfaring er at mange steder er plassene helt grei til Model X også.

Men noen parkeringshus er bare å glemme, et par av de i Bergen er helt forferdelige.

Jeg klarte en gang å rote meg ned i kjelleren på dette parkeringshuset med en "liten" Toyota Avensis:
https://www.google.no/maps/place/Parkering+First+Hotell+Marin+-+BERGEN+%7C+APCOA/@60.3964368,5.3229634,17z/data=!4m8!1m2!2m1!1sparkeringshus!3m4!1s0x0:0xca8913dd448a6c9c!8m2!3d60.3964329!4d5.3259256?hl=no

Når jeg kom ned i kjelleren var det ingen ledige plasser og ingen steder å snu, så jeg måtte rygge opp igjen :P
Feltet opp/ned var så vidt bredt nok til èn bil... Jeg er litt usikker på hvordan det hadde gått med en Model X, men tror egentlig det kanskje hadde vært enklere å rygge opp igjen.

På avensisen hadde jeg jo ingen ryggekameraer og det var såpass bratt og smal kurvete sving at det var vanskelig å få oversikt selv med godt bakvindu.

Ellers ble jeg en gang parkert alt for nær på en stor og åpen plass, av en varebil.
Men da brukte jeg bare summon til å kjøre bilen frem.

Mats S.

Ja jeg tror dette skal gå helt fint. Nå er Model X'en bestilt hvertfall :)

Megleren

Sitat fra: Mats S. på fredag 09. mars 2018, klokken 12:59
Ja jeg tror dette skal gå helt fint. Nå er Model X'en bestilt hvertfall :)

Bor i Oslo selv og har hatt Model S og Kjørt en del X. Utrolig enkel bil å manøvrere i Oslos gater, så dette er ikke noe å bekymre seg for. Jeg bruker også ofte parkeringsfunksjonen som parkerer bilen for deg.

:+1:
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Nasatech

Sitat fra: Mats S. på fredag 09. mars 2018, klokken 12:59
Ja jeg tror dette skal gå helt fint. Nå er Model X'en bestilt hvertfall :)

Gratulerer med bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA